Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hvorfor skulle du klare å unngå mva? Hele konseptet med at bruktbiler normalt sett omsettes uten mva er at mva allerede har vært betalt ved import.

 

Det er mulig dersom du selger bilene videre til MVA-registrerte bedrifter, men de typene biler du er ute etter er vel langt unna det en vettug bedrift velger som firmabil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er vel ja, du får igjen MVA, men kunden må betale deg MVA når de kjøper bilen.

 

 

Ja. Selger må legge på MVA på prisen til sluttkunde. Så får han senere fradrag for MVA han har betalt til sine leverandører, slik at man ikke betaler MVA flere ganger på samme vare. Men de 25% havner jo uansett på toppen av salgsprisen, slik at hvis han tar inn en bil til 400 000 før moms (men etter frakt og andre avgifter), og skal selge den videre med 100 000 i fortjeneste, så må kunden betale 625 000.  (500 000 + 25%)

 

Og ja, momsen selger betalte ved importen, 25% av 400 000 = 100 000, kommer da til fradrag for ham. Så siden han alt har betalt 100 000 i moms, betaler han nå bare de resterende 25 000. Men det hjelper jo ikke på prisen ut til kunde. Den blir uansett 625 000 dersom selger skal ha den ønskede fortjeneste.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Og husk: Momsen ved import skal betales når du importerer. Det er det største problemet ved en slik forretningsidé: Første skal du importere en bil til og betale 500 000 for bilen, frakten, norske avgifter og moms. Og så skal han finne noen som vil kjøpe den. Hvor får han en halv million fra, og hvor lenge skal han ha dem utestående før han får solgt? Hvis han får solgt, uten å sette ned prisen...

 

Det er ikke enkelt å handle med kapitalvarer. Det krever ikke minst kapital...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Og husk: Momsen ved import skal betales når du importerer. Det er det største problemet ved en slik forretningsidé: Første skal du importere en bil til og betale 500 000 for bilen, frakten, norske avgifter og moms. Og så skal han finne noen som vil kjøpe den. Hvor får han en halv million fra, og hvor lenge skal han ha dem utestående før han får solgt? Hvis han får solgt, uten å sette ned prisen...

 

Det er ikke enkelt å handle med kapitalvarer. Det krever ikke minst kapital...

 

Geir :)

Ja, kan jo alt med moms, bare med bil jeg ble bittelitt usikker siden det ikke er moms på bruktbil, dog moms ved import.

 

Bil er jo varer som blir kjøpt og solgt i hyppig mengde siden bank tilbyr ofte grei lån til kundene siden de kan ta sikkerhet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja, kan jo alt med moms, bare med bil jeg ble bittelitt usikker siden det ikke er moms på bruktbil, dog moms ved import.

 

Bil er jo varer som blir kjøpt og solgt i hyppig mengde siden bank tilbyr ofte grei lån til kundene siden de kan ta sikkerhet.

Det er fordi det alt er betalt moms på bruktbilen den gang den var ny / ble importert. 

 

Er nok vanskeligere å ta lån med sikkerhet i en bil som enda ikke på norsk jord engang. 

Lenke til kommentar

Jeg mente for mine kunder, de kan ta lån på bilen jeg selger. 

 

 

Ja, det kan de. Når de kjøper den, eller snarere, hvis de kjøper den. Det vet ikke du, eller din bank, når du skal ut med innkjøpsprisen, avgiftene og momsen. Kanskje selger den ikke på et år, da er du i minus 500 000 det året. Kanskje selger den ikke i det hele tatt til den prisen du forventet, og du må selge den til spottpris eller endog med tap.

 

Det er defor jeg sier at salg av kapitalvarer krever kapital. Du må ha råd til å ha de pengene låst i varelager. Og ha et lønnlig håp om at det lønner seg mer enn å ha de i banken, eller i bolig.

 

Generelt: Ikke baser forventet inntekt på hva folk annonserer biler for på Finn. Baser det eventuelt for hva de faktisk ble solgt for, og hvor lang tid det tok. En nabo hadde en Mercedes stående utenfor her i nesten to år før han fikk noe i nærheten av det han ønsket seg. Etter et halvt år hadde han fått bare ett bud, og det var på halvparten av prisen han hadde satt på Finn...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Du må vel importere, momse og registrere bilen på ditt firma først da før noen kan kjøpe den med pant i bilen.

Man får ikke pant i bil før den er registrert på navn. Så er det vel 2 måneder fri overdragelse mellom eiere etter du har registrert den.

Stemmer det ja. Med tilgang på Autoreg kan jeg dog bestille tomme skilter og ha de liggende, og når jeg importerer bil kan jeg 'knytte' skiltet til en bil mens det oppdateres umiddelbart hos SVV osv.

Lenke til kommentar

Ja, det kan de. Når de kjøper den, eller snarere, hvis de kjøper den. Det vet ikke du, eller din bank, når du skal ut med innkjøpsprisen, avgiftene og momsen. Kanskje selger den ikke på et år, da er du i minus 500 000 det året. Kanskje selger den ikke i det hele tatt til den prisen du forventet, og du må selge den til spottpris eller endog med tap.

 

Det er defor jeg sier at salg av kapitalvarer krever kapital. Du må ha råd til å ha de pengene låst i varelager. Og ha et lønnlig håp om at det lønner seg mer enn å ha de i banken, eller i bolig.

 

Generelt: Ikke baser forventet inntekt på hva folk annonserer biler for på Finn. Baser det eventuelt for hva de faktisk ble solgt for, og hvor lang tid det tok. En nabo hadde en Mercedes stående utenfor her i nesten to år før han fikk noe i nærheten av det han ønsket seg. Etter et halvt år hadde han fått bare ett bud, og det var på halvparten av prisen han hadde satt på Finn...

 

Geir :)

Ja, bil er risky business. Uforutsigbar marked, og mye risiko. Priser på Finn er selvfølgelig lagt inn med pruterom, så man må ta forbehold om mye. Hørte med et firma som startet 2 år siden med 0kr I lomma nesten, nå har se showroom til nesten 100k I mnd og mange fete biler stående, og mye jobb.

 

Å drive med hobbyen sin som fast jobb og lovlig inntekt er jo drømmen til mange.

Lenke til kommentar

Vel. Har man orden på sakene og driver med import, så er det bare innkjøpsprisen og frakten man må ut med fram til bilen er solgt - moms og engangsavgift utsettes til man faktisk klarer å selge bilen. Det er mulig å få kredittramme for engangsavgift slik at man slipper å legge ut det i tiden det tar fra bilen registreres til man mottar betaling fra kunde. Moms går som normalt - og må betales inn først når man har solgt til noen som skal betale mva, og da en stund etter at endt mva-periode er over. (Altså den må ikke automatisk betales umiddelbart ved import, slik som man opplever ved privatimport.)

 

Men selv "bare" innkjøpsprisen er stor nok til at det fort kan være risikabelt.

 

Det er også mulig å ta inn biler der det ikke går helt på skinner å få norske skilt. Eventuelt at... reglene endrer seg og den litt tungsolgte bilen man ikke registrerte umiddelbart ikke lenger lar seg registrere, eller noe sånt trivelig. Alternativ engangsavgift kan også være risikabelt, og har du først valgt alternativ beregning så kan du ikke ombestemme deg dersom det slår veldig uheldig ut.

 

Om man gjør det rett, så er det absolutt muligheter for å få det til å gå rundt. Men det er ikke nødvendigvis enkelt.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

... og mange fete biler stående, og mye jobb.

 

 

Er en slik importforhandler (hovedsaklig amcar) nede i bunnen av fjellet her. Han har mange fete biler stående, og motorsykler, men jeg det synes å være de samme som står der ganske lenge. Mye jobb er det garantert, men om inntektene svarer til jobben hadde jeg nok ikke tatt deres ord for.

 

Å drive med hobbyen sin som fast jobb og lovlig inntekt er jo drømmen til mange.

 

 

Absolutt. Men å drive butikk er ingen hobby. Det er hardt arbeid, og krever både kunnskap og - beklager at jeg gjentar meg selv - kapital.

 

Jeg gjorde hobbyen min - programmering - til jobb. Men først studerte jeg IT, så jobbet jeg for andre for å lære meg gamet, før jeg begynte for meg selv.

 

Vel. Har man orden på sakene og driver med import, så er det bare innkjøpsprisen og frakten man må ut med fram til bilen er solgt - moms og engangsavgift utsettes til man faktisk klarer å selge bilen. 

 

 

Har du noen kilde på det? Det høres rart ut, og jeg finner ikke noe om det på toll.no. 

 

Edit: Jeg antar at man kan la den stå på tollager, men det hjelper jo ikke Darkbill, han må jo kunne vise fram bilen og den må kunne prøvekjøres. Men dette er ikke mitt fag, så kanskje jeg tar feil. 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Morsomt å se forskjell på EU og US spec.

 

Fant en Golf IV US import og bare måtte ha den. Til og med typegodkjent med lavt/smalt lite US size skilt bak ifølge AutoReg. Markeringlys på sidene, og advarsler overalt. Tank lokket er fullt med advarsel - 'do not top off or serious injury' osvosv...

 

Ikke tåkelys bak eller foran, kun av/på bryter for lysa. Så kan ikke sette på Park mens bilen er i gang, da må nøklene tas ut.

 

Henta også min første 'oppkjøpsbil' hos DNB/Autolease så nå kan jeg offisielt kalle meg oppkjøper, en 2006 Mazda 6 med 175k km 1.8 bensin nye dekk, god stand, 1 eier, DAB, teknisk i orden osv for bare 5000.

Lenke til kommentar

Bruker ikke noe navi nedover, visste den var der men hadde glemt det pga regnet

Anbefaler clips i ventilasjonen og å sette opp telefonen der. Bruker selv Android Auto med Waze på slike turer. Veldig kjekt siden det gir beskjed om fotobokser, rapporterte politikontroller, ulykker o.l. Appen viser også fartsgrensen og din virkelige fart målt med GPS :-)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...