Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Mye raringer der ute, elbil-sjåfører eller ei... Har ligget bak et par sinker på vei til jobb. Er normalt lite trafikk når jeg kjører, men de kan finne på å kjøre i 45 km/t i 60-sonen. Den ene kjørte jeg forbi etter å ha blinket med fjernlysene noen ganger. 1-2 km senere tar jeg igjen en ny elbil som kjører sakte. Etterhvert tar den første elbilen meg igjen og blinker på meg som "hva var vitsen, du kom jo ikke lenger uansett"... Moralen skulle tydeligvis være at det går fint å kjøre 15 km/t under fartsgrensen fordi man sikkert kommer til å ta igjen andre biler på et eller annet tidspunkt... 

 

Men sånn generelt vet jeg ikke om elbil-sjåfører er noe verre enn andre. Kanskje med unntak av at de kan være noe hissigere på å skulle frem, f.eks. når kollektivfeltet er slutt.

Minner meg om en Tesla sist jeg kjørte Trondheim - Lillestrøm

 

Hadde satt cruisecontrollen på **kremt** 110 på GPS, la meg ut i venstrefila, kjørte ett godt stykke forbi, la meg tilbake i høyrefila.

 

Plutselig kommer han susende forbi og legger seg i høyrefila igjen, det tar vel maks 5 minutter før jeg måtte ut i venstrefila for å kjøre forbi igjen...

 

Nå står jeg ganske mye i tett trafikk om dagen, og der er det ingen tvil om at elbiler generelt er verst, spesielt pga av folk ikke har skjønt hvordan den "nye" bilen deres faktisk fungerer, det må jo enten være det eller så gir de faen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder du avstand så kommer det en tulling i tesla inn fra kollektivfilen og legger seg inn, da han tror jeg har holdt av plassen spesielt for han.

 

Litt mer seriøst; Greit nok å holde avstand, men det blir jo jævla mye kø om du skal måtte holde 500m avstand til enhver elbil fordi de skal bråstoppe hele tiden, folk må da for faen etterhvert skjønne at når de slipper gassen så bremser de ganske heftig i en elbil.

 

Per definisjon så er det jo også de i elbiler som lager trafikkfarlige situasjoner når de ikke behersker eget kjøretøy.

 

Man trenger ikke å holde 500m avstand for å bremse for noen som bremser hardt, det vet du også. Poenget er bare at en generelt sett skal holde avstand slik at en kan ta høyde for tullinger. De finnes i trafikken, det er ingenting nytt. 

 

De fleste skjønner det nok, men det er såklart uvandt i starten. Sjåføren du lå bak kan ha hatt sin første tur i bilen, eller han er en tulling eller noe helt annet. Så, som sagt hold avstand så slipper en kjipe situasjoner :) 

 

Per definisjon er det mange som skaper trafikkfarlige situasjoner når de ikke behersker eget kjøretøy. 

Lenke til kommentar

Minner meg om en Tesla sist jeg kjørte Trondheim - Lillestrøm

 

Hadde satt cruisecontrollen på **kremt** 110 på GPS, la meg ut i venstrefila, kjørte ett godt stykke forbi, la meg tilbake i høyrefila.

 

Plutselig kommer han susende forbi og legger seg i høyrefila igjen, det tar vel maks 5 minutter før jeg måtte ut i venstrefila for å kjøre forbi igjen...

 

Nå står jeg ganske mye i tett trafikk om dagen, og der er det ingen tvil om at elbiler generelt er verst, spesielt pga av folk ikke har skjønt hvordan den "nye" bilen deres faktisk fungerer, det må jo enten være det eller så gir de faen?

 

Evt så er det kanskje du som ikke skjønner hvordan elbiler fungerer? De bremser hver gang de slipper gassen, sånn er det bare. Ofte blir en gjerne bare skremt av at bremselysene kommer på av seg selv og i realiteten bremser ikke bilen så hardt som det ser ut til, det er en vanesak og noe en må være oppmerksom på. 

Lenke til kommentar

Evt så er det kanskje du som ikke skjønner hvordan elbiler fungerer? De bremser hver gang de slipper gassen, sånn er det bare. Ofte blir en gjerne bare skremt av at bremselysene kommer på av seg selv og i realiteten bremser ikke bilen så hardt som det ser ut til, det er en vanesak og noe en må være oppmerksom på. 

Så det du sier er at 8/10 elbileiere med vilje kjører så sakte i køen at de legger oppimot ofte 2-300m foran seg?

 

Forøvrig har jeg holdt på å kjøre rett gjennom noen sånne ett par ganger, de stopper jo faen meg opp til gangfart med flere hundre meter til bilen foran, det er jo direkte farlig...

Lenke til kommentar

Så det du sier er at 8/10 elbileiere med vilje kjører så sakte i køen at de legger oppimot ofte 2-300m foran seg?

 

Forøvrig har jeg holdt på å kjøre rett gjennom noen sånne ett par ganger, de stopper jo faen meg opp til gangfart med flere hundre meter til bilen foran, det er jo direkte farlig...

 

Nei, det var absolutt ikke det jeg sa. Og det ser du om du leser en gang til. Disse tallene kom du på selv. Jeg sa det jeg sa jeg, det står der. 

 

Ja det er mage som er direkte farlige i trafikken, etter mine observasjoner har det ingen sammenheng om drivstoffet til bilen. Men, mulig det er slik for deg. 

Lenke til kommentar

Så det du sier er at 8/10 elbileiere med vilje kjører så sakte i køen at de legger oppimot ofte 2-300m foran seg?

 

Forøvrig har jeg holdt på å kjøre rett gjennom noen sånne ett par ganger, de stopper jo faen meg opp til gangfart med flere hundre meter til bilen foran, det er jo direkte farlig...

Med din logikk så kan vi si det sånn:

Fossilsjåfører er de verste! For noen uker siden så jeg en Yaris som lå i 40 i 70-sona, da må jo alle fossil bilister være elendige sjåfører!

Eller hva med alle fossil bilister som kjører ultratregt gjennom lyskryss og rundkjøringer, fordi de driver og rører rundt med en pinne inne i bilen samtidig som sjonglerer 2 føtter rundt på 3 pedaler inne i bilen? Det går seriøst sakte med enkelte og det påvirker trafikkflyten sterkt negativt.

Lenke til kommentar

Nei, det var absolutt ikke det jeg sa. Og det ser du om du leser en gang til. Disse tallene kom du på selv. Jeg sa det jeg sa jeg, det står der. 

 

Ja det er mage som er direkte farlige i trafikken, etter mine observasjoner har det ingen sammenheng om drivstoffet til bilen. Men, mulig det er slik for deg. 

Tallene er veldig "sånn ca.", men det er klart at dette er noe jeg ser flere ganger om dagen hver dag.

 

Mange tullinger i traffikken uansett drivstoff, men kan jo være man merker det mer og mer ettersom det blir flere og flere elbiler på veiene også...

Lenke til kommentar

Tallene er veldig "sånn ca.", men det er klart at dette er noe jeg ser flere ganger om dagen hver dag.

 

Mange tullinger i traffikken uansett drivstoff, men kan jo være man merker det mer og mer ettersom det blir flere og flere elbiler på veiene også...

 

Mulig det er avhengig av område og kultur også, jeg ser det ikke her på vestlandet. Vi har heller ikke kollektiv felt da, så det spiller nok en rolle. Forhåpentligvis droppes det snart, uheldigvis for de andre som ikke er i kollektiv feltet dog da det blir langt flere biler i køen. Men elbiler burde aldri fått innpass der uansett, spør du meg. 

Lenke til kommentar

Mulig det er avhengig av område og kultur også, jeg ser det ikke her på vestlandet. Vi har heller ikke kollektiv felt da, så det spiller nok en rolle. Forhåpentligvis droppes det snart, uheldigvis for de andre som ikke er i kollektiv feltet dog da det blir langt flere biler i køen. Men elbiler burde aldri fått innpass der uansett, spør du meg. 

Meget mulig, merket forøvrig ikke noe særlig til det da jeg var i midt-norge heller, så kan jo være dårlig kultur her på østlandet.

 

Personlig syntes jeg nå vi kunne plukket taxi ut av kollektivfeltet også, så kunne heller Buss og Lastebil fått kjøre der.

Lenke til kommentar

Med din logikk så kan vi si det sånn:

Fossilsjåfører er de verste! For noen uker siden så jeg en Yaris som lå i 40 i 70-sona, da må jo alle fossil bilister være elendige sjåfører!

Eller hva med alle fossil bilister som kjører ultratregt gjennom lyskryss og rundkjøringer, fordi de driver og rører rundt med en pinne inne i bilen samtidig som sjonglerer 2 føtter rundt på 3 pedaler inne i bilen? Det går seriøst sakte med enkelte og det påvirker trafikkflyten sterkt negativt.

Med din logikk er det ingen forskjell i hvordan en elbil og en fossilbil oppfører seg...

 

Forøvrig ser jeg ikke helt poenget ditt rundt manuellgir, dersom du har klart å ta lappen med manuell burde du fint klare deg gjennom lyskryss og rundkjøringer minst like smidig som en elbil eller noen med automatgir. Faktisk burde du jo kjenne deg igjen i de med manuellgir, da de gjerne girer ned tidlig og bruker "motorbrems" for å gå nedover i hastighet.

Lenke til kommentar

Det er en verden av forskjell i hvor effektiv man blir i trafikken med f.eks manuell diesel vs EV. Jeg har mellom 200 og 300 tusen km bak meg i manuelle biler så jeg tenker ikke engang over det når jeg kjører manuell fossilbil, alt går av seg selv. Men likevel, man blir langt mindre effektiv i kryss og rundkjøringer. Det er ikke at jeg ikke klarer å kjøre manuell for å si det sånn, til tider er det jo til og med morsomt. Men sånn til daglig bruk, kjøre til jobben, kjøre til butikken osv, hva er vitsen med å sitte og trampe pedaler og sjalte en spake frem og tilbake hele tiden, når man ikke er nødt til det? Bedre løsninger har kommet som utkonkurrerer det som er gammeldags og utdatert mekanikk.

Lenke til kommentar

At folk ikke følger med i trafikken og ikke kan plassere seg korrekt er en uting... Folk bruker jo også ofte unødvendig langt tid ut fra ett lyskryss når det blir grønt. Ofte er jo jeg selv personlig flere billengder forran andre både med og uten henger etter bilen. Anse andre som idioter i trafikken og være forberedt på at de gjør dumme ting og ikke plasserer seg korrekt.

Lenke til kommentar

Nå vil jeg påstå at det største problemet til folk i både rundkjøringer og kryss er at de ikke følger med, og at det har langt mer å si enn hvilket drivstoff og hvilken type gir du har.

Ja, ser det tydelig de gangene jeg kjører buss til jobb. Den typiske synderen er mobilbruk, men har også sett damer som sminker seg. Ikke rart det blir kø og ulykker.

Lenke til kommentar

Ja, ser det tydelig de gangene jeg kjører buss til jobb. Den typiske synderen er mobilbruk, men har også sett damer som sminker seg. Ikke rart det blir kø og ulykker.

Ser bare flere og flere som snakker i tlf på høytaller også i stedet for å legge den inntil øret. Begge deler er jo ulovlig ,men vil påstå man har mer kontroll når man har den inntil øret.

Lenke til kommentar

Er dessverre veldig mange mennesker som har helt feil fokus ja. Når man kjører bil, skal man kjøre bil. Ikke tenke på hva man skal ha til middag, eller noe annet tull... 

 

Nja, nå er det vel et godt stykke mellom det å bruke mobil eller sminke seg og det å tenke på middagen. Kjører man noen timer for dagen så er det nokså urealistisk å tro at man ikke skal tenke/fokusere på noe annet enn bilkjøringen mens det pågår.

 

Det er ikke spesielt trafikkfarlig eller uoppmerksomt å tenke på noe annet mens man kjører så lenge det ikke tar for mye fokus vekk fra kjøringen. De fleste som har noen timer (år) bak rattet klarer fint å tenke på andre ting mens kjøringen "går av seg selv" - faren kommer hovedsaklig når en skal tukle med fysiske ting som gjør at øyne og sanser ikke fokuserer på veien.

Lenke til kommentar

Tja... Er nok en del folk som har kollidert nettopp pga at de sitter i sin egen verden, dagdrømmer eller lignende.

Spørs selvfølgelig ens bevissthet.

Enkelte er jo dårligere på multitasking enn andre. Det som irriterer meg mer enn nesten noe annet er folk som ikke greier å holde noenlunde jevn fart når man kjører på landeveien. Dette er gjerne de samme folka som sender morsekode med bremselysene og som tydeligvis trur at bilen sklir i grøfta i en svak sving på tørr asfalt dersom man kjører fortere enn 40 km/h igjennom den. Det er tydelig at de har blikket plassert 2m foran seg. Endret av boundishh
Lenke til kommentar

Snakke i telefonen er ikke noe stress. Like distraherende som å snakke med de andre i bilen. Men å bla i menyer, finne kontakter osv er litt verre.

Men det verste jeg har opplevd er da jeg mista gloen fra røyken i fanget og ned mellom låra i hundre på motorveien. Det var gnarly.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...