Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har tanker angående S8'en og Miltek eksosen på eventuell teknisk kontroll? Har vært påmontert siden den kom til Norge i 2012, og alltid kommet gjennom EU siden det.

Kjedet meg litt så la på solfilm på vinduene foran så må jo kanskje regne med en kontroll en eller annen gang.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke helt det du ville ha svar på, men når ble du sist stoppet i en slik kontroll? Det jeg har vært borti av teknisk kontroll er stopping av kjøretøy som har åpenbar fare for trafikken. Type dårlige rånebiler med kappede fjærer og semitrailere med slitte dekk. Jeg hadde ikke bekymret meg mye for eksosen, så lenge du bruker hodet når du kjører inn områder hvor de forventes at det er rolig (boligområder og høyt turtall kan være en dåelig ide).

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Kanskje ikke helt det du ville ha svar på, men når ble du sist stoppet i en slik kontroll? Det jeg har vært borti av teknisk kontroll er stopping av kjøretøy som har åpenbar fare for trafikken. Type dårlige rånebiler med kappede fjærer og semitrailere med slitte dekk. Jeg hadde ikke bekymret meg mye for eksosen, så lenge du bruker hodet når du kjører inn områder hvor de forventes at det er rolig (boligområder og høyt turtall kan være en dåelig ide).

Jeg tenker mtp solfilm foran nå, da får en gjerne

A) advarsel

B) pålegg å fjerne på stedet

C) bot

D) visning på trafikkstasjon

Da tenker jeg at kontrollører ofte begynner å pirke på alt mulig som vanlig...

Lenke til kommentar

Har man en uvanlig bil så blir man garantert stoppa. Kompis som kjører en arctic trucks modifisert Hilux blir visstnok stoppa vær gang vegvesenet har kontroll, men blir vinka videre når de ser hva det er.

Fint med vinter og snø i det minste. Bare synd at det går så mye spylervæske grunna overivrrig salting...

Lenke til kommentar

Nei. Det er vel enda sjeldnere enn at politiet håndhever de som kjører for sakte.

Sistnevnte skjer jo i noen ekstreme tilfeller, men manglende/feil bruk av blinklys gir de tydeligvis helt f i uansett.

Da jeg kjørte opp var dette med bruk av blinklys noe som ble terpet inn så til de grader at det den dag i dag skjer helt ubevisst når jeg kjører. Er jeg ute og kjører uti gokk midt på svarte natten uten å ha sett en eneste bil den siste halvtimen, så blinker jeg likefullt når jeg skal svinge.

Slike som deg vil jeg ha flere av. Den formen for fravær av blinking som irriterer meg mest, er de som skal første til høyre i rundkjøring, men lar vær å blinke.

Lenke til kommentar

Da tenker jeg at kontrollører ofte begynner å pirke på alt mulig som vanlig...

Det er jo akkurat dette som er jobben de har. Ønsker du å slippe dette kan du faktisk ha bilene dine innenfor regelverket, så skal du se at du i de fleste tilfeller får et ønske om en god dag videre.
Lenke til kommentar

Regner med at det er flere en meg som synes det er litt interessant å se hva slags biler som overlever etter 20-25år. Noen modeller er rett og slett borte fra veiene(som regel rust). I all hovedsak er det flest igjen av de tyske bilene. Et eksempel på en bil som er borte er 1990-1996 Nissan Primera. Per i dag er det 2 stk(!) 2.0 GT på skilt. Husker dette var artige biler som lå godt på veien , men de rustet friskt og det viser på hvor mange som er igjen.

Kom gjerne med eksempler på biler dere husker godt som nå er "borte"

regnr.info er en fin side forresten.

Lenke til kommentar

Trodde Ford Sierra var borte, men den siden fant 500+, men ikke sett de på veien på mange år

Den er litt tullete av og til. Selv om du ikke har valgt at den skal vise avregistrerte biler så dukker de opp i lista , men bår man trykker på en av bilene er det ofte det står at de er avregistrert allikevel.

Lenke til kommentar

Og enda godt er det. Hva er poenget med å kjøre biler fra før 2000 med mindre det er snakk om unike biler?

Unik er subjektivt, og for mange så er f.eks. Volvo 240 en ettertraktet bil.

E39 er også på mange måter en gammel vanlig 90-talls bil, men for meg så er det den beste 5-serien BMW har laget, og den eneste 5-serien jeg vil eie.

Lenke til kommentar

Unik er subjektivt, og for mange så er f.eks. Volvo 240 en ettertraktet bil.

E39 er også på mange måter en gammel vanlig 90-talls bil, men for meg så er det den beste 5-serien BMW har laget, og den eneste 5-serien jeg vil eie.

Veldig enig i dette innlegget ettersom hva som gjør en bil unik som sagt er subjektivt.

Jeg mener også at E39 er den beste 5-serien. Tighte linjer og et veldig bra chassis. Generasjonene etter på har blitt veldig "bloated"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...