Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du leser foreskriften kan det straffes på samme måte som ved brukt av mobil. Og det var vell utgangspunktet til diskusjonen om jeg husker rett:)

Hvor står det?

Det vil jo i prinsippet si at de like gjerne kan dele ut prikk automatisk til dere i iPad XXL-gjengen..

Forskriften sier tydelig at det er lov å benytte en telefon som er montert i holder, dette må også anses å være telefon som er del av bilens innredning og styres ved bruk av betjening på ratt eller lignende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor står det?

Det vil jo i prinsippet si at de like gjerne kan dele ut prikk automatisk til dere i iPad XXL-gjengen..

Forskriften sier tydelig at det er lov å benytte en telefon som er montert i holder, dette må også anses å være telefon som er del av bilens innredning og styres ved bruk av betjening på ratt eller lignende.

2-5, ja om en bruker disse tingene uaktsomt så kan en dømmes for det. Uavhengig av hvilken bil en sitter i.

Ikke jeg som lager reglene..

Lenke til kommentar

Har dere noen gang sett politi håndheve blinklys egentlig? Jeg har for morro skyld testet litt når det er politibil i nærheten, både ut av rundkjøring mens de stod og så på, feltskifte ved forbikjøring av dem på motorveien, og nå akkurat ut av rundkjøringen mens de stod og venta på meg siden de skulle inn... Aldri sett dem snu hittil ihvertfall...

Lenke til kommentar

Har dere noen gang sett politi håndheve blinklys egentlig?

Nei. Det er vel enda sjeldnere enn at politiet håndhever de som kjører for sakte. 

Sistnevnte skjer jo i noen ekstreme tilfeller, men manglende/feil bruk av blinklys gir de tydeligvis helt f i uansett.

Da jeg kjørte opp var dette med bruk av blinklys noe som ble terpet inn så til de grader at det den dag i dag skjer helt ubevisst når jeg kjører. Er jeg ute og kjører uti gokk midt på svarte natten uten å ha sett en eneste bil den siste halvtimen, så blinker jeg likefullt når jeg skal svinge.

Lenke til kommentar

2-5, ja om en bruker disse tingene uaktsomt så kan en dømmes for det. Uavhengig av hvilken bil en sitter i.

Ikke jeg som lager reglene..

2-5? Hva prater du om? Verdens dårligste kildehenvisning.

Hvilken lov eller forskrift forsøker du å henvise til?

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

2-5? Hva prater du om? Verdens dårligste kildehenvisning.

Hvilken lov eller forskrift forsøker du å henvise til?

Ja det ble gjerne noe uklart, men det er beskrevet i de innleggene som har gått her tidligere. Altså det er en del av foreskriften til vegtrafikkloven. 

"Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv.", 2-5 pkt 9. 

Lenke til kommentar

Ja det ble gjerne noe uklart, men det er beskrevet i de innleggene som har gått her tidligere. Altså det er en del av foreskriften til vegtrafikkloven. 

"Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv.", 2-5 pkt 9.

Der ja, henvisning til hvor man kan lese. Det er uansett en bestemmelse som trolig brukes svært sjelden og i praksis kun ved et faktisk trafikkuhell.

Det er også verdt å merke seg at bruken av mobiltelefoner er regulert i en egen forskrift.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Der ja, henvisning til hvor man kan lese. Det er uansett en bestemmelse som trolig brukes svært sjelden og i praksis kun ved et faktisk trafikkuhell.

Det er også verdt å merke seg at bruken av mobiltelefoner er regulert i en egen forskrift.

Joda, det er nok ikke dagligdags. Jeg ville bare poengtere at det finnes en generell lov som omhandler folk som ikke er aktpågivende i trafikken hvor en kan gjøre "lovlige" ting men alikevel bli straffet. 

Jeg henviste også til hvor en kunne lese tidligere, men det var ikke klart i den posten nei. 

Lenke til kommentar

Du henviste til forskriften men sa aldri hvilken forskrift.

Siden temaet dreide seg om bruk av mobiltelefoni under kjøring av motorvogn er det naturlig å anta at det er forskriften som regulerer akkurat dette du henviser til.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-12-17-1309

Tema dreide seg ikke om mobiltelefoni, det dreide seg om å bruke infortainment system. Men jeg er enig, foreskriften var ikke klar nok da den kun henviste til vegtrafikkloven i tidligere innlegg. 

Men nå tror jeg vi har dekket det meste her og kan dra tråden videre :)

Mange som har bestilt model 3 her inne? 

Lenke til kommentar

Interiøret er det som er turn off på model 3 for min del. Liker ikke hvordan skjermen står sånn ut på et stativ. Er også såpass gammelmodig at jeg foretrekker å ha helt basic funksjoner på fysiske knapper. Liker godt designet ellers.

ja det blir nok en vanesak det der. For min del vill jeg prøve ut model 3. Min model S begynner å dra på årene nå så bør selge uansett. Liker jeg ikke model 3 blir det ny model S når den kommer i revidert utgave. 

Lenke til kommentar

Noen her som har noe erfaring med banekjøring med egen bil? Har dere kjørt på med full service med bytting av alle væsker, luftfilter og bremseklosser i forkant i så fall?

Jeg har kjørt min Audi S8 på bane i Nederland. Byttet ikke væsker eller lignende, men tok oljeskift rundt de dagene uansett så.

Men slik kjøring spiser opp dekk, bare så det er sagt. Ellers er det jo risiko også, forsikringen dekker vel ingenting på bane. Morsom opplevelse dog. Var ikke så fett som jeg skulle trodd, mer noe man må ha prøvd en gang. Er nok gøyere med en rask banebil istedenfor 2.2 tonn limousin vil jeg tro dog.

En ting jeg gjorde var å kjøre 1-2 rolige runder før jeg avsluttet, for å kjøle ned bremsene litt mer og få litt mer luft inn i motoren mtp temp. Og så må man ikke sette på håndbrekk selvfølgelig ettersom bremsene er veldig varme og har hendt ting har smeltet fast har jeg lest. Har du turbo bør jo bil gå på tomgang litt etterpå.

Lenke til kommentar

Kan tenke meg at det gikk godt unna med S8'n ja, men det er vel ikke akkurat banekjøring man hadde fokus på da den ble konstruert, hehe.

Er klar over det med dekk ja, må ha en del margin å gå på der. Mulig at det blir nye dekk noen uker før kurset.

Har meldt meg på et kjørekurs i regi av en klubb som har avtale med If, så jeg har dekning selv på bane. Riktignok med 10 000 kr ekstra egenandel da. Så det kan i hvert fall gjøre meg litt mindre nervøs mtp. risiko for å krasje.

Meget godt tips det der med å ikke sette på brekket, det er slett ikke umulig at jeg hadde klart å gjøre noe sånt av gammel vane!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...