Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yup, frykter at man ender opp med mopedmotorer med turbo etterhvert, bare fordi noen tullinger uten utdanning (aka politikere) har bestemt seg for at jo mindre sylindervolum, jo bedre for miljøet.

 

Jeg ser at jeg burde hatt med en quote i forrige innlegget mitt da diskusjonen skiftet tema litt lengre ned. Skal redigere inn den nå.

 

Har du egentlig kjørt noen av disse nye småmotorene?

 

Virker som det er mange som klager, men få som har prøvd. Jeg kan love deg at en 1,4-liter med turbo er mye bedre enn en 2-liters sugemotor - både med tanke på kjøring og drivstofføkonomi.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig, men når stopper det? 0.7l med turbo? 0.3 liter? Er redd for at utviklingen fortsetter til vi sitter igjen med et fremkomstmiddel, totalt ribbet for kjøreglede.

Ja mange vil kanskje si at bil burde være akkurat det, et fremkomstmiddel, men for mange så er bilen så mye mer.

Lenke til kommentar

Du ser ikke poenget mitt:

 

Hvorfor er volumet så viktig? Er ikke det viktige at det fungerer bra?

Jeg ser ingen problemer med en 0,7-liter med turbo i fremtiden. For noen år siden var det utenkelig å kjøre en 1,4-liter. Nå har jeg hatt over 200 km/t i en Polo med 1,4-liter.

 

Du trenger ikke bekymre deg for at det bare kommer til å finnes kjipe biler etterhvert. Uansett hvilken retning bransjen tar, så vil det alltid være biler som yter mer enn snittet.

 

Så lenge bilen er rask, så driter jeg i hvor stor/liten motor den har. (Selv om enkelte karakteristikker selvsagt forsvinner etterhvert. En buldrende åtter får du nok ikke kjøpt i fremtiden.)

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig, som f.eks her borte i USA så er det en del biler med 5.0L og V8 som ikke yter mer enn 180-190hk, og det blir jo ganske tåpelig.

Hvis de klarer å beholde samme effekt og respons på en 0.7L turbo i fremtiden som en av dagens 2.0L turbo, så skal jeg ikke klage, men jeg har mine tvil, og jeg frykter at dette miljøhysteriet til slutt går utover all kjøreglede.

Lenke til kommentar

Du får 1,2-litere med 105 hester nå. Disse har kun turbo, men med en kompressor i tillegg er nok ikke 140-ish hester usannsynlig. Dette har kommet i løpet av få år, så jeg er absolutt ikke negativ til downsizing-trenden. Snarere tvert imot.

 

Som sagt: Det vil alltid finnes biler for oss som liker dem også. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Ang. downsizing, så vil jeg si: Vent til Toyota får ræva i gir!

 

Om noen har kjørt den forholdsvis slappe 1.4 VVTien til Toyota, med 96 buldrende hester, tro hva en turbo kunne gitt denne? Om ikke så mye hester, så mer newton enn 130. Dette er ikke Dual VVTi og Valvematic, men kun VVTi på innsugsventil. Med Dual VVTi og Valvematic, høyere komp og 0.4 bars turbotrykk kunne svettelørva av en motor gitt fra seg tett opp under 170hk skulle jeg tro... Da klager ingen på downsizing lengre!

 

The Toyota 1ZR-FAE is a DOHC, 16-valve, 1.6 L (1,598 cc) engine also equipped with Dual VVT-i and Valvematic. Output for this engine is rated at 130 hp (97 kW) at 6,400 rpm and 118 lb·ft (160 N·m) of torque at 4,400 rpm for the Avensis.

Dette er en 1ZR-FAE, 1.6-liter. Si at man tar 4ZZ-FE fra en 2000-2005 Corolla, setter på Dual VVT-i og Valvematic, kanskje 120hk er oppnåelig, enda mer med høyere komp. Og en turbo... 150-170hk på en 1.4 er oppnåelig. Og i en liten Corolla, som ville vært målet for en slik motor, så blir det å rive HARDT. I en Avensis kunne en liknende 1.6 eller 1.8 vært innstegsmodellen på bensinfronten.

Endret av Slettet-QjT4b9
Lenke til kommentar

Hei, jeg har ikke mye greie på bil. (Det er vel kanskje som å banne, her inne? ;-P)

 

Jeg vil gjerne vite hva jeg burde se etter i en bil, nå? Rent teknologimessig. Jeg klarer nok finne en bil jeg LIKER selv, men i en ny bil under 700 000, hvilken teknologi burde den ha?

 

Jeg vet bare om fragmenter, da jeg aldri har interessert meg mye for bil. Og jeg vet ikke en gang om det er vanlig eller bare en-to modeller i verden, liksom.... Men jeg leste at det var nå mulig å kjøre Android på bilen, eller at det var god integrasjon med Android? Jeg har en Android-mobil, så jeg vil tro det er fordelaktig?

 

GPS integrert, ryggekamera(?), software-update over-the-air(?), ABS. Det er vel de begrepene jeg har fått med meg, men som jeg ikke vet om er vanlig.

 

Og while I'm at it: Er det noen spesiell grunn til å gå for manuelt framfor automatisk gir, dersom jeg ikke er ute etter å spinne rundt alle hjørner? :-)

Lenke til kommentar

Hvis vi snakker bil rundt 700 000, så er det begrenset hvor mye fancy teknologi du får stappet inn. Du får kjøpt mye fint og flott, men det koster masse.

 

Under 700 000, så snakker vi fortsatt om en relativt vanlig bil. Det vil si at det du "bør" velge er navigasjon (ikke nødvendig, men ofte greit med tanke på annenhåndsverdi), ryggesensorer/ -kamera og xenon eller LED-lys. Softwareoppdatering over nett tror jeg ikke det er noen som har begynt med enda.

 

Andre ting som kan være aktuelt av teknologi er adaptiv cruisekontroll (holder en innstilt avstand til bilen foran uansett), automatiske fjernlys, filholdervarsel (med eller uten aktiv styring), blindsonevarsel, automatisk lukeparkering og justerbart understell.

 

Jeg har ikke vært borti noen biler som har noen spesiell Android-integrasjon. Mange har imidlertid SD-kort-lesere, støtte for blåtannoverføring av lyd og AUX/USB-inngang. I mange av disse tilfellene må du imidlertid basere deg på å styre musikken fra telefonen.

 

ABS, ESP, airbags og alt du har hørt om i gamle dager er standard på alt nå. Tror ikke det selges noen nye biler i Norge uten ABS nå.

 

Automat/manuell er kun personlig preferanse. For min del kommer det veldig an på hva slags bil det er snakk om. En luksusflåte ville jeg aldri hatt manuell i, men jeg ville ikke kjøpt en sportsbil med automat.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar ^^

 

Du svarte på nøyaktig det jeg ønsket! :)

 

Men siden du også sier at det er begrenset med fancy teknologi, og allikevel ramser opp nøyaktig det jeg sikter til med fancy teknologi, hva er da fancy teknologi, for nysgjerrighetens skyld?

 

Android-integrering fikk jeg herifra og forsåvidt også herifra, hvor jeg antok det muligens var noe som også var til vanlige biler :-)

 

Nå skal jeg jo innrømme at det å surfe på speedometeret, anser jeg mer som en trafikkfare enn noe annet (forhåpentligvis har den en sperre, slik at dette ikke fungerer imens man kjører).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Den ene artikkelen er om bil som enda ikke er kommet og den andre ja, den sier seg selv:

Styr el-bilen med mobilen

 

Hvor mye utstyr du skal ha og har råd til kommer veldig an på merke, modell, motor osv.

Typisk hos BMW, som kommer med et ratt, karroseri og 4 hjul er det fullt mulig å bruke 200 000 på utstyr (hvor noe er så godt som nødvendig).

Velger du litt mindre premium merket merker, får du fort råd til alt utstyret du ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...