Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har her gått fra bensinbil over til diesel i år.

Har i det minste vært heldig med forsikring på nye bruksbilen. 578kr i måneden før veiavgifta så totalt 856kr i måneden. Og det er fullkasko på en SUV. Orker ikke delkasko etter at det har vært så mye problemer når jeg har blitt påkjørt.

Lurer på hvorfor så mange kjører med defekte eller feil lysbruk.... Tydeligvis mange som ikke tar en runde rundt bilen innimellom for å sjekke.

Lenke til kommentar

Det er skremmende hvor dyrt forsikring har blitt de siste årene, 7000,- i året er mye penger for en ren forsikring. Omtrent det jeg betalte på min forrige bil, en E-klasse med 5-liters V8 på 306hk og fri km.

Dagens E-klasse betaler jeg litt mer for men allikevel ikke mer enn drøyt 8000,- i året.

Begge priser ekskludert trafikkforsikringsavgiften som jeg har fritak fra.

Lenke til kommentar

Det er skremmende hvor dyrt forsikring har blitt de siste årene, 7000,- i året er mye penger for en ren forsikring. Omtrent det jeg betalte på min forrige bil, en E-klasse med 5-liters V8 på 306hk og fri km.

Dagens E-klasse betaler jeg litt mer for men allikevel ikke mer enn drøyt 8000,- i året.

Begge priser ekskludert trafikkforsikringsavgiften som jeg har fritak fra.

Min S8 står registrert med min mor på 60 som hovedeier ifm forsikring. 75% bonus 5 år, 2000kr fullkasko per måned med 30k kilometer årlig inklusiv trafikkforsikringsavgift.

På min egen A6 betaler jeg 1250kr månedlig med 8000km årlig, skal dog bytte hvert halv år. 233hk 2007 60% bonus. Har hatt den bonusen snart et år, men har byttet bil og vært uten bil osv så ikke fått den oppjustert...

Lenke til kommentar

Min S8 står registrert med min mor på 60 som hovedeier ifm forsikring. 75% bonus 5 år, 2000kr fullkasko per måned med 30k kilometer årlig inklusiv trafikkforsikringsavgift.

På min egen A6 betaler jeg 1250kr månedlig med 8000km årlig, skal dog bytte hvert halv år. 233hk 2007 60% bonus. Har hatt den bonusen snart et år, men har byttet bil og vært uten bil osv så ikke fått den oppjustert...

Det var ikke superbillig på den A6en da... 

EDIT: Sjekk opp om det er billigere å ha begge bilene på deg, ofte får du ekstremt god pris på bil nr 2, betalte 300kr/mnd cirka på en 88 Mazda RX7, fordi jeg hadde Volvoen hos dem. Mazdaen var bare på 8000km i året, men 300kr per mnd på en RX7... Det er ikke mye

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Snylter, hvorfor har du fritak?

Bor ikke snylter på Svalbard?.

Stemmer, jeg bor på Svalbard og da er vi selvsagt fritatt for slike avgifter.

Det morsomme er at eg ikke ble avkrevd den avgiften under de 3 mnd jeg hadde hvite skilter heller, mye bedre enn slik det var tidligere da man måtte betale full årsavgift på fastlandet når man tok med bilen ned.

For noen syke priser!

Har du vurdert å forsikre bilene på firma? Jeg gjorde det med en bil der jeg fikk oppgitt en helt spinnvill pris en gang i tiden, satt den så på mitt eget enkeltpersonforetak og endte opp med en vesentlig lavere pris på forsikring enn faren min måtte betalt (han var da ca 55 år gammel med full bonus på et par-tre biler i over 5 år)

Lenke til kommentar

På S8'en var det ikke mye å spare. Det var en såkalt høyrisikobil (sannsynligvis alt med S, AMG osv) og var bare If og et selskap eller to til som ville forsikre den. Frende ville feks man skulle forsikre alt sammen, altså hus og innbo, og da måtte den forsatt godkjennes av ledelsen på personen osv.

Sjekket på firma en gang og og det var bare litt billigere egentlig. A6en vet jeg heller ikke hvorfor den er så dyr. 2010 2.7TDI med 180hk jeg hadde litt siden var bare noen hundrelapper. 2007 3.0TDI er plutselig nesten dobbelt så dyr...

Lenke til kommentar

På S8'en var det ikke mye å spare. Det var en såkalt høyrisikobil (sannsynligvis alt med S, AMG osv) og var bare If og et selskap eller to til som ville forsikre den. Frende ville feks man skulle forsikre alt sammen, altså hus og innbo, og da måtte den forsatt godkjennes av ledelsen på personen osv.

Sjekket på firma en gang og og det var bare litt billigere egentlig. A6en vet jeg heller ikke hvorfor den er så dyr. 2010 2.7TDI med 180hk jeg hadde litt siden var bare noen hundrelapper. 2007 3.0TDI er plutselig nesten dobbelt så dyr...

Da lurer jeg på hvordan folk får forsikret Ferrari og andre eksotiske biler her til lands. Synes de er litt vel vanskelige med deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Lurer på hvorfor så mange kjører med defekte eller feil lysbruk.... Tydeligvis mange som ikke tar en runde rundt bilen innimellom for å sjekke.

Suicidal hele gjengen, ikke bare driter de i alt av myke trafikanter, de bryr seg heller ikke nok om seg selv.

På vei til jobb i dag, hadde jeg 2 biler bak meg på motorveien, med 1 fungere frontlykt fordelt mellom dem. 

Lenke til kommentar

Det var dyrt for begge synes jeg.. min far betaler ca 8000 for A8/20kkm, jeg betaler ca 5000 for min A6 12kkm og 4500 for A4 10kkm.

Har heller ikke opplevd som snylter sier at det har økt de siste årene, bare indeks på en hundrelapp i året eller så.

(Ps: alle biler nevnt er full kasko, A6+A8 har super, og alle har full bonus).

Endret av toth
Lenke til kommentar

Suicidal hele gjengen, ikke bare driter de i alt av myke trafikanter, de bryr seg heller ikke nok om seg selv.

På vei til jobb i dag, hadde jeg 2 biler bak meg på motorveien, med 1 fungere frontlykt fordelt mellom dem. 

Å kalle dem uoppmerksomme er for generøst. På moderne biler der du får jevnlig varsel om ødelagte lys så er det definitivt ignoranse og inkompetanse som er avgjørende.

Samme gjengen som ikke vet hva tåkelys-bryteren gjør.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...