Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faktisk testet og lest av med PC eller bare sett på måleren?

VAG sine målere de siste 15-20 år er av typen der nåla nesten alltid står på 90 grader.

Men det betyr ikke at det er 90 grader, men betyr "Temp normal", og kan variere mellom 60 og 110 grader C.

Har dette fra VAG mekaniker, så anbefaler deg å lese av reell temp på en måte istedet, jeg vil ikke tro bilen er klar for "fjøla i bånn" etter bare 5 minutt kjøring, selv om en stor bensinmotor selvsagt blir rimelig fort varm. Tror du kan lese av både vann og olje temp i vcds.

Neida, tenkte ikke bånn gass, men kommer varme fra luftdysene og viser 60gr innen 5min selv om det er 10 minus ute, 5.2 bensin blir fort varm kontra en liten 1.2 tass. Men betyr jo selvfølgelig ikke olja er varm og klar

Lenke til kommentar

Faktisk testet og lest av med PC eller bare sett på måleren?

VAG sine målere de siste 15-20 år er av typen der nåla nesten alltid står på 90 grader.

Men det betyr ikke at det er 90 grader, men betyr "Temp normal", og kan variere mellom 60 og 110 grader C.

Har dette fra VAG mekaniker, så anbefaler deg å lese av reell temp på en måte istedet, jeg vil ikke tro bilen er klar for "fjøla i bånn" etter bare 5 minutt kjøring, selv om en stor bensinmotor selvsagt blir rimelig fort varm. Tror du kan lese av både vann og olje temp i vcds.

Om temperaturen er 10 grader over kokepunktet burde det for lengst ha blitt varslet om dette i displayet.

 

Forøvrig har jeg opplevd fall i temperatur på måleren ved kjøring i nedoverbakke og spesielt i kuldeperioder opplevd at måleren aldri kommer helt opp på 90 grader med flere vag-produkt av nyere årgang, så dette samsvarer ikke med hva denne mekanikkeren påstår.

 

VAG (Ihvertfall på Golf R, GTE og GTI) har og mulighet å sjekke oljetemperatur i displayet, og dette fremstår som en kontinuerlig oppdatering på temperatur fra 50 grader og oppover. Denne er fin å lese av før man legger gasspedal i bunn.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Om temperaturen er 10 grader over kokepunktet burde det for lengst ha blitt varslet om dette i displayet.

Kokepunktet i et lukket system med trykk er ikke 100 grader, 110 grader er helt udramatisk i et slikt system.

Dette gjelder uavhengig av om det er rent vann eller vann blandet med kjemikalier.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Du tror seriøst at vann og frostvæske 50/50 i et trykksatt system koker ved 110 grader?

Jeg har ingen annen erfaringer med vanntemperaturer i bil annet enn anekdotiske hendelser hvor målere har vist 100 grader + og varslet om at bilen er alt for varm eller at nåla da står ved rødt felt.

 

Men jeg tror uansett vi nå pratet forbi hverandre, for noe sier meg at du prater om hvilke temperaturer vann kan oppnå internt i motoren. Tar jeg rett her? For jeg er kjent med at kjølevæsken kan spottvis ha ganske høye temperaturer internt i motoren, men PGA mengde og flyt er det snakk om slike temperaturer i kort tid.

Lenke til kommentar

Neida, tenkte ikke bånn gass, men kommer varme fra luftdysene og viser 60gr innen 5min selv om det er 10 minus ute, 5.2 bensin blir fort varm kontra en liten 1.2 tass. Men betyr jo selvfølgelig ikke olja er varm og klar

Sånn er Skodaen min også med 1.8TSI. Blir latterlig fort varm den lille tassen, selv uten å bruke webasto. Men olja tar endel lengre tid.

Lenke til kommentar

Neida, tenkte ikke bånn gass, men kommer varme fra luftdysene og viser 60gr innen 5min selv om det er 10 minus ute, 5.2 bensin blir fort varm kontra en liten 1.2 tass. Men betyr jo selvfølgelig ikke olja er varm og klar

Motor og motorolje blir rimelig fort varm ja. Har selvsagt aldri vært så gæren at jeg har prøvd uten webasto vinterstid... Men giroljen tar helt klart lengst tid. Nå med noen få varmegrader ute er det bare så vidt giroljen rekker å få godkjent temp. for full gass før jeg er på jobb (ca 15 minutter / 13 km). Motoroljen er derimot klar (over 70 grader) etter max 5 min. ved bruk av webasto.

Lenke til kommentar

Jau. Og frostvæske har jo i tillegg et kokepunkt på 130-140 grader.

Ren glykol koker på 197, 50/50 vann og glykol koker dog på 107 grader, og vann på 100 grader, men dette er ikke under trykk. Fra 50/50 mot 0/100 vann/glykol, så går det fort oppover på kokepunktet.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er noe regler/ting knyttet til forsikring/avskilting av bil med pant i? Har ikke fått noe svar av banken enda så kan jo høre om noen har erfaring her.

 

S8'en blir jo sannsynligvis stående i oppvarmet garasje gjennom vinteren uansett, da er det borstkastet å betale 2000kr i måneden forsikring...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Noen som vet om det er noe regler/ting knyttet til forsikring/avskilting av bil med pant i? Har ikke fått noe svar av banken enda så kan jo høre om noen har erfaring her.

 

S8'en blir jo sannsynligvis stående i oppvarmet garasje gjennom vinteren uansett, da er det borstkastet å betale 2000kr i måneden forsikring...

Vel, hva gjør du om bilen brenner opp?

Lenke til kommentar

Noe jeg fant

 

"Lagring/restaureringsforsikring

Uunnværlig forsikring for biler under lagring og/eller restaurering.

 

Biler under restaurering eller lagring representerer ofte store verdier. Forsikringen omfatter deler og kjøretøy under lagring/restaurering på fast lagringssted eller midlertidig på verksted eller under transport til/fra verksted i Norge. Forsikringen dekker skade ved brann, tyveri samt hærverk i forbindelse med dette, vannskade fra bygningens rørledningsanlegg og andre følgeskader. Under transport dekkes oppståtte skader på forsikret objekt som er en følge av at transportmiddelet har vært utsatt for uhell. Egenerklæringsskjema må fylles ut. Skjemaet finner du nederst på denne siden eller ved henvendelse til AMCAR Forsikring på tlf. 72896000.

 

Forsikringen koster 4 promille av forsikringssummen pr. år."

 

https://amcar.no/forsikring

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...