Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke så mye til for å få årsprøvekjennemerker dog ?

Har allerede tilgang til det , men vil helst slippe å bruke det da det alltid er en fare for å bli tatt og det vil legge en demper på moroa , ikke er det lov å ha med seg flere i bilen heller.

 

Når det er sagt forstår jeg virkelig ikke at staten er så trangsynt. Er jo ikke sånn at en JDM bil er trafikkfarlig bare fordi TÜV ikke har sett på den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

DPF som tetter seg er jo helt selvforskyldt og ikke noe garantisak i mine øyne...

Såklart er det en garantisak. Står jo ingensteds at man ikke kan kjøre korte turer.

Lenke til kommentar

Jeg bruker elsykkel til og fra jobb, kollektivtransport har vi ikke her.

Jeg tok buss til jobben på Lysaker tidligere. Men så fant de ut at de skulle legge om takstsonene, slik at det ble flere hundre kroner dyrere å ta bussen de 12-13 km jeg har til jobb. I tillegg tok et nytt busselskap over rutene med langt dårligere busser. Dårligere komfort og færre sitteplasser, slik at jeg ofte måtte stå på vei hjem. Når vi da har gratis parkering på jobb, ble valget enkelt.

Jeg hører de vil at flere skal ta kollektivt, men hvorfor blir det da stadig dyrere og i tillegg færre ekspress-avganger etc.? Det morsomme er at de på ekspressrutene bruker biogass-busser som klarer max 30 km/t i oppoverbakker.

 

Skulle dog gjerne spart bilen for kilometerne til og fra jobb.

Lenke til kommentar

Kjørte S8'en for første gang på 2-3 uker igjen igår, og da var der plutselig like gøy og like stort glis som første gang jeg prøvde den. Må dog forsatt få bytta belgen. Møller sin pris ca 40k for fjær og arbeid, S-Sentrum har feilsøkt og kan bytte selve belgen i fjæren til 6500kr for arbeid og deler :)

Lenke til kommentar

Kjørte S8'en for første gang på 2-3 uker igjen igår, og da var der plutselig like gøy og like stort glis som første gang jeg prøvde den. Må dog forsatt få bytta belgen. Møller sin pris ca 40k for fjær og arbeid, S-Sentrum har feilsøkt og kan bytte selve belgen i fjæren til 6500kr for arbeid og deler :)

Det er for meg uforståelig hvorfor disse merkeforhandlerne aktivt går inn for å flå sine egne kunder.

 

Skulle bytte en regreim for en stund siden i forbindelse med salg av bil, da på en 2012 peugeot med 95k  på tellern. Jeg tok kontakt med Bos og spurte når dette måtte byttes, og de sa innen 5 år eller 100.000 km. Prisen var da 15000 ca. med arbeid og deler. I instruksjonsboka på bilen så ble det klart anbefalt enten etter 10 år eller 160.000 km, og det var da under spesielle forhold ala det vi har i Norge. Bos mente at det ikke stemte for Norge, og at dette var spesielle regler som gjaldt for Norge og var det som Bos anbefalte. Mekonomen gjorde forøvrig samme jobben for 8000 totalt, og slang på årlig service med i prisen, hvor da Bos skulle ha ca. 5000 i tillegg for servicen. 

 

Det viser seg at det ikke ble noe salg forøvrig, så jeg kjørte bilen og "gamblet" på at det gikk fint. Jeg fant ut at denne bilen var nesten umulig å selge, så jeg bestemte meg for å lete etter innbytte på en annen bil. Fant en passende bil hos en annen Bos avdeling, og avtalte da innbytte og fikk en relativt god deal på en Kia. Det komiske her er at jeg spurte de ved taksering av Peugeoten hva de anbefalte ang. regreim, og takstmannen pluss 2 mekanikere sa at de forholdt seg til 160.000km eller 10 år som instruksjonsboka sa. 

Lenke til kommentar

Tror nok det er snakk om 45 minutter kjøring for å få motoren gjennom skikkelige varmesykluser. Turtall er etter min mening ikke spesielt relevant så lenge du ikke lugger motoren.

Det med turtall er for å få opp tempen i filteret - det er anbefalt fra flere kanter for å få "brent det rent" istedetfor å skifte.

 

https://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/lyser-denne-lampen-ma-du-gi-full-gass/3422803357.html

 

Hvis varsellampen for partikkelfilteret tennes, må bilen ikke stoppes. Du bør raskest mulig få bilen opp i over 60 km/t og holde denne hastigheten i en halv time.

Samtidig må turtallet være høyere enn hva som er vanlig for hastigheten (eller hva indikatorlampen for gir viser). Dette for å oppnå høy nok temperatur i partikkelfilteren. Bruk gjerne 4. giret der du vanligsvis hadde benyttet 6 giret.

Da oppnår du høy nok temperatur i filteret til at selvrensingen aktiveres slik at du greier å brenne filteret rent. Og du har spart deg for 20.000 kroner!

 

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det er for meg uforståelig hvorfor disse merkeforhandlerne aktivt går inn for å flå sine egne kunder.

 

Skulle bytte en regreim for en stund siden i forbindelse med salg av bil, da på en 2012 peugeot med 95k på tellern. Jeg tok kontakt med Bos og spurte når dette måtte byttes, og de sa innen 5 år eller 100.000 km. Prisen var da 15000 ca. med arbeid og deler. I instruksjonsboka på bilen så ble det klart anbefalt enten etter 10 år eller 160.000 km, og det var da under spesielle forhold ala det vi har i Norge. Bos mente at det ikke stemte for Norge, og at dette var spesielle regler som gjaldt for Norge og var det som Bos anbefalte. Mekonomen gjorde forøvrig samme jobben for 8000 totalt, og slang på årlig service med i prisen, hvor da Bos skulle ha ca. 5000 i tillegg for servicen.

 

Det viser seg at det ikke ble noe salg forøvrig, så jeg kjørte bilen og "gamblet" på at det gikk fint. Jeg fant ut at denne bilen var nesten umulig å selge, så jeg bestemte meg for å lete etter innbytte på en annen bil. Fant en passende bil hos en annen Bos avdeling, og avtalte da innbytte og fikk en relativt god deal på en Kia. Det komiske her er at jeg spurte de ved taksering av Peugeoten hva de anbefalte ang. regreim, og takstmannen pluss 2 mekanikere sa at de forholdt seg til 160.000km eller 10 år som instruksjonsboka sa.

Jeg hadde ikke hatt nerver til å kjøre 10år på samme reim. Trur du vil oppleve at KIAen holder seg bedre i pris og er lettere å selge npr den tid kommer.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke hatt nerver til å kjøre 10år på samme reim. Trur du vil oppleve at KIAen holder seg bedre i pris og er lettere å selge npr den tid kommer.

Nei, helt enig, men jeg synes det er mildt sagt merkelig at en Bos avdeling opererer med helt andre anbefalinger enn en annen. Verre er vel at prisene er helt hinsides all fornuft. 

 

Ja, håper virkelig det. Jeg er ihvertfall strålende fornøyd, knall bil til min daglige pendling.

Lenke til kommentar

Det med turtall er for å få opp tempen i filteret - det er anbefalt fra flere kanter for å få "brent det rent" istedetfor å skifte.

 

https://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/lyser-denne-lampen-ma-du-gi-full-gass/3422803357.html

 

 

 

Du bør raskest mulig få bilen opp i over 60 km/t og holde denne hastigheten i en halv time.

 

En skal vel ha rimelig flaks for at denne lampen skal begynne å lyse akkurat på en strekning hvor man (lovlig) kan holde over 60 i en halv time.

Lenke til kommentar

S8'en med 5.2 V10 oppnår driftstemperatur på rundt 5 minutter på vannet ihvertfall, uansett utetemp...

Faktisk testet og lest av med PC eller bare sett på måleren?

VAG sine målere de siste 15-20 år er av typen der nåla nesten alltid står på 90 grader.

Men det betyr ikke at det er 90 grader, men betyr "Temp normal", og kan variere mellom 60 og 110 grader C. 

Har dette fra VAG mekaniker, så anbefaler deg å lese av reell temp på en måte istedet, jeg vil ikke tro bilen er klar for "fjøla i bånn" etter bare 5 minutt kjøring, selv om en stor bensinmotor selvsagt blir rimelig fort varm. Tror du kan lese av både vann og olje temp i vcds.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...