Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med et budsjett på 100k er jo utvalget noe begrenset, men noe finnes da.

 

Ganske lite utstyr men kan være et bra valg hvis den er bra:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134845287

 

Ser jo ganske fresh ut:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134358118

 

Liten motor, bør være mulig å prute ned siden den har amerikansk speedometer:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134345192

Ja, skal man ha noe litt artig er kanskje den BMW'n ikke et dumt valg... 

Lenke til kommentar

 

Yokohama IceGuard IG30 - er dette et europeisk eller et nordisk vinterdekk?
 
Har liksom ikke tenkt så mye over det, siden det forsåvidt har fungert greit... men når jeg nå googler litt så ser det ikke ut til at det er all verden til dekk jeg har kjørt på de siste vintrene.  :hm:

 

Det skal være tilpasset nordiske forhold, mener jeg. Her er en test fra NAF:

 

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2011/piggfrie-dekk/yokohama-ice-guard-ig30/

Lenke til kommentar

Du må gjerne tro på det du selv skriver, men har nok relativt mye mer erfaring enn du tror.

Til syvende og sist er man ikke sikker uansett hva man kjøper, men noen personlige erfaringer gjør man seg jo.

At man ufrivillig ender opp i det kaoset som er juksemotorene til VAG er vel ikke så mye man kan gjøre med. Holder man seg unna juksemotorene og R4 diesel har man unngått mye potensiell trøbbel med vag. Mange som har fått "oppgradert" disse motorene får massive problemer i ettertid og i praksis en ubrukelig bil med skyhøyt vedlikeholdsbehov og null salgsverdi. Catch 22.

Jeg sier ikke at det ikke er problemer med VAG, det er mer det at noen stadig drar frem VAG som det verste, når det i realiteten er mange merker som i perioder har hatt kvalitetsproblemer. Dessverre er det en del som baserer sine uttalelser kun på personlige erfaringer med et merke. Det er jo greit å komme med uttalelser, men da bør det komme frem at dette er ens egne erfaringer og ingen statistikk. Men det er min mening, det er selvsagt lov å være uenig. Mitt "stikk" var ikke nødvendigvis myntet direkte på deg, men mer generelt.

Lenke til kommentar

Har en kollega som har kjøpt seg en 2013 A3 1,6 TDI, og han skal primært kjøre til og fra jobb. Det er en tur på ca. 5 minutter hver vei, og jeg frarådet han sterkt å kjøpe diesel til dette formålet. 

 

Han kjøpte nå uansett bilen, da det var en mekaniker hos forhandleren som hadde sagt at tette partikkelfilter/problemer med egr primært var et problem på japanske/koreanske biler, men ikke nyere tyske/vag pga måten motoren var bygd opp og hvordan den renset filteret.

 

Jeg tenker jo at dette høres ut som sludder og pølsevev, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Har en kollega som har kjøpt seg en 2013 A3 1,6 TDI, og han skal primært kjøre til og fra jobb. Det er en tur på ca. 5 minutter hver vei, og jeg frarådet han sterkt å kjøpe diesel til dette formålet.

 

Han kjøpte nå uansett bilen, da det var en mekaniker hos forhandleren som hadde sagt at tette partikkelfilter/problemer med egr primært var et problem på japanske/koreanske biler, men ikke nyere tyske/vag pga måten motoren var bygd opp og hvordan den renset filteret.

 

Jeg tenker jo at dette høres ut som sludder og pølsevev, eller tar jeg feil?

Det er jo så vås som det går an. Bilen vil jo aldri bli varm. Min 3.0TDI blir ikke full temp før jeg har kjørt en halvtime en gang, og det er bare vannet.

 

At bare japanske biler har problemer stemmer heller ikke, jeg ser daglig folk klager på VAG grupper på Facebook om DPF fordi de småkjører mye.... Lykke til sier jeg bare, nytt filter koster en god del.

 

Kjører man som man skal behøver man jo ikke regenerering og rens en gang, da bilen faktisk blir varm nok og gjør jobben selv.

Lenke til kommentar

Det er jo så vås som det går an. Bilen vil jo aldri bli varm. Min 3.0TDI blir ikke full temp før jeg har kjørt en halvtime en gang, og det er bare vannet.

 

At bare japanske biler har problemer stemmer heller ikke, jeg ser daglig folk klager på VAG grupper på Facebook om DPF fordi de småkjører mye.... Lykke til sier jeg bare, nytt filter koster en god del.

 

Kjører man som man skal behøver man jo ikke regenerering og rens en gang, da bilen faktisk blir varm nok og gjør jobben selv.

Nettopp, akkurat som jeg regnet med. Jeg har personlig kun eid diesel, men har aldri hatt det problemet her nettopp fordi jeg kjører 40 min hver vei til og fra jobb hver eneste dag. 

 

I tillegg hadde de sagt til han at hvis det ble et problem så skulle han bare komme innom de, så skulle de fikse problemet. Jeg spurte deretter om han hadde fått det skriftlig på kontrakt at problemer med egr/dpf skulle dekkes av forhandler, hvorpå han svarte: "Nei, ikke direkte skriftlig.."

 

Good luck, chuck.

Lenke til kommentar

Har en kollega som har kjøpt seg en 2013 A3 1,6 TDI, og han skal primært kjøre til og fra jobb. Det er en tur på ca. 5 minutter hver vei, og jeg frarådet han sterkt å kjøpe diesel til dette formålet.

 

Han kjøpte nå uansett bilen, da det var en mekaniker hos forhandleren som hadde sagt at tette partikkelfilter/problemer med egr primært var et problem på japanske/koreanske biler, men ikke nyere tyske/vag pga måten motoren var bygd opp og hvordan den renset filteret.

 

Jeg tenker jo at dette høres ut som sludder og pølsevev, eller tar jeg feil?

Med så kort kjøreavstand burde han vel heller kjøpt bensin. 5 minutter til jobb er jo så kort at han kan ikke bruke særlig mye drivstoff uansett. Argumentet fir å kjøpe diesel er jo lengre kjøreavstander som gjør at man får lavere utgifter med en dieselbil. Kjører man mindre enn 8000-10000 km i året hadde jeg holdt meg til bensin. Over kan man vurdere det ;)
Lenke til kommentar

Mulig at de har solgt han en bil hvor tidligere eier har fjernet DPF og gjort EGR Blending?

Det tviler jeg sterkt på. Det var en bil som var gjort innbytte hos Møller, som da møller ikke ville selge selv og ble da solgt til denne forhandleren på anbud. Det utelukker jo selvfølgelig ikke det du sier her, men da hadde de jo garantert nevnt dette for han.

Endret av fiskerdigg123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...