Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan være han har en nabo som hadde en 99-modell for noen år siden som det var masse tull med. Da er all VAG dritt. Noen har t.o.m. hatt TO biler med problemer, og med den vanvittige statistikken sier det seg selv at all VAG er dritt.

Men du og jeg har hatt flere VAG uten problemer, de er sikkert unntakene. Når det er sagt, de aller fleste bilprodusenter har hatt "kvalitetsutfordringer" i enkelte perioder, enten med rust, motor eller andre ting. Det gjelder både VW/Audi, BMW, Mercedes-Benz, Subaru, Mazda, Opel, Citroën, Chrysler, Fiat, Ford, Jaguar, Nissan, Volvo, Tesla, for å nevne noen...

Har selv en 2004 A6 2.5 TDI Quattro,som jeg fikk veldig billig pga sitt rykte. S-line med alt tilgjengelig utstyr. Pga ting folk har lest å hørt er det mange som ikke vil ta i disse bilene med ildtang.

 

Alt dette pga VAG sin mest idiotiske plan noensinne : Long-life service.

 

Motoren tåler ikke oljeskift intervaller på nærmere 30k, ihvertfall ikke i et typisk norsk klima og kjøremønster. Girkassa (tiptronic) har oljeskift intervall på 65000km fra produsenten ZF. Hos VAG får du beskjed om at den er "Filled for life"..

 

Så om VAG hadde hatt normale service intervaller så hadde mye tull vært unngått.

 

Selv er jeg veldig fornøyd med bilen , den er god å kjøre og kommer seg frem nesten overalt.

 

Så har vi sinkslipp da....

Endret av boundishh
Lenke til kommentar

Har selv en 2004 A6 2.5 TDI Quattro,som jeg fikk veldig billig pga sitt rykte. S-line med alt tilgjengelig utstyr. Pga ting folk har lest å hørt er det mange som ikke vil ta i disse bilene med ildtang.

 

Alt dette pga VAG sin mest idiotiske plan noensinne : Long-life service.

 

Motoren tåler ikke oljeskift intervaller på nærmere 30k, ihvertfall ikke i et typisk norsk klima og kjøremønster. Girkassa (tiptronic) har oljeskift intervall på 65000km fra produsenten ZF. Hos VAG får du beskjed om at den er "Filled for life"..

 

Så om VAG hadde hatt normale service intervaller så hadde mye tull vært unngått.

 

Selv er jeg veldig fornøyd med bilen , den er god å kjøre og kommer seg frem nesten overalt.

 

Så har vi sinkslipp da....

De er ikke alene om å ha "long-life service" eller såkalt "evighetsolje" på automatkassene sine, dessverre. Men ingen tvil om at det var en del problemer med den modellen. Den påfølgende modellen var en del bedre her.

Sinkslipp har de hatt mye av. De er ikke alene om dette heller, men jeg tror nok de i en periode i alle fall har hatt mer problemer enn andre merker. I tillegg har det vært rustproblemer på noen modeller.

Lenke til kommentar

Lurer på om den veier lite nok til at man får litt futt på breisladdene, kan se sånn ut.

Jeg kan forsikre om at Sirion med den "store" motoren på 102hk er ganske så morsom hvis man kjører litt aktivt.

Fordelen fremfor mange andre 4x4-biler er at man slipper enorme hastigheter for å ha det morsomt.

Lenke til kommentar

Jeg kan forsikre om at Sirion med den "store" motoren på 102hk er ganske så morsom hvis man kjører litt aktivt.

Fordelen fremfor mange andre 4x4-biler er at man slipper enorme hastigheter for å ha det morsomt.

Ja, den får faktisk skryt for kjøreegenskaper og ytelser her: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=25686

 

Men kanskje ikke et reelt alternativ hvis man ser på BMW e.l.  :hmm:

Lenke til kommentar

De er ikke alene om å ha "long-life service" eller såkalt "evighetsolje" på automatkassene sine, dessverre. Men ingen tvil om at det var en del problemer med den modellen. Den påfølgende modellen var en del bedre her.

Sinkslipp har de hatt mye av. De er ikke alene om dette heller, men jeg tror nok de i en periode i alle fall har hatt mer problemer enn andre merker. I tillegg har det vært rustproblemer på noen modeller.

Sant nok ? Når det er sagt trur jeg at brukte tyske premiumbiler med noen år på baken er noe den vanlige mann i gata bør styre unna. Rett og slett fordi disse bilene er for avanserte pluss at "german-engineering" og sleggemekanikere ikke er en god kombo. Men er man litt handy og handler deler på nett og har en vag-com for hånden er det veldig greie biler å ha med å gjøre. Jeg har i tillegg Service programmet til VAG på laptop slik at jeg har lett tilgang på tegninger og prosedyrer ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har trålet Finn de siste timene.. Hva burde jeg se etter hvis jeg trenger noe som klatrer greit? Har hovedsakelig sett på kombi og stasjonsvogn med 4x4.

Hva du burde se etter var jo veldig bredt, vi vet jo ingenting om prisklasse og eventuelle ønsker. Kom meg godt fram i forrige A6 Allroaden ihvertfall. Husker jeg skulle på jobb kl5 ifjor, og det hadde snødd over en halv meter i løpet av natta. Naboen på samme parkeringsplass hadde fram spaden, jeg heisa opp bilen og ga bånn gass og spant ut av parkeringsplassen mens han stirra på meg.. Smilte godt da

Lenke til kommentar

Hva du burde se etter var jo veldig bredt, vi vet jo ingenting om prisklasse og eventuelle ønsker. Kom meg godt fram i forrige A6 Allroaden ihvertfall. Husker jeg skulle på jobb kl5 ifjor, og det hadde snødd over en halv meter i løpet av natta. Naboen på samme parkeringsplass hadde fram spaden, jeg heisa opp bilen og ga bånn gass og spant ut av parkeringsplassen mens han stirra på meg.. Smilte godt da

Vel.. Om jeg får +/- 70k for bilen jeg har nå, så ville jeg satt et tak på 100k totalt for noe nytt.

Lenke til kommentar

Med et budsjett på 100k er jo utvalget noe begrenset, men noe finnes da.

 

Ganske lite utstyr men kan være et bra valg hvis den er bra:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134845287

 

Ser jo ganske fresh ut:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134358118

 

Liten motor, bør være mulig å prute ned siden den har amerikansk speedometer:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134345192

Lenke til kommentar

Det kan være han har en nabo som hadde en 99-modell for noen år siden som det var masse tull med. Da er all VAG dritt. Noen har t.o.m. hatt TO biler med problemer, og med den vanvittige statistikken sier det seg selv at all VAG er dritt. 

Men du og jeg har hatt flere VAG uten problemer, de er sikkert unntakene. Når det er sagt, de aller fleste bilprodusenter har hatt "kvalitetsutfordringer" i enkelte perioder, enten med rust, motor eller andre ting. Det gjelder både VW/Audi, BMW, Mercedes-Benz, Subaru, Mazda, Opel, Citroën, Chrysler, Fiat, Ford, Jaguar, Nissan, Volvo, Tesla, for å nevne noen...

Du må gjerne tro på det du selv skriver, men har nok relativt mye mer erfaring enn du tror.

Til syvende og sist er man ikke sikker uansett hva man kjøper, men noen personlige erfaringer gjør man seg jo.

At man ufrivillig ender opp i det kaoset som er juksemotorene til VAG er vel ikke så mye man kan gjøre med. Holder man seg unna juksemotorene og R4 diesel har man unngått mye potensiell trøbbel med vag. Mange som har fått "oppgradert" disse motorene får massive problemer i ettertid og i praksis en ubrukelig bil med skyhøyt vedlikeholdsbehov og null salgsverdi. Catch 22.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...