Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Redd for at det blir litt mye skjerm ja. Liker ikke trenden som Tesla har startet, iPad i midtkonsollen er ikke trafikksikkert. Bruker hjulet i 5-serien aktivt når jeg kjører, mye bedre enn å trykke på skjermer.

 

Ellers liker jeg godt designet på A6 utvendig.

Typisk tankegang fra de som ikke har kjørt bilen nok.

 

Man styrer også "alt" i fra hjulet i en Tesla, på rattet.

 

Under kjøring er det mer eller mindre ingen grunn til å fikle med skjermen.

Lenke til kommentar

Typisk tankegang fra de som ikke har kjørt bilen nok.

 

Man styrer også "alt" i fra hjulet i en Tesla, på rattet.

 

Under kjøring er det mer eller mindre ingen grunn til å fikle med skjermen.

Så, er du nødt til å vie skjermen en viss oppmerksomhet for å styre disse funksjonene via rattet?

 

En annen ting er at denne skjermen gir mye unødig lys mot fører, jeg har to 12" skjermer i bilen min og skulle gjerne hatt muligheten til å slå de helt av under kjøring (viktige ting ser jeg uansett i HUD)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så, er du nødt til å vie skjermen en viss oppmerksomhet for å styre disse funksjonene via rattet?

 

En annen ting er at denne skjermen gir mye unødig lys mot fører, jeg har to 12" skjermer i bilen min og skulle gjerne hatt muligheten til å slå de helt av under kjøring (viktige ting ser jeg uansett i HUD)

Det kommer vell an på hva en skal drive å justere på, som i alle biler med en skjerm. Det er også veldig normalt å se når en trykker på knapper.

 

Poenget er at denne skjermen ikke er noe man trenger til det daglige. Man kan såklart skru ned lysstyrken så og si helt av. Som i all moderne teknologi i dag.

 

Skrudde den mer eller mindre av da jeg kjørte til tyskland sist måned, da den ikke var i bruk og begynte å bli litt varm. Unødvendig slitasje

Lenke til kommentar

Det bekrefter jo bare det du sier. Dog vil jeg nok tro Mazda hadde "fake" hud med sånn pop up plastplate, dårlige greier.

Har du forresten noe dokumentasjon på at HUD som finnes i øverste klasse fra de tre store tyske er noe som "koster noen hundrelapper å få på plass"?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det bekrefter jo bare det du sier. Dog vil jeg nok tro Mazda hadde "fake" hud med sånn pop up plastplate, dårlige greier.

Har du forresten noe dokumentasjon på at HUD som finnes i øverste klasse fra de tre store tyske er noe som "koster noen hundrelapper å få på plass"?

Bekrefter? Nei de hadde ikke det.

 

Hva vill du ha dokumentasjon på, prisen på disse skjermene? Elektronikk er utrolig billig i dag, det er ingen hemmelighet. Det er mer eller mindre en dårlig skjerm montert i dashbord.

 

For all del, skulle gjerne sett hud på tesla jeg. Men det hadde ikke gjort noe med "premium" følelsen for min del. Det er langt flere ting hos tesla som trekker dette frem og andre ting som trekker det ned(typisk ikke tysk).

 

Men, nå var det vell knapp vs skjerm en diskuterte..

Lenke til kommentar

Er du på langtur ofte?

 

Selv kjører jeg gjerne noen relativt lange turer hvert år, 100-150 mil i slengen er ikke uvanlig.

Ved slike lange turer er det gjerne hensiktsmessig å justere stilling noe innimellom. I tillegg har jeg ulik kjørestilling avhengig av typen kjøring. Dog er ikke kjørestillingen i seg selv noe jeg velger ved stemmestyring, akkurat der velger jeg ett av de forhåndsinnstilte valgene ved å holde på en knapp en liten stund.

Særlig massasjefunksjonen brukes hyppig og den er det enklest å aktivere med stemmestyring.

 

 

Men endring av innstillinger for massasje da, ville du foretrukket å bla deg frem i menyen eller trykke på en knapp og be om massasje?

 

Massasjen er kun aktiv en gitt tid før den slår seg av, så må den eventuelt aktiveres på nytt.

 

Lange turer kjører jeg med ujevne mellomrom men endrer ikke sittestilling - stopper og strekker litt på bena når det begynner å føles som jeg trenger det. Men ser naturligvis at andre kan ønske å gjøre det - for min del har jeg én perfekt kjørestilling og når den er oppnådd så skal det ikke endres på noe ;)

Lenke til kommentar

Så, er du nødt til å vie skjermen en viss oppmerksomhet for å styre disse funksjonene via rattet?

 

En annen ting er at denne skjermen gir mye unødig lys mot fører, jeg har to 12" skjermer i bilen min og skulle gjerne hatt muligheten til å slå de helt av under kjøring (viktige ting ser jeg uansett i HUD)

Får man ikke skrudd av skjermen eller justert lysstyrke?

 

I både A6 og S8'en kan jeg justere lysstyrke med en +/- knapp til alt, justere lysstyrke på skjermen, og en knapp som skrur av skjermen umiddelbart. Om jeg rører en bryter skrur skjermen seg på midlertidig for menyen og skrur seg da av noen sekunder senere igjen.

Lenke til kommentar

Joda, jeg får justert ned lysstyrken en del men kunne gjerne tenkt meg muligheten til å slå skjermene helt av.

Jeg kan slå av den høyre skjermen men da er også radio og slikt av. Det skal sies at det ikke er så mye lys fra de når de er dimmet ned men å ha de helt av ville vært enda bedre.

Lenke til kommentar

Til og med jeg kan slå infotainmentskjermen helt av i min usle bil, at ikke Mercedes gjøre det i en så ny bil er korttenkt.

 

Nå er det ikke slik at det er bare infotainment som er på skjerm her, det er to skjermer hvor en er det vanlige instrumentpanelet (speedometer, turteller osv) mens den andre altså er for infotainment. Infotainment kan man slå av men da altså hele systemet. 

 

Hadde vært greit med mulighet for OTA oppdateringer nå ja :)

Dette er jo egentlig ikke verdt å kommentere, men det er heller ikke særlig viktig med oppdateringer OTA så lenge man får kvalitetssikret software ut.. Det er ikke alle biler som er rullende BETA-modeller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 Dette er jo egentlig ikke verdt å kommentere, men det er heller ikke særlig viktig med oppdateringer OTA så lenge man får kvalitetssikret software ut.. Det er ikke alle biler som er rullende BETA-modeller.

 

Den vanlige BETA kommentaren, som mobilen din, pcen din, tableten din, tven din og vider inn i fremtiden. Ja all generell tech som får oppdateringer. Seriøst, det er ett dødt argument. Tesla fører navnet beta til det er testet 1 mrd miles, altså langt mer enn noen andre bilmodeller er testet. Det betyr ikke at det ikke er verifisert av intern test først. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

Nå er det ikke slik at det er bare infotainment som er på skjerm her, det er to skjermer hvor en er det vanlige instrumentpanelet (speedometer, turteller osv) mens den andre altså er for infotainment. Infotainment kan man slå av men da altså hele systemet. 

 

 

Dette er jo egentlig ikke verdt å kommentere, men det er heller ikke særlig viktig med oppdateringer OTA så lenge man får kvalitetssikret software ut.. Det er ikke alle biler som er rullende BETA-modeller.

 

Vet det, og jeg syns ikke det ser bra ut om jeg skal være ærlig. Det store flertall er ikke enig med med i dette derimot ser det ut til.

Lenke til kommentar

Den vanlige BETA kommentaren, som mobilen din, pcen din, tableten din, tven din og vider inn i fremtiden. Ja all generell tech som får oppdateringer. Seriøst, det er ett dødt argument. Tesla fører navnet beta til det er testet 1 mrd miles, altså langt mer enn noen andre bilmodeller er testet. Det betyr ikke at det er verifisert av intern test først.

Det innebærer definitivt at de utsetter alle trafikanter som utsettes for en bil med BETA-software for å være deltakere i en BETA-test, det er rett og slett ikke greit.

 

At det ikke betyr at det er verifisert av interne tester først antok jeg, det er fint å se at du bekrefter det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det innebærer definitivt at de utsetter alle trafikanter som utsettes for en bil med BETA-software for å være deltakere i en BETA-test, det er rett og slett ikke greit.

 

At det ikke betyr at det er verifisert av interne tester først antok jeg, det er fint å se at du bekrefter det.

 

Nei det betyr ikke det, det betyr at alle andre bilprodusenter som ikke gjør det samme utsetter folk fra ting som ikke er testet godt nok til å være utenfor beta test hos Tesla. Det handler om en intern rutine innenfor Tesla. Det er ingenting som tilsier at tesla tester SW mindre enn andre. De har intern test, beta program hvor specefikke biler får test for å teste det i stor skala før resten får det ferdige produktet. Det er hellt normalt. Problemet til de "andre" er at de må droppe steg 2, andre produkter som følger tidens tann(utvikling) gjør det på samme måte. Det gjør også min bedrift, jeg er med til programmet til mange av "dingsene" jeg har hjemme, som sonos, idlock osv. Helt normalt og absolutt ikke "ikke greit". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...