Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg vært hos Toyota og forhørt meg om hva de skal ha for en xenonpære. Jo, de skulle ha 1699 kr... jeg trodde hun spøkte. Så da ble det Biltema, der samme pære koster 389 kr, dog av en annen kvalitet, men det er greit med den prisforskjellen. Så får jeg håpe at jeg får montert den på egenhånd uten komplikasjoner.

Flaks du ikke hadde samme Toyota som kollegaen min, hvor fanger må demonteres og fjernes før man kan bytte pære. Makan..
Lenke til kommentar

Bytte lyspærer er stort sett en grei affære med mindre man eier en VAG.

20+ år gamle vag var stort sett greie. Oppover fra der gikk det bare nedover på de aller fleste måter.

Det er utrolig hvor komplisert tyskerne kan designe svært enkle ting og løsninger. Overengineering, typisk tysk fenomen det. Det er jo også masse kostnadskutt for enkel produksjon og så legges det inn mye jobb for å gjøre det vanskelig å skru selv. Verkstedene må jo også ha noe å leve av, samt delesalg selvsagt. På de helt nye bilene er det til og med noe som kalles komponentbeskyttelse. Visse deler blir dermed bortimot umulig å bruke på en annen bil enn den ble levert med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Redd for at det blir litt mye skjerm ja. Liker ikke trenden som Tesla har startet, iPad i midtkonsollen er ikke trafikksikkert. Bruker hjulet i 5-serien aktivt når jeg kjører, mye bedre enn å trykke på skjermer.

 

Ellers liker jeg godt designet på A6 utvendig.

Lenke til kommentar

Mulig at designet innvendig på A6/A8 ny versjon er pent, men det er ikke praktisk i bruk.

iDrive er milevis foran på praktisk bruk, og særlig i fart på veien,

iDrive systemet har eksistert i 15 år nå og begynner å bli perfeksjonert, når man scroller gjennom menyene ser man hva som er på neste undernivå øyeblikkelig og de valg som er der.

Litt for mye gimmicks på Audi, BMW vet hva de driver med og holder fast på sine valg, Ingen vits å forandre på noe som funker så bra, heller finpusse litt på det.

Lenke til kommentar

Redd for at det blir litt mye skjerm ja. Liker ikke trenden som Tesla har startet, iPad i midtkonsollen er ikke trafikksikkert. Bruker hjulet i 5-serien aktivt når jeg kjører, mye bedre enn å trykke på skjermer.

 

Ellers liker jeg godt designet på A6 utvendig.

På hvilken måte? All data hittil sier at "autopilot" er langt mer trafikksikkert enn mennesker.

Lenke til kommentar

Bytte lyspærer er stort sett en grei affære med mindre man eier en VAG.

..Eller feil Toyota. Det er helt horribelt at en produsent kan gjøre det så vanskelig å bytte en del som er ment å byttes med jevne mellomrom, det burde vært en del av typegodkjenning at pærer er brukerbyttbare. Snart finner vel noen på å legge spylevæske-tanken under blokka, så man må betale verkstedet 5t hver gang man skal fylle.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

På hvilken måte? All data hittil sier at "autopilot" er langt mer trafikksikkert enn mennesker.

Autopilot har da ingenting med iPad i midten å gjøre.

Lenke til kommentar

Autopilot har da ingenting med iPad i midten å gjøre.

Du mener det er tilfeldig at bilen med "autopilot" også har en svær skjerm i midten?

 

Forøvrig ser jeg ikke helt poenget ditt, desto større skjermen er desto enklere blir det jo å gjøre det meste, vil påstå min touchskjerm på 7" nesten er mer farlig enn den svære i en Tesla, men så lar jeg det som regel være opp til passasjeren å endre musikk, og dersom det bare er meg så trøkker jeg inn alt før jeg drar.

Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk si at touch-betjening er uheldig, det er mye bedre å ha fysisk knappebetjening av mest mulig.

 

En stor skjerm med mye lys er skikkelig dritt, det gir en blendingseffekt det ser ut til at mange ikke forstår..

Jeg trodde jeg var den eneste personen i verden som visste man kan skru ned lysstyrken på slikt. Jeg føler alle kjører med en jævla lommelykt rett i trynet til en hver tid... Jeg ber ofte til og med passasjerer skru ned lysstyrke på telefonen.

Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk si at touch-betjening er uheldig, det er mye bedre å ha fysisk knappebetjening av mest mulig.

Blir vel litt både og der også?

 

Skulle man hatt knapper for alt i en bil i dag hadde du fort hatt flere knapper enn et romfartøy...

 

Føler i grunn balansen mange har truffet den dag i dag er grei

Lenke til kommentar

Blir vel litt både og der også?

 

Skulle man hatt knapper for alt i en bil i dag hadde du fort hatt flere knapper enn et romfartøy...

 

Føler i grunn balansen mange har truffet den dag i dag er grei

Det er noe som kalles muskel minne. Man kan betjene noe , slå på,av,endre en funksjon bare med hendene uten å flytte blikket fra veien.

Lenke til kommentar

Blir vel litt både og der også?

 

Skulle man hatt knapper for alt i en bil i dag hadde du fort hatt flere knapper enn et romfartøy...

 

Føler i grunn balansen mange har truffet den dag i dag er grei

 

Føler vel det bør gå et skille på det man trenger for å betjene bilen mens man kjører og alt det andre. 

 

Det man trenger å betjene mens man kjører bør befinne seg slik at man ikke trenger ta blikket fra veien for å gjøre det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Som sagt, fysiske knapper til basisfunksjoner som ventilasjon er ideelt i min verden. Musikk osv styrer jeg fra rattet. Navi skal man enten stå stille når man betjener eller la passasjer fikse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...