Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Stjålne biler er ikke akkurat rare problemet lenger, og emblemer er nok ikke det som avgjør om den blir stjålet eller ei.

Hørt om keyless-go? Det er faktisk en del biltyverier for tiden.. Emblemer gjør den mer attraktiv å ta i tillegg til at bilene også blir mer utsatt for hærverk når folk forstår verdien i de. Misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften for mange.

Tror uansett ikke en nyere AMG eller lignende er det første de stjeler, tenker faktisk ting som feks eldre hiace er det som blir borte først

Hiacen blir utsatt for brukstyveri, en moderne fet bil blir utsatt for slakt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

<snip> i tillegg til at bilene også blir mer utsatt for hærverk når folk forstår verdien i de. Misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften for mange.

Finnes det faktisk noen statistikk på dette? Opplever ofte via jobb og min egen bedrift folk med med dyrere biler ofte har lett for å hyle og skrike om at det er herværk på bilen de har når de har vært uheldige å enten punktert eller fått en liten ripe på den.

Liten anekdote på hvor ille enkelte faktisk er:

Var en kar som ringte for en god tid tilbake og var helt i fra seg fordi en gjeng drittunger regelmessig forverret lakken på Porchen hans så fort han lot den stå ute på gårdsplassen. Han var sikker på at det var noen som var så misunnelige at de bare måtte bortpå og ødelegge bilen med sandpapir eller hva nå enn det var de brukte. Og oppå det hele så ville jo ikke forsikringselskapet dekke noe for skadene som hadde blitt påført. Så han ønsket å få et tilbud på å utbedre dette. Vi avtaler tid for befaring dagen etter. Han kommer som avtalt og jeg går ut og begynner å inspisere bilen og skjønner fort at det nok er snakk om dårlige vaskerutiner. Så jeg begynner å spørre og grave litt om akkurat dette , og han svarer med største stoltet at han var grundig og vasket bilen etter hver tur og startet alltid med å såpe inn bilen med en svamp... Så etter en lengre forklaring på hvorfor DET er en særdeles dårlig idé tar jeg en grov gjennomgang hva jeg må gjøre steg for steg, hvor lenge jeg må ha bilen og gir han en CA pris på jobben.

Ikke før jeg får fullført prisen blir han sint igjen, kaller meg en inkompetent svindler som ikke har noe annen intensjon om å loppe han for penger, og kunne ikke forstå hvorfor jeg skulle ha så mye mer enn kurderen på hjørnet skulle ha for å polere bilen hans. Og borte ble han.

Han ringte så et par uker senere og lurte på om pristilbudet fortsatt stod.

(For de som lurer så takket jeg nei til jobben fordi jeg ikke finner meg i å bli behandlet slik av som dette av folk.)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hiacen blir utsatt for brukstyveri, en moderne fet bil blir utsatt for slakt..

Tja, er vell fort oppimot 50 løk å tjene på en hiace? Hiv skiltene og selg til første afrikaner som møter opp med cash, bilene går vell på første båt nedover uansett, så sjansen for å bli tatt er vell relativt lav.

Slakter du en AMG og du fortsatt befinner seg i Norge blir det vel en del spørsmål, samt at forsikringsselskapet antakelig faktisk er veldig interessert i å finne bilen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Finnes det faktisk noen statistikk på dette? Opplever ofte via jobb og min egen bedrift folk med med dyrere biler ofte har lett for å hyle og skrike om at det er herværk på bilen de har når de har vært uheldige å enten punktert eller fått en liten ripe på den.

https://www.nrk.no/trondelag/kraftig-nedgang-av-stjalne-kjoretoy-1.13039057

Virker ut til at tyveri av hele bilen er ned, men tyveri av inventaret er opp (og dermed også hærverk).

Lenke til kommentar

Ja, jeg har en Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi g den har jeg fått nedi ca. 0,7 på langkjøring. 

Er det med bevisst økonomisk kjøring?

Jeg kjørte nettopp tur-retur Haugesund-Kristiansand, A6 2.0tdi/170hk - fulgte aldri med på forbruket eller kjørte etter det, men sjekket når jeg kom hjem. Snitthastighet på 70km/t og snittforbruk 0,54l.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Tja, det er jo fortsatt utrolig brysomt. Det koster deg masse tid i etterkant, både sikkert tid i arbeid og fritiden din.

Får kjøpe deg en sliten Huyndai dersom du er redd for å få bilen stjålet eller ødelagt da :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Får kjøpe deg en sliten Huyndai dersom du er redd for å få bilen stjålet eller ødelagt da :-)

Det er tror jeg det er ytterst få som går rundt daglig å bekymrer seg for.

Det endrer uansett ikke det faktumet at om det skjer, så er det veldig brysomt .

Akkurat som det er brysomt at bilen ryker hele tiden til tross for at du har 7 års garanti på bilen.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte nettopp tur-retur Haugesund-Kristiansand, A6 2.0tdi/170hk - fulgte aldri med på forbruket eller kjørte etter det, men sjekket når jeg kom hjem. Snitthastighet på 70km/t og snittforbruk 0,54l.

Bevist så og si... vanskelig å få den dieselbilen der lavere. Veier nesten 2t selve bilen og 4x4. Kjørte med bilhenger i kveld og liggi på rundt 0,85 på motorvei på cruise i 82km/t på GPS.

Lenke til kommentar

Forundrer meg over brukere som trekker konklusjoner at, sålenge det ikke har skjedd meg så skjer det ikke.

Jeg ble frastjålet blinklys, høyre og venstre side fremme, nyrpris per stk 150kr anslag i norge for instalasjon + oppretting og opplakkering av det de hadde ødlagt når de sikkert har brukt en oversized flattrekker for å «jekke» de ut. Over 6k per side.

Jeg har verken før eller etter dette bekymret meg over det.

Men ja det er jævla brysomt når slikt skjer. Hvertfall hvis man er glad i bilen sin og vil få dette fiksa skikkelig, videre hvis man og benytter den som en daily driver uten å ha tilgang på bil nr 2 osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Har jeg sagt det ikke er brysomt? Det forundrer meg med brukere som legger ord i munnen på meg. Jeg sa det er ikke noe vits i å bekymre seg over. Akkurat som det ikke er vits i å bekymre seg for terror eller at flyet ditt skal kræsje.

Lenke til kommentar

At folk gidder å lide seg gjennom sånn pusekjøring forstår jeg ikke.

Forbruket du har nå er ikke så langt unna AMGen sitt forbruk, men jeg har aldri kjørt for å bruke minst mulig drivstoff og ender i praksis på rundt litern pr. mil.

Men K. da :wee: , enkelte ganger har vi ikke annet valg, med familien ombord og mye trafikk på landevei slik at man bare følger trafikken. Da har man muligheten til å se hvor lavt forbruket kan være. Men det er selvsagt helt uinteressant ellers. Men artig å se at forbruket på våre biler kan være lavere enn en mindre bil med 2-4 færre sylindre (og langt mindre effekt), uten firehjulsdrift og automat som ble produsert for bare 10 år siden.

Bør ligge rundt der ja. Husker jeg hadde en 2006 A6 3.0TDI q. Den var vanskelig å få særlig under 0,7 på langkjøring, men klarte vel 0,67 en gang jeg bare fulgte trafikken. Har kjørt Bærum - Lærdal (26 mil) på 0,66 med C43'n. Snitthastighet var vel rett under 70 km/t, fulgte bare trafikken hele veien. Men har kjørt samme strekning på tur med klubben og da var den i alle fall over 0,9 uten økonomisk kjøring. E18 sørover med mye 110-sone blir forbruket også en del høyere. Uansett - det har skjedd en del de siste årene.

En firesylindret diesel har jeg inntrykk av går ganske rimelig uansett om man tråkker på litt. På min bestemmer høyrefoten forbruket.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

En firesylindret diesel har jeg inntrykk av går ganske rimelig uansett om man tråkker på litt. På min bestemmer høyrefoten forbruket.

Har 0.9 i snitt på min de siste 6000km, men på langkjøring kommer jeg fint ned i rundt 0.6 og nedover.

Er flere som har chippet som påstår de kjører på 0.5 - 0.6 til vanlig og ned mot 0.45 på langkjøring, om det er reelt derimot er en annen sak. Så koster jo dieselen en god del mindre per liter også da.

Lenke til kommentar

A6 3.0TDI 233hk pleide jeg bruke cirka litt under 70 liter på nesten 900km til Nederland. Med kjøring i 150 i snitt på de fleste veiene og 200-250 noen strekninger. Ligger egentlig rundt 0.8 i snitt overalt.

S8'en ligger på rundt 1.4 på langkjøring, 1.1 hvis jeg virkelig presser... Bykjøring så står den fort på 2-3 liter på mila. I snitt kommer jeg rundt 5-600km på 90 liter bensin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...