Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Flipping i litt høyere prisklasser altså, rundt 150-200 tusen?

Nja, den er egentlig til meg selv. Det var forsåvidt forrige og, men i og med at jeg er Finn-partner og betaler for xx annonser selv om jeg legger ut mindre legger jeg ut mine egne biler også. Den 2.7TDI kjøpte jeg for 130k, og etter multireimen og løpehjulene hoppa av fikk jeg solgt den for 165k på bilhenger faktisk...

Apropos flipping ble jeg stoppet en natt noen dager siden med årsprøvekjennemerkene mine, for de visste ikke hva det var for noe skilt... Spurte om det er min bil, sa ja, og mine prøveskilt. 'åja, skal du kjøpe bilen og bare prøver den?' 'nja, bilforhandlere er nok ikke åpne kl1 natt til lørdag, det er som sagt mine skilt og min bil' før han lo av seg selv...

Har nok ikke råd til høyere prisklasse enda. Er med på flere inkasso/biloppkjøpersider, og mye fint der, men det er jo cash only/faktura skal betales innen en dag før henting dessverre.

https://www.finn.no/133090916

Den her fulgte jeg med på. Inkassobil, aka eieren hadde masse heftelser. Blir da solgt hos banken på auksjon med NAF test. Kun påpeket dårlige dekk og småting. Maks 10k kostnader og 5k omreg ish. Ble solgt for 301k til Drammen Autoinvest. +15k er vi på ca 316k kostnader. Til salgs for 389k, litt pruting og selges for hva, 370-375k? God fortjeneste det for å egentlig gjøre ingenting, 59k..

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke sider er det snakk om, Darkbill? Har ikke planer om å kjøpe bil nå, men det er jo gøy å følge litt med.

Nettbil.no og autoleasebilsalg.no er de jeg følger med på for tiden ihvertfall, men man må være bilforhandler for å kunne handle og se her dessverre

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

https://www.finn.no/133090916

Den her fulgte jeg med på. Inkassobil, aka eieren hadde masse heftelser. Blir da solgt hos banken på auksjon med NAF test. Kun påpeket dårlige dekk og småting. Maks 10k kostnader og 5k omreg ish. Ble solgt for 301k til Drammen Autoinvest. +15k er vi på ca 316k kostnader. Til salgs for 389k, litt pruting og selges for hva, 370-375k? God fortjeneste det for å egentlig gjøre ingenting, 59k..

Så kan du legge til noen andre utgifter som at de har lokaler til forretningen, ansatte som skal ha lønn, vask, bilder, garanti, ansvar etter forbrukerkjøpsloven mm.

Det er ikke så jævlig god avanse det egentlig. Selv om det foreligger en NAF-test er det fortsatt en bil de kjøper som den er med noe potensielt påkost vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Så kan du legge til noen andre utgifter som at de har lokaler til forretningen, ansatte som skal ha lønn, vask, bilder, garanti, ansvar etter forbrukerkjøpsloven mm.

Det er ikke så jævlig god avanse det egentlig. Selv om det foreligger en NAF-test er det fortsatt en bil de kjøper som den er med noe potensielt påkost vil jeg tro.

Virker ikke så det var noe særlig annet med den siden den ble lagt ut en dag eller to etter de vant auksjonen.

Og joda, selvfølgelig, men de faste utgiftene er jo ikke en prosent av hver bil de kjøper. Driver jeg feks alene så dekker jo 1 slikt salg i måneden alle faste utgifter til lokaler osvosv ihvertfall, og man selger jo gjerne flere slike i måneden når man kommer til et viss punkt.

Og som forhandler tjener man en god del på å formidle/selge forsikring og finansiering på biler, og det er fort snakk om noen tusenlapper kunden betaler i måneden når vi er i den prisklassen, og det blir det noen prosenter av i provisjon.

Men om man er veldig begeistret for bil og kan gjøre slikt alene med greie/billige lokaler og parkering, og man har litt teknisk innsikt på salgskanaler mm så kan man nok fort tjene litt penger i lengden ved å spare penger der man kan. Dyre showroomslokaler er jo egentlig veldig unødvendig med mindre man skal selge nye eller veldig dyre biler føler jeg. Blir jo ofte solgt innen noen få uker, bilen har jo ikke vondt av å stå ute når det er snakk om så kort tid. Og man trenger jo ikke leie den dyrest fotografen og dyreste detailingfirma. Krone spart er krone spart.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nettbil.no og autoleasebilsalg.no er de jeg følger med på for tiden ihvertfall, men man må være bilforhandler for å kunne handle og se her dessverre

Skjønner. Det er jo litt kjedelig for alle oss andre. 

Lenke til kommentar

Dyre showroomslokaler er jo egentlig veldig unødvendig med mindre man skal selge nye eller veldig dyre biler føler jeg.

Dette er nok et viktig punkt i hvorfor bruktbilforhandlere har bedre bunnlinje enn nybilforhandlere. Ingen forhandlerkrav tredd nedover hodene på forhandleren fra importør/produsent.

Lenke til kommentar

Dette er nok et viktig punkt i hvorfor bruktbilforhandlere har bedre bunnlinje enn nybilforhandlere. Ingen forhandlerkrav tredd nedover hodene på forhandleren fra importør/produsent.

Er jo forsatt mange som har veldig fine lokaler og kontorer der man kan spare masse penger... Trenger ikke mer enn stor sikra plass til biler, et enkelt verksted/garasje med plass til en bil eller to og et kontor/møterom. I praksis har mange av dette hjemme med huset sitt..

https://www.finn.no/133195352

Jeg tør forøvrig vedde på at denne vil gå kraftig opp i verdi så fort man får foliere over eller bytta ut treverket på bilen, er det interiøret som trakk denne veldig ned i pris. Alle andre 3.0TDI fra 2007 og opp er rundt 200k kr, men mindre utstyr. Var godt å kjøre med komfortluftfjæring og høy profil på dekka kontra sport og lavprofil på S8 ?

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Det er noe med at det er noe mer tillitsvekkende og virker langt mer seriøst med en bilforhandler der bilene står innendørs og lokalene er i god forfatning.

En bruktbilselger som har et inngjerdet område utendørs der bilene står parkert vil ikke tjene penger på meg..

Lenke til kommentar

Det er noe med at det er noe mer tillitsvekkende og virker langt mer seriøst med en bilforhandler der bilene står innendørs og lokalene er i god forfatning.

En bruktbilselger som har et inngjerdet område utendørs der bilene står parkert vil ikke tjene penger på meg..

Det kommer jo litt an på prisklasse. Så lenge det er snakk om godt under halv-million klassens er jeg ikke problemet. Mye penger spart der på bilene får ned prisene på bilene også tenker jeg.

Lenke til kommentar

Hva med en bruktbilselger som har bilene utendørs, uten gjerder?

Lenke til kommentar

Er jo forsatt mange som har veldig fine lokaler og kontorer der man kan spare masse penger... Trenger ikke mer enn stor sikra plass til biler, et enkelt verksted/garasje med plass til en bil eller to og et kontor/møterom. I praksis har mange av dette hjemme med huset sitt..

https://www.finn.no/133195352

Jeg tør forøvrig vedde på at denne vil gå kraftig opp i verdi så fort man får foliere over eller bytta ut treverket på bilen, er det interiøret som trakk denne veldig ned i pris. Alle andre 3.0TDI fra 2007 og opp er rundt 200k kr, men mindre utstyr. Var godt å kjøre med komfortluftfjæring og høy profil på dekka kontra sport og lavprofil på S8 ?

Personlig synes jeg lysegrått interiør er lite fint, og voldsomt upraktisk. Dette var dog ikke like galt som glatt skinn, jeg har aldri forstått hvorfor noen bestiller bil med lysegrått skinn - det ser aldri bra ut.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...