Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Eller rett og slett en pris de setter høyt bevist på å slippe dette arbeidet hvor de ikke tjener på andre ting.

 

Kjenner til flere bedrifter som priser seg ut på slike ting når de ikke har salg på noe annet, rett og slett fordi disse har mer enn nok arbeid ellers.

Nå motsier jo den lokale Dekk1 sjappa akkurat dette. Det er Dekk1 som har bestemt denne prisen for alle lokale sjapper. Men de her sa de tar 1000, selv om de egentlig skal ta 2500, for ellers kommer ingen innom for å legge om dekk på felg. Når han påpeker dette høres det ut som de tjener penger på det. Det tok litt under en times tid, og er vel lite materielle kostnader forbundet med det, ser ut som en grei inntekt når man ikke har dekk å skifte på bil eller det er en ansatt som går rundt uten noe å gjøre konstant. De ba meg til og med bare komme innom når det passer uten time så tar de det bare imellom ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, det ender med at få selger dekk lokalt, de fleste legger ned, og noen jobber kun med dekkomlegging.

 

Men noen av dem tar jo svinpris for dekkene også, så da er jo det greit!

Mener du dette er en motsetning til det jeg sa?

De andre kommer etter, med det mener jeg at de andre kommer til å øke prisene sine når de ikke lenger tjener tilstrekkelig med penger på salg av dekk og omlegging.

Jada, noen av de vil sikkert forsvinne. Da kan folk tenke på hvor bra deal de gjorde mens de sender mest mulig penger ut av landet og over til et fremmed marked som ikke er en del av samme skatteregime som man selv bor i.. Det får negative konsekvenser for landets økonomi.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir smått irritert her nå.

Kjøpte ny bil for et par måneder siden (demobil fra merkeforhandler, 2018-modell). Fikk beskjed at det skulle følge med helt nye vinterfelger som ikke var satt på bilen før (faktisk helt samme felgene som vinterfelger). Hentet dem rett etter jeg kjøpte bilen hvor jeg la merke til noen skader på noen av felgene. Sa ifra om dette og det skulle de fikse.

Kommer da en kar en måned senere for å hente felgene hos min far (hvor jeg har dem lagret), hvor faren min viser skaden på felgene osv. Karen som hentet felgene mente dette bare var "flisespikkeri" og virket som han mente dette var litt smålig. Forklarer til karen at når man kjøper en bil til over 500 store lapper, samt at det er gitt beskjed at felgene skal være *NYE*, så forventer jeg jo selvfølgelig da ikke skader på felgene. Han surmulte litt og måtte vel til slutt si seg enig og tok med seg felgene.

Nå noen uker senere, har jeg hatt bilen inne til service, hvor jeg ba dem liksegodt kaste på vinterdekkene. Får tilbake bilen, hvor jeg ser at bare 1 av 4 felger faktisk er i god stand. Den ene felgen har de slipt rundt hele kanten på felgen, slik at den har et ganske tykt (2cm) merke rundt felgen som er en helt annen farge fordi de har slipt vekk belegget på toppen av felgen for å "slipe" bort riper sikkert. En av de andre har massevis av små hakk og riper i felgen. Den siste har de faktisk høvlet kanten på felgen ganske kraftig, fikk beskjed om dette når jeg hentet bilen i dag og at de skulle "fikse" det, men fikk ikke beskjed om at det skulle være noe galt med de andre felgene.

Så nå står jeg her, med 1 fin felg og 3 med skader på. Venter fortsatt på svar fra forhandleren angående saken, da jeg sendte noen bilder og slikt, men merker jeg blir kraftig oppgitt egentlig at de kan levere noe sånt til kunde....

 

Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med Hertz bilutleie? Da min bil nylig var på verksted og jeg skulle ha leiebil ble jeg henvist til Hertz. Her fant resepsjonisten først ikke meg i systemet sitt fordi jeg ikke kom å hentet bilen samme dag som jeg fikk den utlevert. Først når jeg nevnte at jeg fikk den dagen før fant han ut at jeg var kunde.

 

Så var det bilen. En ny 2018 modell som fra avstand så helt normal ut. Men med leiekontrakten kom det et skadeskjema. Der stod det tre skader der den største skaden ikke fantes da de hadde reparert den og glemt å slette skaden fra systemet. Derimot fant jeg en haug med andre skader som riper og bulker og andre skader i lakken som ikke var dokumentert. Det virket som om forrige kunde hadde tatt bilen en tur offroad. Den var også nedstøvet og skitten både utvendig og innvendig. Da jeg spurte om alt var klart og om det var spylevæske på den så var svaret at det skulle være fylt helt opp, men når jeg sjekket var det under halv tank. Ene hjulet hadde også svært lav luftnivå og en hjulindikator lyste opp dashbordet også etter at jeg fylte opp hjulene med luft.

 

Mitt førsteinntrykk med dette selskapet var med andre ord svært dårlig. Ikke fikk jeg noen kompensasjon som forlenget leietid eller tilbudt en annen bil som var i topp stand. Hadde jeg ikke påpekt eller funnet disse skadene kunne jeg også blitt påskyldt dem etter leieperioden.

Lenke til kommentar

Jau, har det. Skrevet litt fram og tilbake på SMS tidligere om det, men blir bare litt matt når man har vært god kunde (kjøpt nybil der før blant annet), så blir man behandlet slik. Uansett, skal nok bli orden på det, bare jeg som måtte blåse ut litt damp :p

Ja, det er for dårlig og ikke "smålig" på noen måte. Satser på at de ordner opp!

Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med Hertz bilutleie? Da min bil nylig var på verksted og jeg skulle ha leiebil ble jeg henvist til Hertz. Her fant resepsjonisten først ikke meg i systemet sitt fordi jeg ikke kom å hentet bilen samme dag som jeg fikk den utlevert. Først når jeg nevnte at jeg fikk den dagen før fant han ut at jeg var kunde.

 

Så var det bilen. En ny 2018 modell som fra avstand så helt normal ut. Men med leiekontrakten kom det et skadeskjema. Der stod det tre skader der den største skaden ikke fantes da de hadde reparert den og glemt å slette skaden fra systemet. Derimot fant jeg en haug med andre skader som riper og bulker og andre skader i lakken som ikke var dokumentert. Det virket som om forrige kunde hadde tatt bilen en tur offroad. Den var også nedstøvet og skitten både utvendig og innvendig. Da jeg spurte om alt var klart og om det var spylevæske på den så var svaret at det skulle være fylt helt opp, men når jeg sjekket var det under halv tank. Ene hjulet hadde også svært lav luftnivå og en hjulindikator lyste opp dashbordet også etter at jeg fylte opp hjulene med luft.

 

Mitt førsteinntrykk med dette selskapet var med andre ord svært dårlig. Ikke fikk jeg noen kompensasjon som forlenget leietid eller tilbudt en annen bil som var i topp stand. Hadde jeg ikke påpekt eller funnet disse skadene kunne jeg også blitt påskyldt dem etter leieperioden.

Ja, dessverre. Vet ikke om de har samme standard på bilene som går som "lånebiler" på verksted. Jeg har fått dekket dette som lånebil av BOS og har derfor ikke hatt de samme forventningene som om jeg skulle betalt for den selv. Derimot må man dekke drivstoff, og ved flere andledninger har ikke tanken vært full når jeg har hentet den. Jeg gadd derfor heller ikke å fylle helt opp da jeg leverte den og ga beskjed om dette + tok bilde av tankmåler/km-stand da jeg hentet bilen(e). Bilene har aldri vært rene.

Det med skadene er jo ikke bra, kjedelig om man skulle blitt avkrevd erstatning/egenandel for dette.

Lenke til kommentar

Jau, har det. Skrevet litt fram og tilbake på SMS tidligere om det, men blir bare litt matt når man har vært god kunde (kjøpt nybil der før blant annet), så blir man behandlet slik. Uansett, skal nok bli orden på det, bare jeg som måtte blåse ut litt damp :p

Hadde dette skjedd meg hadde jeg tatt meg en tur dit asap og bedt om å få 4 kliss nye felger (som lovet) eller tilsvarende mengde penger til å kunne kjøpe 4 nye felger.
Lenke til kommentar

Nå kjente jeg faktisk jeg ble irritert på telefon.. Ringer rundt og spør om pris på omlegging og balansering av dekk på 4 løse hjul. 700,800,1000 osv. Ringer så Dekk1 langs E18. '2500kr siden du ikke har kjøpt dekkene her' (Dekk1 i byen ga forøvrig pris på 1000)

 

For et ran...

Litt av noen priser..! Den lokale sjappa her tar 75 pr hjul av/på bil og 125 for dekk av/på felg. Prisliste på veggen for alle slike jobber, det er veldig greit.

 

Selvsagt gratis om man kjøper dekk/felg hos dem.

Lenke til kommentar

Da må jeg bare nevne at jeg betalte 800kr for å legge om fra sommer til vinter en kveld hos vianor. Dyreste 5min i mitt liv. Skulle vel spurt om pris først ja, men var så godt vant fra hvor latterlig billig det er hos alle våre nye landsmenn rundt i hovedstaden at jeg tenkte ikke tanken engang. Men det gikk fort rett før stengetid og var meldt snø ila natta så har vel bare meg sjøl og skylde på :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Da må jeg bare nevne at jeg betalte 800kr for å legge om fra sommer til vinter en kveld hos vianor. Dyreste 5min i mitt liv. Skulle vel spurt om pris først ja, men var så godt vant fra hvor latterlig billig det er hos alle våre nye landsmenn rundt i hovedstaden at jeg tenkte ikke tanken engang. Men det gikk fort rett før stengetid og var meldt snø ila natta så har vel bare meg sjøl og skylde på :p

800 er det jeg betaler for omlegging, håndvask innvending og utvending  :tease:

Lenke til kommentar

Er det vanlig at forsikringen spør om kjøpskontrakten på bil ifm kaskosak? De ber om det da det ikke er så lenge vi kjøpte bilen, hva skal dem med den egentlig? Ingen i familien, inkludert foreldrene i 60 åra har benyttet seg av egen bilforsikring før i livet så vanskelig finne noe lokalkunnskap...

Lenke til kommentar

Tipper de vil vite hva du betalte for bilen og hva som står i kontrakten, om det er vanlig aner jeg derimot ikke :p

Kan ikke se hva jeg har betalt for bilen vil ha noe med saken å gjøre når det er snakk om skade/del som koster hva det koster uansett... Ellers er det jo bare helt ordinær kontrakt selges som den osvosv ingen skadee

Lenke til kommentar

Kan ikke se hva jeg har betalt for bilen vil ha noe med saken å gjøre når det er snakk om skade/del som koster hva det koster uansett... Ellers er det jo bare helt ordinær kontrakt selges som den osvosv ingen skadee

Da får du prøve å argumentere mot selskapet at de ikke har bruk for denne.

 

Eller evt. bare hoste den opp og spare deg for en del mas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...