Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Joda, men det jeg tenker på er på snø har jo piggene lite nytte uansett, så om de da er der eller ikke er det vel uansett gummien som gjør jobben?

Fravær av/annerledes seiping på flere av knastene på et piggdekk er nok til gjøre en stor endring i hvor mye friksjon du greier å oppnå med et dekk. Så når man har mindre av dette og ingen pigg som faktisk griper tak i snøen for å kompensere og da i tillegg en gummiblanding som ikke er like myk i mange tilfeller (fordi gummien ikke skal slippe piggen så lett.) så har man rett og slett bare et hjul med forverrede kjøreegenskaper på de fleste fører.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, de passer jo, men tenkte om man vil merke særlig på komfort.

Hva sier folk til å dra ut pigger forøvrig? Mange som sier egenskapene forverres vesentlig, men piggene gjør jo bare noe nyttig når det er is? Det er jo null effekt av pigger i nysnø feks vel?

Det er jo bare litt i overkant av 0,3 cm mindre/lavere gummi med 255-dekkene, tviler på du vil merke det i særlig grad.

Vedr. å dra ut pigger, så ser jeg det er besvart og jeg er enig. Idioti. Ja, det er nok mest gummien som gjør jobben på snø, men som Hansien skriver så er selve gummiblandingen forskjellig på piggdekk og piggfritt. Mykere gummiblanding på piggfritt. Det er nok også en grunn til at slitte piggdekk fungerer dårligere på vinterføre enn piggfritt som er slitt like mye.

Lenke til kommentar

Nå skrev jeg jo ikke jeg skulle gjøre dette, var kun en tanke som dukket opp.

Greit det, men jeg skjønte ikke hvorfor tanken dukket opp heller, når man bare velger pigg/piggfritt? Tenkte du om man kjøpte brukte piggdekk billig og egentlig ønsket seg piggfritt?

Lenke til kommentar

Greit det, men jeg skjønte ikke hvorfor tanken dukket opp heller, når man bare velger pigg/piggfritt? Tenkte du om man kjøpte brukte piggdekk billig og egentlig ønsket seg piggfritt?

Det dukket opp noen nye og billige på Finn, så da kom tanken over hvor stor forskjellen egentlig hadde blitt, ja.

Lenke til kommentar

Dette er pærer fra Biltema, så det kan jo ha noe med saken å gjøre. Skal sies at den lampa har spist pærer tidligere, og da dyrere Osram. I fjor var det vel 3-4stk som ble byttet..

Vil det holde å bytte kontakten kanskje?

Jepp! Pæreholder og varmgang er en kjent ting. Bytt den først som sist. :)

Lenke til kommentar

Dette er pærer fra Biltema, så det kan jo ha noe med saken å gjøre. Skal sies at den lampa har spist pærer tidligere, og da dyrere Osram. I fjor var det vel 3-4stk som ble byttet..

Vil det holde å bytte kontakten kanskje?

3-4 pærer i året er vel 10x normalen, minst - så der er det definitivt noe galt. Endret av toth
Lenke til kommentar

Ikke helt sesongen, men fikk tak i noen Dunlop QuattroMax fra sent 2016 for bare 2500kr. 265/35r20 så koster slikt jo nesten samme pris bare per stykk, så da var det en god slant spart der

"Et dekk for motorsterke SUV'er", men det har vel liten betydning. Ser de skal være ekstra støysvake og at folk skryter av det, men nå er vel ikke dekkstøy noe stort problem i S8'n uansett, går jeg ut fra.

Lenke til kommentar

"Et dekk for motorsterke SUV'er", men det har vel liten betydning. Ser de skal være ekstra støysvake og at folk skryter av det, men nå er vel ikke dekkstøy noe stort problem i S8'n uansett, går jeg ut fra.

Kan jo nesten si det er en SUV med tanke på vekten... Støy merker man egentlig ingenting av, nei. Dørpaneler var dobbelt så tunge som vanlige paneler når jeg tok dem av, og jeg har tatt av en del. Full av støydemping. Det samme med bunnplate under motoren da jeg tok oljeskift, veldig tung, og var ikke festet bare foran, var en stor plate som gikk nesten helt bakover full med støydemping. Mangler bare vinterdekk nå etter jeg punga et dekk der og...

Lenke til kommentar

Nå kjente jeg faktisk jeg ble irritert på telefon.. Ringer rundt og spør om pris på omlegging og balansering av dekk på 4 løse hjul. 700,800,1000 osv. Ringer så Dekk1 langs E18. '2500kr siden du ikke har kjøpt dekkene her' (Dekk1 i byen ga forøvrig pris på 1000)

For et ran...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...