Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg har sett menn som er like udugelige bak rattet.

Jepp! Det har jeg også.

 

Jeg mener dette har mer med interesse å gjøre. Tradisjonelt sett er det flere menn enn kvinner som er over gjennomsnittet interessert i bil og motor.

 

Har man en interesse for noe har man et mye bedre utgangspunkt til å bli god på det. Det må likevel sies at det er en del alfa-hanner der ute i trafikken som kunne trengt å jekket seg ned.

 

På krevende vinterføre er det ekstra

viktig å ha en rolig og planleggende kjørestil. Noe som kan være utfordrende med x antall iltre unger i baksetet. :-)

Endret av boundishh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også må man ta tid til å bli kjent med sin egen bil/bilene man kjører. Vil jo tro den første måneden med ny bil er den måneden hvor sjansen for parkeringsbulker og lignende tabber er størst. Lengden er ukjent og uvant, og det samme med bredden. Nå har man jo teknologi som skal forhindre slikt, men folk får det til allikevel.

Og de som kjører store containere som Range Rover må jo lære hvor stor bil de faktisk har. Den er stor på alle mulige måter.

 

Jeg bytter ofte mellom biler. Å gå fra en Fiat 500 med nesten helt rett rumpe og kort snute til en lang stasjonsvogn er alltid en liten omstilling.

Lenke til kommentar

Også må man ta tid til å bli kjent med sin egen bil/bilene man kjører. Vil jo tro den første måneden med ny bil er den måneden hvor sjansen for parkeringsbulker og lignende tabber er størst. Lengden er ukjent og uvant, og det samme med bredden. Nå har man jo teknologi som skal forhindre slikt, men folk får det til allikevel.

Og de som kjører store containere som Range Rover må jo lære hvor stor bil de faktisk har. Den er stor på alle mulige måter.

 

Jeg bytter ofte mellom biler. Å gå fra en Fiat 500 med nesten helt rett rumpe og kort snute til en lang stasjonsvogn er alltid en liten omstilling.

Etter en lang dag på jobb hender det jeg skrur på vindusviskerene på fult i privatbilen i nedoverbakke mot rundkjøringen... Noen som klarer å gjette hvorfor? (Har med denne omstillingen å gjøre)

Lenke til kommentar

Etter en lang dag på jobb hender det jeg skrur på vindusviskerene på fult i privatbilen i nedoverbakke mot rundkjøringen... Noen som klarer å gjette hvorfor? (Har med denne omstillingen å gjøre)

Jobb bilen er en høyrerattet JDM bil? ?

 

Edit: Eventuelt høyrerattet avfallsbil :p

Endret av boundishh
Lenke til kommentar

Etter en lang dag på jobb hender det jeg skrur på vindusviskerene på fult i privatbilen i nedoverbakke mot rundkjøringen... Noen som klarer å gjette hvorfor? (Har med denne omstillingen å gjøre)

Regner med du kjører buss eller lastebil og bruker retarder på nedover bakke for å ikke overhete bremsene ;) 

Lenke til kommentar

Hvor pålitelig er priskalkulatoren til KVD?

 

Syns jeg får merkelig høyt anslag for bilen min...

 

Astra GTC '13, 36000km

 

Bilforhandlerpris på 198 200, privatpris på 178 900-190 900.

 

På finn ligger det ute 4 hos forhandler:

 

79 000km, 159 000,-

60 000km, 168 000,-

113 000km, 118 500,-

72 000km, 159 000,-

 

og 1 privat:

39 500km, 158 000,-

 

Om jeg skal være optimistisk så tipper jeg at 150k-ish er realistisk verdi, og om jeg får så mye som det i innbytte blir jeg knallfornøyd.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kjører selv en hel del med bilhenger og fått vinterdekka på den nå. Ikke at jeg tenker å kjøre all verden, men kan fort hende at behovet er der plutselig. Kjører jo generelt sett kanskje mye og ser mye hodeløs kjøring. En mindre lur fyr kjørte i over 110km/t på E18 med en enaksla henger her i går og holdt på med forbikjøringer. Risikerer både seg selv og andre om noe går skit da.

Tunge biler krever førere som har litt erfaring og man må kjøre defansivt når vekta stiger :p

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Det er en tåpelig måte å miste lappen på.

 

Det er det. Burde jo nesten vært obligatorisk kurs for å bruke henger. Mange som ikke burde kjøre med slikt. Blitt mer bevisst på last/lastsikring etter at jeg tok meg BE selv om jeg var jo nøye før også.

 

post-106937-0-71555500-1541100059_thumb.jpg

 

Er i det minste godt fornøyd med nye bruksbilen jeg gikk over til i år. Kjørt en Saab 9-5 i litt over 2,5år før jeg blåste litt deler på motor :p .

Lenke til kommentar

Siden vi har BE, så burde de fjerne det at man kan dra lett henger

Ofte jeg ser folk med liten henger som bare slenger ting opp i den, uten å sikre

Godt mulig de vil gjøre det med BE også, men da har de ingen unskyldning lengre

 

Jeg stropper alt bak i min pickup, selv om jeg har hardtop/skap

Endret av Dubious
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden vi har BE, så burde de fjerne det at man kan dra lett henger

Ofte jeg ser folk med liten henger som bare slenger ting opp i den, uten å sikre

Godt mulig de vil gjøre det med BE også, men da har de ingen unskyldning lengre

 

Jeg stropper alt bak i min pickup, selv om jeg har hardtop/skap

Jeg har ikke BE, men sikrer alltid last. Reglene for å få ulike førerkort har bare blitt strengere og strengere i Norge. Vi trenger ikke flere innskjerpinger, men at politiet tar tak i idiotien. Desverre er det enklere å ta en fartskontroll.

Lenke til kommentar

Selv med kontroller så er det mange lastebiler som slurver med sikring, men de blir ihvertfall stoppet og får bøter, noe mannen i gata ikke får

 

Hvorfor bruke blinklys, det er jo aldri blinklyskontroll

Hvorfor sikre lasten... etc etc

Nå bruker jo nettopp ikke de fleste blinklys. Store aksjoner mes gode bøter ville nok endret på det også.
Lenke til kommentar

Selv med kontroller så er det mange lastebiler som slurver med sikring, men de blir ihvertfall stoppet og får bøter, noe mannen i gata ikke får

 

Hvorfor bruke blinklys, det er jo aldri blinklyskontroll

Hvorfor sikre lasten... etc etc

Det beste der hadde jo imo vært å stoppe alle lastebiler på grensa og tatt en sjekk på både bilen og hvordan lasten er sikret.

 

I norge er det krav om kurs, hvor en grei del av kurset omhandler lastesikring.

Lenke til kommentar

Det beste der hadde jo imo vært å stoppe alle lastebiler på grensa og tatt en sjekk på både bilen og hvordan lasten er sikret.

 

I norge er det krav om kurs, hvor en grei del av kurset omhandler lastesikring.

 

Det er lettere sagt enn gjort. Det ville krevd utrolig mye ressurser.

 

Sjekk av mønsterdybde kan jo automatiseres, så kanskje det kunne vært obligatorisk.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å be politiet stille seg opp en konkret plass på konkrete tidspunkter?

Et sted jeg passerer til og fra jobb har en ungddomsskole og en videregående skole over veien fra 3 busstopp på rad, det kommer altså 50-100 ungdom av disse bussene. Det er høy midtdeler et stykke, og en gangbru tvers over. 

Likevel velger 100% av elevene å gå rett over veien foran bussen, og rundt midtdeleren. Har aldri refleks og gjerne mørke klær. Jeg kan ikke telle på en hånd de gangene jeg har måttet gjøre relativt brå oppbremsinger. 

Jeg skulle altså gjerne sett at politiet stilte seg opp her 2-3 dager og delte ut bøter/tilsnakk til alle ungdommene som flommer over veien..

 

Maps er ikke helt oppdatert, veien er nå bredere og rød strek er ca hvor lang midtdeler er. Folkene flommer over veien i begge ender.

 

vg5F89x.png

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...