Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Kjøp deg en vag-com gjørog jobben selv. Luftfjæringen er ikke så avansert ? Med mindre det er stemplet i boka for videre salg du tenker på da.

Høyre foran siger over natta og har blitt verre og verre slik at bilen står skeiv nå. Joda, kan gjøre alt selv, men de kan feilsøke og finne nøyaktig feil til maks kr1500 som er vel verdt det å ikke få vond rygg for min del som ikke har løftebukk akkurat nå. Kan være en småting som ventil eller fordeleren forhåpentligvis ja.

 

Ellers sendte jeg inn søknad til SVV for å få lov til å drive med hjulskift nå som den tiden er inne. Er nok en slant å tjene der, og usikker hva slags krav dem egentlig har, men kan ikke være så alt for høyt hvis man ser hvor mange sjapper driver med hjulskift.

 

Fikk også tegna forsikring på årsprøvekjennemerkene nå. 5250kr i året for ansvar med trafikkavgift hos If. Gjensidige og Tryg skulle ha noen tusenlapper mer... For fullkasko hos If var det bare 11 500kr i året, som ikke er så veldig mye hvis man tar i betraktning de da forsikrer inntil 2 millioner kroner :)

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers sendte jeg inn søknad til SVV for å få lov til å drive med hjulskift nå som den tiden er inne. Er nok en slant å tjene der, og usikker hva slags krav dem egentlig har, men kan ikke være så alt for høyt hvis man ser hvor mange sjapper driver med hjulskift.

 

Du har kanskje søkt om særlig arbeidstillatelse for arbeid på hjul? I så fall er dette kravene (min utheving):

 

 

b) arbeid på hjul: Omlegging av dekk og slanger, lapping av slanger, plugging av slangeløse dekk når ferdig bearbeidet hull ikke er større enn 6 millimeter, pigging av dekk og avbalansering av hjul. Tillatelse til plugging av slangeløse dekk kan også gis for bearbeidet hull større enn 6 millimeter dersom virksomheten dokumenterer å ha særlig kompetanse og utstyr for formålet. For arbeid på hjul (felg og dekk) skal det dokumenteres spesiell kunnskap innenfor området, inkludert kunnskap om kjøretøyforskriftens krav.

 

 

 

 

Når det gjelder å bli godkjent hjulutrustningsverksted er det faktisk en del krav som må innfris. Blant annet skal det være ansatt en teknisk leder på et godkjent verksted, som må være fulltidsansatt i virksomheten. Kravene til teknisk leder for et hjulutrustningsverksted er følgende:

 

j) Hjulutrustningsverksted: Fagbrev som «reparatør av hjulutrustning», eller fagbrev som «bilmekaniker tunge kjøretøy» eller som «bilmekaniker lette kjøretøy» og 4 års relevant praksis etter bestått fagprøve, alternativt 10 års relevant praksis i tillegg til bestått fagprøve.

 

Samtidig skal lokalene dine oppfylle følgende krav:

 

j) Hjulutrustningsverksted – verksted som kan utføre arbeid på kjøretøys hjulutrustning, inkludert dekk, slange, hjul, hjuloppheng, drivaksel/drivakselledd, hjulbrems og styring.

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

Du har kanskje søkt om særlig arbeidstillatelse for arbeid på hjul? I så fall er dette kravene (min utheving):

 

 

b) arbeid på hjul: Omlegging av dekk og slanger, lapping av slanger, plugging av slangeløse dekk når ferdig bearbeidet hull ikke er større enn 6 millimeter, pigging av dekk og avbalansering av hjul. Tillatelse til plugging av slangeløse dekk kan også gis for bearbeidet hull større enn 6 millimeter dersom virksomheten dokumenterer å ha særlig kompetanse og utstyr for formålet. For arbeid på hjul (felg og dekk) skal det dokumenteres spesiell kunnskap innenfor området, inkludert kunnskap om kjøretøyforskriftens krav.

 

 

 

 

Når det gjelder å bli godkjent hjulutrustningsverksted er det faktisk en del krav som må innfris. Blant annet skal det være ansatt en teknisk leder på et godkjent verksted, som må være fulltidsansatt i virksomheten. Kravene til teknisk leder for et hjulutrustningsverksted er følgende:

 

j) Hjulutrustningsverksted: Fagbrev som «reparatør av hjulutrustning», eller fagbrev som «bilmekaniker tunge kjøretøy» eller som «bilmekaniker lette kjøretøy» og 4 års relevant praksis etter bestått fagprøve, alternativt 10 års relevant praksis i tillegg til bestått fagprøve.

 

Samtidig skal lokalene dine oppfylle følgende krav:

 

j) Hjulutrustningsverksted – verksted som kan utføre arbeid på kjøretøys hjulutrustning, inkludert dekk, slange, hjul, hjuloppheng, drivaksel/drivakselledd, hjulbrems og styring.

Jo, har lest litt angående dette, men kravene jeg finner virker bare relevante for et 'komplett' dekkverksted, altså reprasjon, plugging, balansering og alt. Jeg ønsker kun tillatelse for å skifte fra vinterhjul til sommerhjul, men det fant jeg egentlig ingenting om.

Lenke til kommentar

Frost på takvinduet og ute på plattingen her. Smeltet ute i veien når jeg kjørte fruen ned. Men får ta meg en tur med bikkja og så sette i gang med hjulskift.

 

Geir :)

 

Er det så glatt at man kjører ned fruen, så er det nok på høy tid med dekkskift ja... ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Igår var jeg en av de som trengte bufferbil og veihjelp langs E18... Punga dekket mens jeg forbikjørte og kjente bilen jo dro veldig sterkt, og at det var foran så kunne jo ikke bråbremse... Var ikke nok plass til å kunne jobbe trygt pluss at jekken lå i garasjen så da var det bare å ringe NAF...

Lenke til kommentar

Da fikk jeg svar at luftbelgen foran høyre lekker/er ødelagt. Enkleste er kjøpe helt ny fjær. Orginalt fra Møller rundt kr25 000. Noen som har erfaring med Arnott? De lager OEM replacement luftfjæring samt "refurbished" fjærer til rundt en 5-6000kr.

Drit i originalt. Arnott fungerer bra. :)

Lenke til kommentar

Drit i originalt. Arnott fungerer bra. :)

Ja skal nok ikke kjøpe originalt. Må bare sjekke litt mer. Audi har samme kodene på flere fjær med siste bokstav som er annerledes, men Arnott passer visstnok på alle. Trenger bare en. Monteringen klarer jeg nok selv. Ellers bør jeg nok ta en firehjulskontroll da dekka er litt slitte innerst.

Lenke til kommentar

Byttet hjul idag, og så at høyre fremre dekk var helt blankslitt på den innerste fjerdedelen, alle andre var fine. Kan man ha feil med spissinga på bare én side, eller det noe annet?

 

Jau. Enten det eller slitasje på noen deler på den siden. Da må det byttes før justering av hjulstilling. Men det ser de med en gang de begynner å se under. 

Lenke til kommentar

Jau. Enten det eller slitasje på noen deler på den siden. Da må det byttes før justering av hjulstilling. Men det ser de med en gang de begynner å se under.

Kjørte en stund med dårlig lager på den siden i vår, men så ikke for meg det kunne skape skjev "beinstilling"?
Lenke til kommentar

Kjørte en stund med dårlig lager på den siden i vår, men så ikke for meg det kunne skape skjev "beinstilling"?

Nei sikkert ikke. Men det er ikke noen slitne fôringer og slikt på siden der da?

Ville levert bilen på en kontroll så har du fått sjekket slitasje på ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...