Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Apropos jekk - mine biler har et tydelig jekkpunkt bak, en gummikloss e.l., men ikke foran.. Hva er beste plass å jekke da? og om jeg legger en lang 2x4 mellom, er det ok å jekke midt på ene siden for å få opp begge hjulene?

A4 stv og A6 sedan btw.

Du har vel et slags 'hull' foran til saksejekken, burde kunne putte bare en jekk med gummikloss der. Evt kan du bare jekke opp hele siden av bilen bakerst om du har bra nok jekk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropos jekk - mine biler har et tydelig jekkpunkt bak, en gummikloss e.l., men ikke foran.. Hva er beste plass å jekke da? og om jeg legger en lang 2x4 mellom, er det ok å jekke midt på ene siden for å få opp begge hjulene?

A4 stv og A6 sedan btw.

Det kan jo fungere ,men bruk for all det bukker i tillegg hvis du skal under.

På A6 min (2004) bruker jeg å jekke på bærebrua foran.

Lenke til kommentar

Du har vel et slags 'hull' foran til saksejekken, burde kunne putte bare en jekk med gummikloss der. Evt kan du bare jekke opp hele siden av bilen bakerst om du har bra nok jekk

Bra og bra, er nok Biltema, men ettersigende 2-tonns, så skal i teorien klare det..

Lenke til kommentar

Bruker Ryobi sin muttertrekker uten problemer

Strammer til først klikk, strammer deretter med momentnøkkel/stav

Ja, googlet litt og fant ut at den vant i test for et par år siden og skulle klare jobben. Da snakker vi plutselig overkommelig pris på rundt 1.100,-. Må selvsagt alltid etterstramme for hånd uansett og på nytt etter noen mil.

Får kanskje investere i en ordentlig momentstav også, har nå ødelagt nr. 2 fra Biltema på noen få år. I går forsvant splint eller et eller annet inni, slik at det ikke er noen låsning på staven, dvs. du kan trekke den ene delen helt av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har bestandig plassert garasjejekken vinkelrett på jekkpunktet jeg bruker. Er det nødvendig, eller er det også greit å plassere jekken litt på skrå dersom man bruker en solid kvalitetsjekk?

Vurderer å kjøpe ny... og det er litt trangt i garasjen - såpass at det "akkurat" er plass til det korte håndtaket på den garasjejekken jeg bruker nå.

Lenke til kommentar

Har bestandig plassert garasjejekken vinkelrett på jekkpunktet jeg bruker. Er det nødvendig, eller er det også greit å plassere jekken litt på skrå dersom man bruker en solid kvalitetsjekk?

Vurderer å kjøpe ny... og det er litt trangt i garasjen - såpass at det "akkurat" er plass til det korte håndtaket på den garasjejekken jeg bruker nå.

Ja, jeg gjør det selv uten problemer. Men jekken jeg bruker er av en litt større type så den er veldig stabil. 

Lenke til kommentar

https://www.makita.no/product/dtw450z.html

Denne har jeg brukt i flere år og den har løsnet nesten alt med unntak av bolter som satt såpass at felghullet til bolten ble ovalt. De boltene fikk herren som hadde satt dem fast ordne selv og det ble byttet felg... 2m latmannsarm og maksimal gjentrekking er ikke optimalt på felger.

Nå har jeg dekkene på dekkhotell og da er bytting inkludert i prisen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Ryobi muttertrekker og er meget fornøyd. Den løsner hjulbolter/muttere uten problemer. Men jeg tørr ikke bruke den for stramming, jeg strammer til det såvidt stopper og så bruker jeg momentnøkkel stilt inn til 120Nm. 120Nm er akkurat nok stramt at boltene løsner ikke men er lette å løsne ved bruk av hjulnøkkel for hånd. Aldri hatt en løs bolt/mutter i løpet av en sesong, men heller ikke hat problemer med å løsne.

Lenke til kommentar

Dekksjapper stoler jeg ikke 1 % på når det gjelder montering av hjul på bil. De skal få på bolter raskest mulig, og blåser på med bånn gass på muttertrekkeren. Jeg bruker en Hitachi muttertrekker på batteri (18 V), den klarer det meste. Tar siste stramming med momentnøkkel, og den blir med i bilen i noen uker etter hjulskift for etterstramming.

Ser at en del nyere Porsche 911 (muligens bare GT-varianter) har centerlock med 600 Nm stramming, da høres det plutselig ikke ut som et prosjekt for oss dødelige lenger...

Lenke til kommentar

Kjørt på vinterhjul noen uker da jeg punga et sommerdekk var så slitt at det punga, så venter litt med å kjøpe nye. Ellers leverte jeg S8'en på S Sentrum på Stabekk idag for å feilsøke og fikse luftfjæring en...

Kjøp deg en vag-com gjørog jobben selv. Luftfjæringen er ikke så avansert ? Med mindre det er stemplet i boka for videre salg du tenker på da.

Endret av boundishh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...