Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Du er tydeligvis en ekspert på feltet. Jeg har jobbet lenge i Volkswagensystemet, men aldri satt meg inn i denne statistikken - kan du bidra med noe?

Ja jeg har f.eks en A6 selv. Den har fått lakkert tak og dører. Bakluka har forrige eier selv pusset ned og lakkert opp etterhvert som det har oppstått da bilen var utenfor garantien når det begynte på bakluka. Har også bekjente med passater og golfer som er plaget i forskjellig grad. God bil for all del , men en skulle tru at det og galvanisere og lakkere ikke var noe problem å få til for en så stor produsent som vag :-)

 

https://www.dinside.no/motor/volkswagen-har-hatt-store-rustproblemer/60959820

Endret av boundishh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Jeg har hatt flere titalls biler fra VAG uten dette problemet, men bare en Mercedes, men den hadde skikkelig mye el-feil. Da har alle Mercedesene jeg har eid hatt dette problemet - må jo bety at alle Mercedeser er slik..

Frekvens og sammenligningsgrunnlag er ikke tatt særlig i sammenheng i den artikkelen. Selvfølgelig opplever de masse flere tilfeller hos VW enn hos "et fransk merke". Sistnevnte (Renault) selger 1/10 i volum pr 2017 - snakk om epler og pærer..

 

Jeg var mer ute etter ordentlig statistikk på temaet fordi jeg var nysgjerrig på dette siden jeg ikke visste dette selv, men at du har eid en bil med problemer og kjenner flere som har hatt problemer er ikke statistikk.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg har hatt flere titalls biler fra VAG uten dette problemet, men bare en Mercedes, men den hadde skikkelig mye el-feil. Da har alle Mercedesene jeg har eid hatt dette problemet - må jo bety at alle Mercedeser er slik..

Frekvens og sammenligningsgrunnlag er ikke tatt særlig i sammenheng i den artikkelen. Selvfølgelig opplever de masse flere tilfeller hos VW enn hos "et fransk merke". Sistnevnte (Renault) selger 1/10 i volum pr 2017 - snakk om epler og pærer..

 

Jeg var mer ute etter ordentlig statistikk på temaet fordi jeg var nysgjerrig på dette siden jeg ikke visste dette selv, men at du har eid en bil med problemer og kjenner flere som har hatt problemer er ikke statistikk.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/o0Poj/hemmelig-liste-avsloert-disse-bilene-ruster-mest-og-minst

 

http://forum.tv2.no/index.php?showtopic=6432

 

http://www.golfgte.no/?topic=422.0

 

 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/GkoJJ/rust-truer-prestisjemodell-fra-audi

 

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/04/22/195297222/du-skjonner-kanskje-hvorfor-denne-annonsen-tar-av-pa-nettet..

 

Etc. Ingen direkte statistikk akkurat ,men det er jo et mønster her. VAG biler selger bra og er derfor veldig utbredt. Det er også Toyota ,men de har ikke samme problemene.

 

Misforstå meg rett. Det er mye bra med vag biler, men det virker tydelig at de slurva med lakkering og/eller galvanisering i perioden 2000-2011.

Endret av boundishh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/o0Poj/hemmelig-liste-avsloert-disse-bilene-ruster-mest-og-minst

 

http://forum.tv2.no/index.php?showtopic=6432

 

http://www.golfgte.no/?topic=422.0

 

 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/GkoJJ/rust-truer-prestisjemodell-fra-audi

 

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/04/22/195297222/du-skjonner-kanskje-hvorfor-denne-annonsen-tar-av-pa-nettet..

 

Etc. Ingen direkte statistikk akkurat ,men det er jo et mønster her. VAG biler selger bra og er derfor veldig utbredt. Det er også Toyota ,men de har ikke samme problemene.

 

Misforstå meg rett. Det er mye bra med vag biler, men det virker tydelig at de slurva med lakkering og/eller galvanisering i perioden 2000-2011.

Helt sikkert utbredt, men man hadde vel knapt hørt om det dersom de solgte bare en håndfull biler som mange andre produsenter i Norge. Er jo alltid klikkverdig å skrive om de største når de har svin på skogen.

 

For min del er jeg glad for at jeg ikke er farget av å jobbe for VW mer da jeg har bytta beite (noe som igjen betyr at jeg for første gang på mange år kan velge noe annet enn VAG - :w00t: ).

Etterlyste bare tall for det da jeg ikke har sett noe særlig om det og var nysgjerrig på om det fantes noe mer på det.

Lenke til kommentar

Kondolerer. :(

Kondolerer...? Er jo ingen skader av slikt hehe, må bare få bytta reimen heldigvis.

 

Er en løperulle som løsnet. Synes det var litt lyd i motorrommet her om dagen, og plutselig mistet jeg servo igår. Koster heldigvis bare en tusenlapp eller to, men må nok av med fronten.

Lenke til kommentar

Kondolerer...? Er jo ingen skader av slikt hehe, må bare få bytta reimen heldigvis.

 

Er en løperulle som løsnet. Synes det var litt lyd i motorrommet her om dagen, og plutselig mistet jeg servo igår. Koster heldigvis bare en tusenlapp eller to, men må nok av med fronten.

Da er det litt bedre. Var redd dette hadde medført større og dyrere problemer :) Ukondolerer.

Lenke til kommentar

Er lett å blande alle disse reimene ja haha.. Heldigvis kjede og ikke reim på denne

Skulle ønske bilprodusenter kunne komme med en løsning som holder skikkelig. Registereimer kan alltids ryke , selv innenfor intervallen. Når de bruker kjede så greier de veldig ofte å bruke kjedestrammere av dårlig kvalitet eller så er kjedet dårlig og strekker seg ?.

 

Men det er vel ikke interessant at bilene holder mye lenger en garantien uansett.

 

Gjelder jo spesielt V motorer med overliggende kamaksler dette da.

Endret av boundishh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Enn kan jo stille spørsmål om hvorvidt de med vilje ikke utvikler bedre alternativer, da det er tross alt ikke mye gevinst i ting som aldri går i stykker. 

Edit: Elbil eksisterer som alternativ når jeg tenker meg om, men påstanden står forsatt om fossilbiler.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Skulle ønske bilprodusenter kunne komme med en løsning som holder skikkelig. Registereimer kan alltids ryke , selv innenfor intervallen. Når de bruker kjede så greier de veldig ofte å bruke kjedestrammere av dårlig kvalitet eller så er kjedet dårlig og strekker seg .

 

Men det er vel ikke interessant at bilene holder mye lenger en garantien uansett.

 

Gjelder jo spesielt V motorer med overliggende kamaksler dette da.

N47 motorene t bmw.... off helt forferdelig med dårlig kjede samt strammere :S vert en del tusen motor bytter pga dette :S

Lenke til kommentar

Enn kan jo stille spørsmål om hvorvidt de med vilje ikke utvikler bedre alternativer, da det er tross alt ikke mye gevinst i ting som aldri går i stykker. 

 

 

Som den gamle vandrehistorien sier (jeg mistenker at jeg har fortalt den før):

 

"I mange år laget Volvo en bil som het PV. Det var en fin bil. Den hadde bare en feil: Den gikk aldri i stykker. Det tjener man jo ikke penger på, så de prøvde igjen, og laget Amazon. Også en fin bil, men dessverre, den gikk heller ikke i stykker. Når var gode råd dyre. Endelig på tredje forsøk lykkes de, og laget Volvo 144." 

 

Og det var grunnlaget for suksessen ikke bare til Volvo, men også til Biltema og flere andre. Og en generasjon unge gutter som mekket på sine egne biler landet rundt...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Om slike ting foregår ofte funderer jeg på hva slags folk som styrer slike bedrifter.. Jeg er teknisk- og produktansvarlig selv, og direkte påvirket av omsetningen i vårt lille firma - samvittigheten min hadde aldri latt meg lage noe annet enn den beste kvaliteten vi kan til den aktuelle prisen. Hvis jeg ble bedt om å lage noe som med vilje skal feile hadde jeg sluttet på dagen.

Tenker ikke 99% av oss slik?

Lenke til kommentar

Om slike ting foregår ofte funderer jeg på hva slags folk som styrer slike bedrifter.. Jeg er teknisk- og produktansvarlig selv, og direkte påvirket av omsetningen i vårt lille firma - samvittigheten min hadde aldri latt meg lage noe annet enn den beste kvaliteten vi kan til den aktuelle prisen. Hvis jeg ble bedt om å lage noe som med vilje skal feile hadde jeg sluttet på dagen.

 

Jeg har vært der (minst) én gang: Jeg jobbet på et prosjekt hos en kunde hvor det av uforståelige grunner kom bud fra øverste oven om at det skulle velges en for alle parter dårligere løsning, og ikke nevnes andre alternativer. Hvorfor fikk ingen vite. (Det hadde ingen innvirkning på pris eller fremdrift.) Jeg gjorde det nå allikevel; nevnte det på møte med brukerne. Da ble jeg kalt inn på teppet og fikk vite at min tid var omme. Etterpå fikk jeg høre at bordet hadde fanget: Min løsning ble faktisk implementert. En fattig trøst, det var et godt betalt oppdrag. Men det hjalp faktisk på ryktet overfor senere kunder, de visste at jeg var villig til å stå for de løsninger jeg mente var best. (Så mistet jeg til gjengjeld sikkert noen der de ønsket ja-mennesker rundt seg.)

 

Tenker ikke 99% av oss slik?

 

Aner ikke noe om prosentfordelingen her. Når man ser hva folk ellers mener om ting og tang så er jeg ikke sikker.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Er jo klart at det er et kynisk marked, hvor alt handler om å tjene penger. At du kræsjer bilen din er jo utrolig leit (for deg), men for verkstedet, og for fabrikken, så er det bare enda mer penger i kassa. De tjener penger når du kjøper bilen, og enda mer når du kræsjer.

 

Ordtaket "alt var bedre før" går jo gjerne igjen, og jeg får stadig høre det av for eksempel mine egne foreldre. At før så hadde de en vaskemaskin som holdt 15 år og et kjøleskap som holdt nesten like lenge. Nå går det i stykker rett etter garantien er over.

Og jo mer teknologi du kaster inn, jo mer kan i praksis gå galt. 

Denne for eksempel er jo interessant. Keyless som mange liker og syns er hendig, men det er jo bare en gimmick. 

Med en vanlig nøkkel ville noe slikt vært umulig.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...