Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Sletttet+98134

Hehe, snakk om å møte seg selv i døra... 

 

Evangelist er vel strengt tatt ikke noe nedlatende ord? Mange innnen it har det som jobbtittel. 

 

Langt mindre enn subsidiene av AMG'ene på Svalbard :)

 

Eh, det går vel litt flere elbiler i USA enn AMG-er på Svalbard?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok overraskende mange som ikke vet om det, på lik linje med at mange amerikanere tror europa er ett land.

 

Det har jeg ikke tall på, men sistnevnte er nok en godt bevart myte. Jeg er i USA nå og har ikke opplevd en eneste som har trodd Europa var ett land. Ikke ellers når jeg farter rundt her nede heller. Har sett det på tv som alle andre da... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Fossilbil" et uttrykk som vel ble innført av superselgeren Elon Musk (veldig bevisst nedlatende vinklet ord).
"Eksosbil" er også temmelig nedlatende og negativt.
Det finnes ikke "fossilbiler" eller "eksosbiler" men biler med forbrenningsmotor (ICE) som kjører på fossilt drivstoff eller fornybart drivstoff. 
Mange som blir lei elbil evangelistenes nedlatende måte og ordbruk henvender eller siterer andre debattanter på. Og det er dette som jeg tror bidrar til å trigge den evindelige kranglingen.
 
"Namecalling" har aldri vært særlig redelig og fruktbart i en dialog/debatt.

 

Nederlatende? Herregud, folk har altfor mye av identiteten og selvfølelsen knytta i det å kjøre på olje :p Det at man kjører på fossiler er jo fakta, døde dinosaurer og planter. Eksos er det også. Hvorfor blir du fornærmet av fakta? 

 

Og vi vet jo hvor ødeleggende bensin er for miljøet og hvor mange dødsfall i lokalmiljøet som forekommer av dieselbiler. Eller mener du at klimaendringer er en konspirasjon og dødsfall fra dårlig luftkvalitet er fake news?

 

Kanskje forurensningsbiler hadde vært bedre? Mer nøytralt?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Hm. Null mva og toll regnes som subsidier for elbiler på fastlandet, blir ikke da null moms/toll subsidie for AMG på Svalbard?

Svalbard har et eget skatte- og avgiftssystem, det er ikke lov å ta inn avgifter herfra og føre de til fastlandet. Vi har ingen mva og generelt ingen avgifter med unntak av et par lokale avgifter der inntektene også brukes kun lokalt.

Lenke til kommentar

Nederlatende? Herregud, folk har altfor mye av identiteten og selvfølelsen knytta i det å kjøre på olje :p Det at man kjører på fossiler er jo fakta, døde dinosaurer og planter. Eksos er det også. Hvorfor blir du fornærmet av fakta? 

 

Og vi vet jo hvor ødeleggende bensin er for miljøet og hvor mange dødsfall i lokalmiljøet som forekommer av dieselbiler. Eller mener du at klimaendringer er en konspirasjon og dødsfall fra dårlig luftkvalitet er fake news?

 

Kanskje forurensningsbiler hadde vært bedre? Mer nøytralt?

Dette svaret er akkurat et eksempel på det jeg skrev i innlegget.

Takk for at du bekreftet det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok overraskende mange som ikke vet om det, på lik linje med at mange amerikanere tror europa er ett land.

Kunnskapsnivået varierer mye, men det er kjent sak at den gjennomsnittlige amerikaner ikke er spesielt stødig i geografi eller internasjonale forhold.

 

Americans surveyed: misunderstood, misrepresented or ignorant?

If Americans Can Find North Korea on a Map, They’re More Likely to Prefer Diplomacy

Lenke til kommentar

Det er ingen subsidier av biler på Svalbard.

Derimot er det subsidier i form av skattelette på kjøp av ny elbil i USA etter hva jeg har fått med meg, det varer vel ut året?

Enig, da alle varer og tjenester er fritatt for moms. Ev. skatter og avgifter må også brukes på Svalbard:

 

Fra Wikipedia:

Svalbard har et lavere skattenivå enn Fastlands-Norge, og heller ikke merverdiavgift. Den norske stat har ikke anledning til å overføre skatteinntekter på Svalbard til fastlandet, og alle inntekter må derfor brukes på øyene. Skattenivået skal kun dekke Svalbards behov, og kan ikke være høyere enn at disse behovene blir dekket.

 

Som en følge av den lave skatten er endel varer betydelig rimeligere i butikkene på Svalbard sammenlignet med fastlandet. Matvarer er imidlertid ofte dyrere enn på fastlandet på grunn av høye transportkostnader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...