Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og elbildebatten her på forumet er konstruktiv som alltid...

Har personlig ingenting imot elbil utover at jeg ikke ser hvorfor de skal være sponset av staten så enormt.

 

Min neste bil blir mest sannsynlig en elbil, men jeg håper jeg kan ta meg råd til å ha en fet veteranbil på siden, type W124 E420 eller lignende.

 

Men når man kommer inn ett sted og tar en tone så må man forvente å få svar tilbake i samme tonefall.

Lenke til kommentar

Det finns veldig mye "u-kule" elbiler og hybrider . Kule hører til minoriteten.

Med bensin eller diesel drevne biler er det derimot mye mere kult å ta av.

Er ikke f.eks WRC ,WRX og F1 kult ? 

 

 

Jeg syns ikke dette er særlig "kult" sett fra tv/media og tilskueres side.

Men teknologien bak er selvsagt kul.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tingen med elbiler er at de stort sett er statussymboler i andre land. De som kjører elbil i f.eks. Tyskland vil være sikre på at alle andre vet de kjører elbil, så derfor ser de ofte ut som Fisher-Price leketøy for urbane hipstere.

 

Jeg har en mistanke om at vår subsidiering av elbiler har gjort det ukult her i landet. Her har elbilen blitt til den nye Camry, mens i f.eks. Tyskland så er det mer som en fancy Apple-dings.

 

Det er egentlig bare Tesla og e-golf som ser noenlunde normale ut.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Lada selger mer enn Tesla i Tyskland.

Det sier sitt, slike biler overlever ikke uten sterk subsidiering.

Tesla selger vel greit i USA. Men var ikke meningen å fornærme noen, svarte på en useriøs kommentar med en like useriøs kommentar :p Men tror det er lurt å få elbilene i egen forum, da veldig mange her blir veldig fornærmet mer en gang man nevner elbil eller sier at man gleder seg til at model 3 kommer. Ser jo bare hvor mange kommentarer som kommer med en gang man hinter til at fossilbiler ikke er fremtiden. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
"Fossilbil" et uttrykk som vel ble innført av superselgeren Elon Musk (veldig bevisst nedlatende vinklet ord).

"Eksosbil" er også temmelig nedlatende og negativt.

Det finnes ikke "fossilbiler" eller "eksosbiler" men biler med forbrenningsmotor (ICE) som kjører på fossilt drivstoff eller fornybart drivstoff. 

Mange som blir lei elbil evangelistenes nedlatende måte og ordbruk henvender eller siterer andre debattanter på. Og det er dette som jeg tror bidrar til å trigge den evindelige kranglingen.

 

"Namecalling" har aldri vært særlig redelig og fruktbart i en dialog/debatt.

Endret av syar2003
  • Liker 4
Lenke til kommentar

MÅ man velge en side, eller kan man være som meg og si ja takk, begge deler?

Var jo dette jeg prøvde å hinte til tidligere :)

 

Tingen med elbiler er at de stort sett er statussymboler i andre land. De som kjører elbil i f.eks. Tyskland vil være sikre på at alle andre vet de kjører elbil, så derfor ser de ofte ut som Fisher-Price leketøy for urbane hipstere.

 

Jeg har en mistanke om at vår subsidiering av elbiler har gjort det ukult her i landet. Her har elbilen blitt til den nye Camry, mens i f.eks. Tyskland så er det mer som en fancy Apple-dings.

 

Det er egentlig bare Tesla og e-golf som ser noenlunde normale ut.

Tror det er i hovedsak det at de freser forbi i kollektivfeltet for så å hive seg inn og lage enda mere kø som irriterer mange, poenget er vel at salget mest sannsynlig hadde vært ganske labert om du måtte betalt alle avgifter på elbiler som du må på en vanlig bil.

Tyskland har vel også noen lokale miljøpartier som pusher elbiler hardt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ikke annet enn at det ofte tar veldig lang tid før dekkene kommer. Det har tatt veldig lang tid flere ganger enn det har tatt kort tid, de gangene jeg har bestilt dekk. Men som du sier, prisen er det ingenting å si på.

Lenke til kommentar

 

"Fossilbil" et uttrykk som vel ble innført av superselgeren Elon Musk (veldig bevisst nedlatende vinklet ord).
"Eksosbil" er også temmelig nedlatende og negativt.
Det finnes ikke "fossilbiler" eller "eksosbiler" men biler med forbrenningsmotor (ICE) som kjører på fossilt drivstoff eller fornybart drivstoff. 
Mange som blir lei elbil evangelistenes nedlatende måte og ordbruk henvender eller siterer andre debattanter på. Og det er dette som jeg tror bidrar til å trigge den evindelige kranglingen.
 
"Namecalling" har aldri vært særlig redelig og fruktbart i en dialog/debatt.

 

 

Hehe, snakk om å møte seg selv i døra... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...