Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Men hva regnes som relevant erfaring/hvordan dokumenteres dette...?

Relevant erfaring betyr i hovedsak yrkeserfaring. Det betyr at man har vært ansatt innenfor industrien.

Det vurderes nok mest etter skjønn, men jeg tror ikke du kan klaske i bordet med helgeskruing og kalle det relevant erfaring. Det må være en jobb som innebærer lignende ferdigheter som den utlyste stillingen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er jo samme greia med skolegang. 2 år skole 2 år læring så kan man ta fagbrev for å bevise man er kyndig. Bare fordi man har gått 2 år skole og 2 år lærling behøver jo ikke bety man er kyndig ?‍♀️ selv mener jeg en som har en hobby for noe og gjort x og x mange år med stor interesse ofte er mer kyndig enn en som har gått skole for det samme uten stor interesse

Ja, helt klart :-)

Lenke til kommentar

Tja, det er jo samme greia med skolegang. 2 år skole 2 år læring så kan man ta fagbrev for å bevise man er kyndig. Bare fordi man har gått 2 år skole og 2 år lærling behøver jo ikke bety man er kyndig ‍♀ selv mener jeg en som har en hobby for noe og gjort x og x mange år med stor interesse ofte er mer kyndig enn en som har gått skole for det samme uten stor interesse

Hobby og profesjonelt er 2 vidt forskjellige ting. Det stilles en rekke krav til virksomheter som skal drive betalt reparasjon på biler ikke minst i forhold til Statens vegvesen men også i forhold til kunders sikkerhet og det ansvaret man påtar seg når man tar inn en bil til reparasjon. Det er mye som ser enkelt ut når man ser andre gjør det men blir noe helt annet når man skal prøve det selv.

Lenke til kommentar

Hobby og profesjonelt er 2 vidt forskjellige ting. Det stilles en rekke krav til virksomheter som skal drive betalt reparasjon på biler ikke minst i forhold til Statens vegvesen men også i forhold til kunders sikkerhet og det ansvaret man påtar seg når man tar inn en bil til reparasjon. Det er mye som ser enkelt ut når man ser andre gjør det men blir noe helt annet når man skal prøve det selv.

Jo, men er ikke det hele greia bak fagbrev? Ta en prøve som beviser man er flink nok..?

Lenke til kommentar

Jo, men er ikke det hele greia bak fagbrev? Ta en prøve som beviser man er flink nok..?

Selv om du har bestått en viss fagprøve betyr ikke det at du er flink nok til å jobbe som mekaniker. Fagprøve er bare en avsluttende "test"

EDIT: Du har en haug med læremål man skal beherske godt før den tid. Og det er den faglige lederen som bestemmer når du behersker målene. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Ja, og sånn er det i mange tilfeller. Livets harde skole... erfaring og interesse for noe gjør at man setter seg mer inn i ting å blir mer erfaren over tid.

Håper at jeg får sensoren til bilen i dag. Ser litt frem til å teste nye turboen på veien. Er i det minste ingen lyder eller lekkasjer ved oppstart :)

post-106937-0-60126700-1537340444_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Her er litt informasjon om å ta fagbrev for de som ikke har gått vanlig vei via skole/læretid: https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/praksiskandidat

Husk at læreplanen for fagbrev inneholder mer enn bare det å skru på selve bilen. Det inneholder kundekontakt, HMS-opplæring, diagnosesystemer, lønnsomhetsanalyser, avfalls- og returhåndtering (oljer, dekk, batteri osv.) og ganske mye mer.

Lenke til kommentar

Apropos det med solfilm, mistenker det er en annen kar her i området som driver svart med det. Ikke at jeg vanligvis bryr meg så veldig, men denne karen tar en tusenlapp eller over billigere og de fleste som tar kontakt med meg påpeker han gjør det billigere... Grunnen til at jeg tipper han driver svart er fordi hans enkeltmannsforetak ikke er mva-registrert. På Fb-siden hans virker det som han har minst noen biler i uka på både folie ring, solfilm, osv, så den 50k grensa må ha vært nådd lenge siden :)

Lenke til kommentar

Ja, og sånn er det i mange tilfeller. Livets harde skole... erfaring og interesse for noe gjør at man setter seg mer inn i ting å blir mer erfaren over tid.

Håper at jeg får sensoren til bilen i dag. Ser litt frem til å teste nye turboen på veien. Er i det minste ingen lyder eller lekkasjer ved oppstart :)

attachicon.gifTurbobytte hyundai.JPG

You and me both! Første kjøretur med ny turbo på S60en min i går, regner på 1000km innkjøring, max 3000rpm før 250km, 3500rpm før 500km, 4000rpm før 750km, og 4500rpm før 1000km, så full gallopp! Er vel kanskje litt overdrevet med 1000km, men det er dyre greier å leke med. Idag skal verktøy for å hente ut map testes, funker det så skal map sendes avgårde, og nytt mottas iløpet av ei uke eller to!

Lenke til kommentar

Apropos det med solfilm, mistenker det er en annen kar her i området som driver svart med det. Ikke at jeg vanligvis bryr meg så veldig, men denne karen tar en tusenlapp eller over billigere og de fleste som tar kontakt med meg påpeker han gjør det billigere... Grunnen til at jeg tipper han driver svart er fordi hans enkeltmannsforetak ikke er mva-registrert. På Fb-siden hans virker det som han har minst noen biler i uka på både folie ring, solfilm, osv, så den 50k grensa må ha vært nådd lenge siden :)

Kan jo hende han ikke har peiling på hva han holder på med firma-messig da.

Eventuelt så finnes det mange måter å hvitevaske penger på ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...