Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hehe, er noe med det ja. Tror jeg i snitt har kjørt 30-40 000km i året kanskje pluss kjøring på jobb, så erfaringmessig ligger jeg jo på en alder på 30-35 år gammel (kun med tanke på kjørelengde) som har kjørt noe helt vanlig per år egentlig.

Det spiller ingen rolle, ei dame på 60 som nettopp har tatt lappen vil uansett være en mye bedre sjåfør (flg. forsikringsselskapene)  :tease:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spiller ingen rolle, ei dame på 60 som nettopp har tatt lappen vil uansett være en mye bedre sjåfør (flg. forsikringsselskapene)  :tease:

Jada, eller sånn som sensor hadde hatt rett før meg når jeg kjørte opp, pakistansk dame på noen og 50 som nesten ikke kunne ett ord norsk, og hadde blitt pushet til oppkjøring lenge før hun var klart, han måtte rett og slett ta over rattet for henne sa han...

Har jo vanvittig mye og si hvilken bil du forsøker og forsikre og da. Min alfa 159 var billig og forsikre som 20åring, er jo KUN menn 50+ som har den bilen i Norge :p (og meg da på det tidspunktet)

La igjen nummeret mitt hos Tide forresten, har fortsatt ikke hørt noe :p

Lenke til kommentar

La igjen nummeret mitt hos Tide forresten, har fortsatt ikke hørt noe :p

Bare vær oppmerksom på at Tide ikke er ett forsikringsselskap, de forhandler med forsikringer i utlandet. Jeg hadde vell forsikring i Sveits når jeg var kunde der. Ble for usikkert for min del, så droppet de etter kort tid. Fikk dog god bonus boost. 

Lenke til kommentar

Opptaket er jo ditt, så du kan bruke det i din favør. Jeg oppfordrer ikke til uærlighet, men om du ikke tror kamera vil ha et positivt utslag så er det ingen som tvinger deg til å overlevere video.

Har forøvrig bestilt meg et Xiaomi Yi på Ebay. Det ligger rett under 350kr-grensa, og jeg tror det må være det beste bang-for-the-buck dashkameraet du kan kjøpe. Det mangler GPS, men jeg vil ikke bli snipet ned av kinesiske dronefly uansett.

Jupp, og opptaket visste at motparten kjørte på mitt kjøretøy og forsatte å kjøre. Ingen bremselys som tente :p . Har jo ett flyttbart i en Garmin GPS jeg har i veteranbilen min. Det er akkurat nå primærkamera da jeg ikke har fått begynt på å montere Blackvue i den nye bruksbilen.

Lenke til kommentar

Har jo vanvittig mye og si hvilken bil du forsøker og forsikre og da. Min alfa 159 var billig og forsikre som 20åring, er jo KUN menn 50+ som har den bilen i Norge :p (og meg da på det tidspunktet)

Det har mer å si hvordan man gjør det enn hvilken bil man har.

En lite kjent metode er å ha et enkeltpersonforetak som man registrerer og forsikrer bilen på..

Lenke til kommentar

Hvordan er det egentlig med bonus da?

Jeg antar det ikke er forandret fra jeg brukte denne metoden.

Jeg fikk med meg bonusen jeg hadde inn i nytt forsikringsforhold på enkeltpersonforetaket.

Så fikk jeg med bonusen over til privatbil når jeg ikke lenger hadde behov for å bruke dette trikset.

Artig nok betalte jeg mindre for å forsikre bilen da enn en mann på over 60 betalte for å forsikre bilen da jeg solgte den..

Lenke til kommentar

Det har mer å si hvordan man gjør det enn hvilken bil man har.

En lite kjent metode er å ha et enkeltpersonforetak som man registrerer og forsikrer bilen på..

Det er sikkert lurt det. Men det er jo ikke til å legge under en stol at hvis man kjøper en typisk ungdomsbil og er ungdom selv, så vil forsikringsregninga bli deretter.

«Ekstremt» eksempel er jo bare å sjekke forsikring på motorsykkel, «alt» som slutter på R er 20k+ i året for en førstegangslåner, mens kjøper man helt lik sykkel, bare den ikke heter R så er prisen halvert eller værre. Det værste av alt er jo at på noen sykler så betyr jo R kun kosmetiske forandringer og ikke kubikk eller hk eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Forsikring er jo for det meste ren statistikk, så folk som tiltrekkes sykler med en R på seg er stort sett de som kjører som svin.

Samme som bmw 3-serie det. Spesielt cab og coupe, men det er jo fordi det er så mange pappagutter som har bretta utallige slike rundt trær og stolper oppigjennom årene ?

Endret av boundishh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ute å prøvekjørte Hyundai i30n i dag, herregud for en morrobil! Eksosen smeller og buldrer ved hvert girskift nærmest, må være en av de beste 4-sylindrede motorene jeg noen gang har hørt. Også veldig gøy med 275hk, selv om de er på forhjulene, sparker godt fra seg :p Føler også Hyundai har truffet veldig bra på utseendet, ser virkelig pen ut fra alle vinkler egentlig.

Blir nok kanskje til at jeg bytter ut min MX5 RF med denne, veldig mye bil for pengene.

Nå som det er så mye prat om forsikring, jeg betaler nå 807,- måneden for Sparebank1's toppforsikring (LO medlem med 70% bonus), fikk tilbud på Hyundaien på svimlende...887,- måneden.. Nesten sprøtt at det skiller så lite på en bil som er vesentlig sprekere samt dyrere..

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar

Ute å prøvekjørte Hyundai i30n i dag, herregud for en morrobil! Eksosen smeller og buldrer ved hvert girskift nærmest, må være en av de beste 4-sylindrede motorene jeg noen gang har hørt. Også veldig gøy med 275hk, selv om de er på forhjulene, sparker godt fra seg :p Føler også Hyundai har truffet veldig bra på utseendet, ser virkelig pen ut fra alle vinkler egentlig.

Blir nok kanskje til at jeg bytter ut min MX5 RF med denne, veldig mye bil for pengene.

Nå som det er så mye prat om forsikring, jeg betaler nå 807,- måneden for Sparebank1's toppforsikring (LO medlem med 70% bonus), fikk tilbud på Hyundaien på svimlende...887,- måneden.. Nesten sprøtt at det skiller så lite på en bil som er vesentlig sprekere samt dyrere..

Høres artig ut, godt de kan lage morsomme biler også  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...