Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På telefonen logges bare hvilken basestasjon du befinner deg hos teleoperatør, så det er ikke all verdens. Pluss eventuelt kommunikasjonskontroll om det foreligger mistanke til slikt.

De fleste smarttelefoner logger langt mer enn det, men hvorvidt de kan få kreve å bruke den informasjonen er en annen sak.

Lenke til kommentar

De fleste smarttelefoner logger langt mer enn det, men hvorvidt de kan få kreve å bruke den informasjonen er en annen sak.

Jo, men det får nok ikke myndighetene brukt eller tak i annet enn basestasjoner og eventuell KK. Ellers er det GPS sporing på bil samt hente inn alle data fra bomstasjoner som er mulighet.

Lenke til kommentar

IF prøver seg på meg nå om dagen. De mener at de kan gi meg den beste prisen på markedet hvis jeg går tilbake til dem. Rart at de ikke kunne gi meg den beste prisen på markedet for ett år siden da jeg påpekte at de var dyrere enn alternativene..

De prøvde seg på meg også i mange år, men var alltid milevis unna på pris. De har derimot blitt rimeligere og rimeligere de siste årene, og først da jeg fikk en AMG ble de faktisk rimeligst. De var konkurransedyktige på alt annet også, dessuten hadde jeg svært gode priser/betingelser fra før. Så nå er jeg hos If...

Lenke til kommentar

De prøvde seg på meg også i mange år, men var alltid milevis unna på pris. De har derimot blitt rimeligere og rimeligere de siste årene, og først da jeg fikk en AMG ble de faktisk rimeligst. De var konkurransedyktige på alt annet også, dessuten hadde jeg svært gode priser/betingelser fra før. Så nå er jeg hos If...

Virker som de er dyrest helt til man skal ha noe superbil forsikret.

Skal hente en ekstra bil idag til konebil, en 2010 A6 2.7TDI Stasjonsvogn, hos If var den nesten 2000kr i mnd med 60% bonus på mitt navn. Hos Sparebank1 1300 med trafikkforsikringsavgift da jeg er Lofavør.

Lenke til kommentar

Skal hente en ekstra bil idag til konebil, en 2010 A6 2.7TDI Stasjonsvogn, hos If var den nesten 2000kr i mnd med 60% bonus på mitt navn. Hos Sparebank1 1300 med trafikkforsikringsavgift da jeg er Lofavør.

Begge disse er jo ekstreme priser etter mitt syn, grensen til ran.

Lenke til kommentar

Høres dyrt ut ja, selv om du ikke nevner kjørelengde eller egenandel.

Jeg betaler 8.500,- i året med 20.000 km (kjørelengde drar normalt opp en del), full bonus og 4.000,- i egenandel. Den forrige som var en helt vanlig C250d 4M mener jeg lå på 6-6.500,- der jeg hadde den forsikret.

Lenke til kommentar

Jeg har riktignok full pott på bonus, men jeg betaler ikke mer enn 5500/år for 2009 A6. Full kasko med super (motor/drivverk).
Lenke til kommentar

Spørs hvor gammel han er osv... i tillegg, jeg betaler 1700 i mnd for vanlig kasko på en 2008 E-klasse (220 CDI), ble forøvrig ringt av Troll i går (nå er de kjøpt opp av Tryg), tilbudet deres på kasko var på over 30k i året, altså over 2500 i mnd. (Jeg er da under 23)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Er det noen som faktisk har sånn "Kjør Smart" adapter i OBD pluggen? Får vel opp til 15% rabatt? Står jo også data er ikke tilgjengelig ved skadeoppgjør og aldri brukes der, og man kan ikke tracke bilen live osv, samt prisen kan ikke økes på bakgrunn av score? Bare det å ha adapter minsker årspris med en drøy tusenlapp.

Kan evt myndigheter kreve å se slike data og logger evt live tracking med papirer fra domstolen?

Jeg har sånn plugg. Funker greit. Gir meg 15% rabatt dersom jeg holder meg innenfor en viss kjørescore. Og en skal kjøre rimelig stygt for å få en dårlig score. Men om du har mye samkjøring vil det gi dårlig score om du bremser sent og gir full gass i lyskryssene :p

post-34154-244798_thumb.jpg

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Jeg har sånn plugg. Funker greit. Gir meg 15% rabatt dersom jeg holder meg innenfor en viss kjørescore. Og en skal kjøre rimelig stygt for å få en dårlig score. Men om du har mye samkjøring vil det gi dårlig score om du bremser sent og gir full gass i lyskryssene :p

Hvordan regner den ut kjørekostnad? Kan jeg legge inn det jeg faktisk betaler for diesel? :)

Lenke til kommentar

Høres dyrt ut ja, selv om du ikke nevner kjørelengde eller egenandel.

Jeg betaler 8.500,- i året med 20.000 km (kjørelengde drar normalt opp en del), full bonus og 4.000,- i egenandel. Den forrige som var en helt vanlig C250d 4M mener jeg lå på 6-6.500,- der jeg hadde den forsikret.

8000km og Lofavør gir 3000kr egenandel og gratis superkasko til kaskopris. Har bare 60% bonus, og under 24 er jo tross alt verdens farligste sjåfører. (derfor jeg står kun som medeier på S8'en, var rundt 5000kr i mnd på meg om jeg ikke husker feil)

Bonus har jo mye å si. Jeg tok minste km fordi jeg uansett bytter om 180 dager og går opp til 70% bonus. Da blir prisen rundt 900kr inkl avgift om jeg ikke husker feil i beregningen.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Noen her som har peiling på hva som gjør at tomgangskruen har lite effekt og lar seg skru helt ut uten at turtallet øker nevneverdig. Bilen går røft så lurer på om dette kan være tegn på vakumlekkasje , men finner ingen..

85 pug 505 turbo. Bosch L-jetronic innsprut.

Ikke godt å si... Har ikke helt samme modellen da jeg har GTI utgave med innsprutsystemet. Det er jo flere sensorer som styrer til og om det er likt som på GTI så skaldet ikke være så vanskelig... Hørt med andre i peug klubben?

Dahscam i bil og forsikringsselskap... jeg spurte mitt sist gang om det var noen rabatt å få og det var ikke noe, men når noe først skjedde så ville de ha opptaket. Kjører jo selv fort 30-40k km i året her. Siden slutten av juli har jeg kjørt litt over 7k km grunna litt forskjellige grunner

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Dahscam i bil og forsikringsselskap... jeg spurte mitt sist gang om det var noen og det var ikke noe å få, men når noe først skjedde så ville de ha opptaket.

Opptaket er jo ditt, så du kan bruke det i din favør. Jeg oppfordrer ikke til uærlighet, men om du ikke tror kamera vil ha et positivt utslag så er det ingen som tvinger deg til å overlevere video.

Har forøvrig bestilt meg et Xiaomi Yi på Ebay. Det ligger rett under 350kr-grensa, og jeg tror det må være det beste bang-for-the-buck dashkameraet du kan kjøpe. Det mangler GPS, men jeg vil ikke bli snipet ned av kinesiske dronefly uansett.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det mangler GPS, men jeg vil ikke bli snipet ned av kinesiske dronefly uansett.

Skal ikke se bortifra at det er en GPS montert uansett, den har bare ikke noe brukergrensesnitt  :wee:

Lenke til kommentar

Opptaket er jo ditt, så du kan bruke det i din favør. Jeg oppfordrer ikke til uærlighet, men om du ikke tror kamera vil ha et positivt utslag så er det ingen som tvinger deg til å overlevere video.

Har forøvrig bestilt meg et Xiaomi Yi på Ebay. Det ligger rett under 350kr-grensa, og jeg tror det må være det beste bang-for-the-buck dashkameraet du kan kjøpe. Det mangler GPS, men jeg vil ikke bli snipet ned av kinesiske dronefly uansett.

Imponert over det kameraet i grunn, veldig lite tull, er liksom ikke 1000 ting å stille på, og det virker som det er veldig lite som kan gå feil.

Obs! Husk på at en del av dem kommer med kun kinesisk installert og må flashes for å få engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...