Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hjullageret på A6en var ikke store jobben, men det å løsne alt av bolter, stag her og der som var rusta og salta fast, og så få det på på plass som var store jobben. Selv på et DAF verksted med svogeren som skrur på lastebiler til vanlig tok det 4+ timer kanskje hele greia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen med litt mer erfaring med bil enn meg som har lyst til å uttale seg om prisoverslag på verkstedsarbeid?

Ba om overslag på følgende arbeid, bilen er en 2013 Golf TDI:

- Skift av bremseklosser + skiver foran og bak

- Skift av bremseskjold foran 2stk

- Oljeskift + filter

- Skift av 1stk hjullager foran

 

Overslag for utstyr + 5t arbeid: 13200,-

Høres dette rimelig ut?

Høres normalt ut det ja. Ford tok nå rundt 5000 for skifte av bremser bare foran på en Mondeo hos min søster.

Lenke til kommentar

Ok, her er noe som virkelig irriterer meg opptil flere ganger om dagen, hvorfor kan ikke folk flette?

3 bilder av rundkjøringer dette gjelder (det er altså snakk om biler som ligger i høyre fil og skal til høyre);

post-266150-0-57703600-1534171997_thumb.jpg post-266150-0-47324800-1534172022_thumb.jpg post-266150-0-00198900-1534172033_thumb.jpg

Her er det to filer, så når noen ligger innerst så er det logisk at selv om de skal ut så skal de ut i venstre fil, hvorfor i alle dager stopper folk da all trafikk i høyre fil for en enste bil som ikke en gang skal ut i samme fil som dem selv???

Er det jeg som er på jordet eller er dette logisk for flere? (Lærte vell dette av fatter og gjorde det under både kjøring med kjørelærer og oppkjøring iaf.)

 

 

EDIT; Burde fulgt bedre med i norsktimene, takk Gavekort :)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Flette. Ansvaret ligger på han som bytter fil, men om det er kø så er det glidelåskjøring som gjelder.

Takk, da har jeg vel egentlig bare fått bekreftet enda en gang at alle andre i trafikken er idioter :p 

Står daglig fast på alle disse 3 stedene, da folk foran ikke kjører selv om det er helt klart, det gjelder også på morningen, holder med at det er en bil som ligger i innerste fil i rundkjøringen, så stopper folk helt opp og venter, innen den bilen har kommet seg ut så er det gjerne en ny bil i innerste felt, og sånn fortsetter sirkuset...

Lenke til kommentar

Takk for svar på spm fra forrige post. De forespeilet et arbeid på rundt 5t for alt, og synes han sa 1300,- per time. Dvs 6700,- for delene og 6500 for arbeidet ,-

 

Et verksted som har bra omdømme i byen, at de er flinke og får jobben gjort, ellers har jeg hørt mye ymse om de andre her. 

Kan høre med mekonomen, hva de skal ha, for å sammenlikne

Lenke til kommentar

Takk for svar på spm fra forrige post. De forespeilet et arbeid på rundt 5t for alt, og synes han sa 1300,- per time. Dvs 6700,- for delene og 6500 for arbeidet ,-

 

Et verksted som har bra omdømme i byen, at de er flinke og får jobben gjort, ellers har jeg hørt mye ymse om de andre her.

Kan høre med mekonomen, hva de skal ha, for å sammenlikne

Hør med flere verksted. Det er mye penger man kan spare på slike jobber som det der.

Lenke til kommentar

Skal man ha diesel er 6 eller flere sylindre et must syns jeg. Går litt mer smooth da

 

Edit: Dette stemmer jo godt for bensinbiler også.

Gikk forbi en A6 3.0 i går av nyeste versjon, var behagelig og stille gange på den dieselmotoren.

Tingen er vel at de fleste, hvertfall premium, biler er så godt støydempet innvendig at man ikke hører stort. Fotgjengere derimot hører litt av hvert, og 4-banger diesel som starter opp kald i 20 minusgrader er ikke akkurat balsam i ørene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg burde selvsagt grunngitt hvorfor. Jeg blinker til venstre før rundkjøring for å gi tegn til bil bak om at jeg skifter felt. Inne i rundkjøringen har jeg ikke på blinklys, da er jeg allerede i det feltet jeg skal være i. Ut blinker jeg for å gi tegn til de som måtte ha nytte av å vite at jeg skal forlate feltet jeg er i.

 

Jeg er ikke overbevist (men lar meg gjerne overtale) om at å blinke til venstre inne i rundkjøringen har noe for seg. Annet enn at det viser at man ikke blinker til høyre.

Når en blinker til venstre så vil de som skal ut i rundkjøringen se at du skal forbi de og dermed ikke kjøre ut selv, om de skal i samme retning som deg, men om de derimot skal til høyre, så kan de kjøre uten å være til hinder

Utrolig hvor mye bedre flyt det blir når folk blinker til venstre

Lenke til kommentar

Når en blinker til venstre så vil de som skal ut i rundkjøringen se at du skal forbi de og dermed ikke kjøre ut selv, om de skal i samme retning som deg, men om de derimot skal til høyre, så kan de kjøre uten å være til hinder

Utrolig hvor mye bedre flyt det blir når folk blinker til venstre

Mulig dette blir mer aktuelt i store tofelts rundkjøringer. Ser ikke helt hvordan dette endrer flyt i enfelts rundkjøringer. Da ser man jo om man skal "forbi" ved at man ikke blinker til høyre.

Lenke til kommentar

Mulig dette blir mer aktuelt i store tofelts rundkjøringer. Ser ikke helt hvordan dette endrer flyt i enfelts rundkjøringer. Da ser man jo om man skal "forbi" ved at man ikke blinker til høyre.

Behøver ikke være flere felt. Si jeg skal ut første til høyre. Du kommer fra venstre og skal til venstre, som hadde vært rett fram for meg. Blinker du til venstre og det er plass kan jeg skyte ut ved siden av deg og ut siden du ikke skal ut.

 

Ellers bedrer det flyten også hvis jeg ser bilen skal til venstre når den kommer fra rett fram, altså at jeg kommer til å måtte stoppe. Kan da på lenger avstand tilpasse fart og brems så jeg ikke trenger å komme til full stopp ved rundkjøring fordi du plutselig skal krysse foran meg.

 

Hadde det ikke vært effektivt hadde det ikke vært påbudt i Nederland å blinke til venstre også feks.

Lenke til kommentar

Behøver ikke være flere felt. Si jeg skal ut første til høyre. Du kommer fra venstre og skal til venstre, som hadde vært rett fram for meg. Blinker du til venstre og det er plass kan jeg skyte ut ved siden av deg og ut siden du ikke skal ut.

 

Ellers bedrer det flyten også hvis jeg ser bilen skal til venstre når den kommer fra rett fram, altså at jeg kommer til å måtte stoppe. Kan da på lenger avstand tilpasse fart og brems så jeg ikke trenger å komme til full stopp ved rundkjøring fordi du plutselig skal krysse foran meg.

 

Hadde det ikke vært effektivt hadde det ikke vært påbudt i Nederland å blinke til venstre også feks.

Men om jeg ikke skal ut, blinker jeg ikke. Mulig jeg virker vanskelig nå, og det ee faktisk ikke meningen. Men jeg forstår vensteblinking kun som en måte å understreke at man ikke blinker til høyre.

 

Ang å gjøre det påbudt, så tviler jeg på at dette blir innført de nermeste 10 årene. Først må man få kontroll på det som allerede er påbudt.

 

Jeg opplever daglig å ikke kunne utnytte luker, fordi folk som skal første til høyre ikke blinker.

Lenke til kommentar

Det viktigste er at alle folk følger med på omgivelsene. Ikke er panisk opptatt av blinking i alle posisjoner i våre knøttsmå rundkjøringer.

Blinke inn ja det har alle tid til , i tillegg til ut (om det ikke er malt en ring rundt et kumlokk (ja det finnes noen slike også)

Å innfør alle slags blinke påbud i rundkjøringer i Norge er ikke det samme som f.eks å få det gjennomført i våre naboland hvor man lager rundkjøringer i ordentlig størrelser.

I oslo (som jeg bor) f.eks er det faktisk ingen rundkjøringer som er slik som dette som brukes i blinke og kjøre råd.

Ikke engang Sinsenkrysset er av den størrelse og antall filer inn/ut på alle forgreninger.

post-35394-0-28523900-1534199339.gif

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...