Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Da henta jeg meg ei snerten 2004 Skoda Fabia 1.4 100hk stasjonsvogn bensin idag. Artig bil, fikk den for 10 lapper. Satt inn nytt batteri og bare motorlampa som lyste til slutt. Sjekka og den forteller bare 'check ac' hvor ac modul forteller 'pressure low' aka lite gass etter å ha stått stille et drøyt år. Pusse litt rust her og der og en god vask og den er god som ny. 134k km og overraskende kvikk, brukte ifølge computer 5L/100km hjem fra Oslo. Tenkte egentlig jeg måtte ha nye bremsesett foran og bak, men alt løsna på vei hjem og pussa bort rusten.

 

Hvor er det billigst for ac service/påfyll mon tro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da henta jeg meg ei snerten 2004 Skoda Fabia 1.4 100hk stasjonsvogn bensin idag. Artig bil, fikk den for 10 lapper. Satt inn nytt batteri og bare motorlampa som lyste til slutt. Sjekka og den forteller bare 'check ac' hvor ac modul forteller 'pressure low' aka lite gass etter å ha stått stille et drøyt år. Pusse litt rust her og der og en god vask og den er god som ny. 134k km og overraskende kvikk, brukte ifølge computer 5L/100km hjem fra Oslo. Tenkte egentlig jeg måtte ha nye bremsesett foran og bak, men alt løsna på vei hjem og pussa bort rusten.

 

Hvor er det billigst for ac service/påfyll mon tro?

Gnikke litt å fikse A/C så får du sikkert 20-25k ?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Er et sånt drop-in AC-service opplegg ved Esso på Ramstadsletta, får i hvert fall bra omtaler på Google. De heter "air condition service Høvik" eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Trodde standard var å bytte ut hele eksosanlegget for å slippe plomba så de kan fyke forbi i 80 i  40-sona? :D

 

 

105 km/t var den uoffisielle rekorden på min skole. Gilera 50 på tidlig 70-tall.

 

5 år før det ble påbudt med hjelm. Noen brukte det selvsagt allikevel. Hjelmene var øyensynlig laget for å absorbere det først støtet, noe broren til en kompis fikk erfare med dødelig utfall når han traff en fortauskant, og gikk via en lyktestolpe og inn i en murvegg. (Riktig nok på en større sykkel og med større fart.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Trimmet moped er jo nesten en selvfølge. Mye moro :)

 

 

Jeg laget en som gikk motsatt vei: Tok en Vespa Bravo og "choppet" den med sveiset ramme, ekstra tjukt bakdekk, langpute og apehanger-styre. Så tøff ut, men klarte bare å gjøre 30 km/t når den var ferdig.  :wee:

 

20-30 år senere fikk jeg vite at den fortsatt ruslet og gikk oppe i dalom et sted, og fortsatt var registrert på meg...  :ohmy:

 

De råeste gutta på min VGS sveiset også dobbel eksos så man fikk Ducati-looken. Veldig kult når man har en motor på rundt 5 hk   :thumbup:

 

Ja, det var to leire i min tid: De som ville at den skulle gå fortest mulig, men se helt standard ut, så de ikke ble stoppet i unøde, og de som gikk motsatt vei. Jeg ble aldri stoppet med min, men så var da heller ikke farten noe problem.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

German Sports Car Maker Wiesmann Will Return In 2019

It's not easy for boutique sports car manufacturers to survive in this day and age. Even well-established brands like Lamborghini and Maserati have now resorted to building SUVs. Then again, both are owned by huge parent companies, Volkswagen Group and FCA, respectively. Wiesmann, a small privately-owned German sports car builder, was so impacted by the lack of demand for sports cars that it was forced to declare bankruptcy in 2013. Jump forward to today and, amazingly, Wiesmann has been able to overcome the brink of collapse and will now be making a major comeback.

Markeder krymper for slike kjøretøy. Alikevel kommer disse tilbake med nisje modeller ?

 

This new model will borrow an engine from the BMW M Division. The 4.4-liter twin-turbo S63 V8 from the F90 M5 is expected to make an appearance, where it will produce at least 600 horsepower and 553 lb-ft of torque.

https://carbuzz.com/news/german-sports-car-maker-wiesmann-will-return-in-20191

 

Med 600 hp i disse morgan type bilene er de ikke akkurat undermotorisert :p

Ser lekent ut.

post-35394-0-23006300-1533806925_thumb.jpeg

post-35394-0-41235100-1533806936_thumb.jpeg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Indeed, men folk har en holdning om at man skal bare så da går det nok bra denne gangen...

 

Har merka en ting nå når jeg har kjørt mye med store hengere. Folk flest kan ikke bedømme plassen bilen bruker i ett kjørefelt og når de ser en stor brei henger etter en bil legger de bilen sin så og si i grøfta selv om det er plenty med plass.

Lenke til kommentar

Uff, fikk ei på moped foran meg på  vei hjem i dag, 45 i 60-sona, med kollektivfelt på høyresiden, må si jeg ble greit irritert når det viste seg at hu faktisk skulle inn til høyre på toppen, men faktisk valgte å lage kø nedover hele bakken, til tross for et "hint" fra meg, og litt mer hissige "hint" fra han bak meg...

Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fylt AC gass på Skodaen, og på vei hjem ga vindusheisen på høyre side etter. Cirka 500kr for ny heis og litt surr med å sette den i, bare wire som har ødelagt seg. Ellers har det bare vært 800kr på nytt batteri, og omreg. Så blir det EU snart. Kjører ganske behagelig faktisk, og forbruk er rundt 0.5 på mila med hele 100hk.

Lenke til kommentar

Uff, fikk ei på moped foran meg på  vei hjem i dag, 45 i 60-sona, med kollektivfelt på høyresiden, må si jeg ble greit irritert når det viste seg at hu faktisk skulle inn til høyre på toppen, men faktisk valgte å lage kø nedover hele bakken, til tross for et "hint" fra meg, og litt mer hissige "hint" fra han bak meg...

 

Du kan glede deg over at dette sannsynligvis er en trend som vil avta. Mopedopplæringen er revidert og har blitt en del mer omfattende, nettopp fordi undersøkelser og statistikk(primært fra TØI) viser at ulykker og adferd på moped i større grad kan knyttes til opptreden mer enn fart, eller mangel på sådan. 

 

De fleste av oss prøver jo å være greie med mopedistene, det er stort sett 16 år gamle gutter og jenter som har tatt det førerkortet de skal, og kjører den mopeden de har lov til. De kan ikke klandres for at mopeder går 45 km/t. Det er ikke deres avgjørelse, det er det fremkomstmiddelet de har. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Som mopedist i en kort periode for noen år siden, så har vi bilister noe å lære også.

Jeg kunne ligge i 70 km/t i en 60 sone, og likevel så skulle nesten samtlige som kom bakfra forbi.

I enkelte tilfeller kunne jeg til og med gi på til 80, og folk skulle likevel forbi. :wee:

Lenke til kommentar

Du kan glede deg over at dette sannsynligvis er en trend som vil avta. Mopedopplæringen er revidert og har blitt en del mer omfattende, nettopp fordi undersøkelser og statistikk(primært fra TØI) viser at ulykker og adferd på moped i større grad kan knyttes til opptreden mer enn fart, eller mangel på sådan. 

 

De fleste av oss prøver jo å være greie med mopedistene, det er stort sett 16 år gamle gutter og jenter som har tatt det førerkortet de skal, og kjører den mopeden de har lov til. De kan ikke klandres for at mopeder går 45 km/t. Det er ikke deres avgjørelse, det er det fremkomstmiddelet de har. 

Flott å høre at opplæringen blir bedre, men nå var det ikke at mopeden gikk i 45 (det er oppoverbakke, så var vel heller såvidt 40), men valget hun på mopeden tok;

post-266150-0-58703700-1533887113_thumb.png

 

Her (Sam Eydes vei) er det altså to filer, hun skulle til høyre, alle som havnet i kø skulle rett frem (høyre fil er kollektivfelt).

Hun lå altså i venstre helt frem til toppen før hun tok av til høyre.

 

 

Er forsåvidt enig i at bilister kan bli flinkere til å ta hensyn til både mopedister og alle på motorsykkel, ser mer eller mindre daglig at andre blokkerer i tunneler slik at de ikke skal kunne kjøre mellom bilene, jeg legger meg gjerne litt ut til siden slik at de skal kunne komme forbi, desto færre av dem som også må stå i køen, desto kortere blir jo køen...

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Flott å høre at opplæringen blir bedre, men nå var det ikke at mopeden gikk i 45 (det er oppoverbakke, så var vel heller såvidt 40), men valget hun på mopeden tok;

 

 

 

Det var egentlig det jeg ville frem til. Farten er kjip, men dersom hun hadde tatt et fornuftig valg(som hun burde være skikket til om hun har fått den nye opplæringen) ville det ikke blitt et problem. Fornuftig adferd fra begge parter vil lette på problemet i mange tilfeller. Mopedister blir ofte sett på som offer, men de setter seg selv i en del tilfeller i uheldige situasjoner som kunne vært unngått med bedre opplæring og forståelse, fremfor mer fart. 

 

Når man ser hvor "surrete" mange på moped er, kan vil kanskje være glad for at de ikke går fortere. Veldig enig med IT-Henrik. Det er litt for mange bilister som strekker strikken på hva som er greit fordi de antar at det er en moped. Kom ut på en vei et stykke foran en bil i fjor sommer. T-kryss hvor bilen kjørte på "hovedveien" og jeg kom fra sidevei. Svingte ut og økte farten normalt. I det bilen så meg la den seg over i motsatt felt. I det den hadde "tatt meg igjen" hadde vi ca 100. Han skulle visst forbi "mopeden". Jeg gav litt gass for å skape litt avstand mellom oss, og la meg opp i 130. Bilen fortsatte i motsatt felt, han skulle forbi. Da han nærmet seg igjen la jeg meg opp i 160. Fortsatt skulle han forbi, men da gikk ikke bilen hans fortere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som mopedist i en kort periode for noen år siden, så har vi bilister noe å lære også.

Jeg kunne ligge i 70 km/t i en 60 sone, og likevel så skulle nesten samtlige som kom bakfra forbi.

I enkelte tilfeller kunne jeg til og med gi på til 80, og folk skulle likevel forbi. :wee:

Du er en lovbryter og oppfordrer til å bryte loven, for billistene bak deg så en moped og skulle forbi, uten å se på fasrtsmåleren selv..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du er en lovbryter og oppfordrer til å bryte loven, for billistene bak deg så en moped og skulle forbi, uten å se på fasrtsmåleren selv..

Takk, nå lo jeg godt.  :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...