Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Mtp global oppvarming som vi ser konsekvensene av rundt jorden er 2025 altfor sent.

Hadde alle nordmenn på magisk vis byttet til elbil i dag, hadde ikke det heller gjort noen forskjell med unntak av de lokale forurensningene. 

 

Alt vi nordmenn kan skryte oss på er at vi har et stort marked for elbiler, men på global basis er vi fryktelig små. 

2025 er for tidlig, rett og slett for at resten av verden er langt derifra, og utvalget er deretter. 

Lenke til kommentar

Hadde alle nordmenn på magisk vis byttet til elbil i dag, hadde ikke det heller gjort noen forskjell med unntak av de lokale forurensningene. 

 

Alt vi nordmenn kan skryte oss på er at vi har et stort marked for elbiler, men på global basis er vi fryktelig små. 

2025 er for tidlig, rett og slett for at resten av verden er langt derifra, og utvalget er deretter. 

 

Det hadde spart enorme mengder energi, så jo det hadde utgjort en forskjell. I tillegg er elbiler på vei opp verden over, det er ikke bare her.. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det hadde spart enorme mengder energi, så jo det hadde utgjort en forskjell. I tillegg er elbiler på vei opp verden over, det er ikke bare her.. 

På vei opp sier ikke så mye når markedsandelen for elbil ligger en plass mellom 1-2% for giganter som USA, Tyskland, Kina og Frankrike. 

Lenke til kommentar

På vei opp sier ikke så mye når markedsandelen for elbil ligger en plass mellom 1-2% for giganter som USA, Tyskland, Kina og Frankrike. 

 

Jo det sier ganske mye, det har generelt sett økt med >50% verden over. Noe som tilsier at en er over 30% innen 2025, og krysser halve markedet noen år etterpå. Kina dobler jo, USA selger som hakket møkk om dagen på grunn av model 3 osv. Problemet i dag er å levere nok, hadde produsentene klart å levere til alle hadde det vært enda bedre tall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortsatt har vel ikke andelen elbiler kommet opp i samme nivå som for ca 100 år siden?

 

Andelen, nei. Antall, ja. Det var jo en tid der det gjerne var rett over 100 000 biler i Usa :) Men om utviklingen fortsetter så er det ikke så mange år til, som nevnt over. Den største utfordringen fremover er ikke folk som vill kjøpe, men at produsentene ikke klarer å levere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du vi skal slutte å produsere elbiler fordi det forurenser så mye? :p Er da åpenbart at vi må over til el-energi og at vi vil utvikle mer effektive og miljøvennelige metoder å utvikle de på. Alternativet kjører tross alt på ikke-fornybar energi.

 

Mye av forurensing ved produksjon av elbiler handler jo nettopp om å finne ikke-fornybare kilder for produksjon, som solceller o.l. Så det er klart at det ikke kun er biler som vil fikse, vi må over på solceller for å skape strøm i mange land, og andre fornybare ikke-forurensende kilder.

Men å utvikle en bensin og dieselbil medfører garanterte utslipp i bruk.

Og barnearbeid er da et problem for de som produserer dette. Er da ikke slik at det kreves barnearbeid for utvinning av kobolt :p

 

Innlegget ditt er forresten et klassisk tilfelle av whataboutism:

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

 

Whataboutism (også kjent som whataboutery) er en samtale- og propagandateknikk som har til hensikt å diskreditere en motstanders påstand ved å rette en anklage tilbake om hykleri, uten direkte å motbevise eller avkrefte deres argument. Teknikken er spesielt assosiert med sovjetisk og russisk propaganda. Da det ble rettet kritikk, f.eks. fra USA mot Sovjetunionen om brudd på menneskerettighetene i landet, kunne det sovjetiske svaret være: «Hva med USA? Dere lynsjer de svarte.» («what about…»).[1]

Ganske typisk, du svarer på det du gidder å svare på.

PS: Jeg kunne henvist til artikler og undersøkelser bl.a. i Auto Motor og Sport, som også har vært publisert i norske nettaviser, men jeg går ut fra at du som mener du er oppdatert på temaet har fått med deg disse.

Spar meg for "bedreviterkommentarer", det blir bare dumt ?

Endret av hlieberg
Lenke til kommentar

Optima stv. Jeg tror helt ærlig at minst 90% av nybilkjøpere kunne kjøpt Optima, Niro eller Soul uten å savne noe. Det betyr ikke at 90% vil velge det, men det er nok bil for de aller fleste. Jeg vet at mange må ha firetrekk fordi de kjører forbi huset til en som har hytte på Geilo som sitter i rullestol,men det hadde nok gått uten også.

Hehe, ikke så lett å se "utenfor seg selv" altså. Ikke alle har råd til en bil til 400'. Skulle likt å se en familie på 4/5 med full feriebagasje i en Soul eller Niro/Kona med 330 liters bagasjerom.

PS: Glemte dette med ladenettverk, er der godt nok utbygd innen 2025? Ikke alle har mulighet til å lade hjemme. Jeg mener bare at 2025 er for tidlig.

Endret av hlieberg
Lenke til kommentar

Ganske typisk, du svarer på det du gidder å svare på.

PS: Jeg kunne henvist til artikler og undersøkelser bl.a. i Auto Motor og Sport, som også har vært publisert i norske nettaviser, men jeg går ut fra at du som mener du er oppdatert på temaet har fått med deg disse.

Spar meg for "bedreviterkommentarer", det blir bare dumt

Jeg svarte på argumentene dine, kanskje du må lese posten på nytt? 

 

Du må gjerne komme med seriøse motargumenter istedenfor å bare flytte målposten, foreksempel på det jeg skrev om at så mange døde av NOx. 

 

Og det forsøket på å fremstille meg som en hykler ved å spørre om jeg tar flyturer kunne du nok spart deg for! Blir ingen sunn debatt av slikt. 

 

Du må gjerne fremstille de artiklene, det hadde vært absolutt best om du startet med det, så hadde vi sluppet å bli usaklige :)

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Hehe, ikke så lett å se "utenfor seg selv" altså. Ikke alle har råd til en bil til 400'. Skulle likt å se en familie på 4/5 med full feriebagasje i en Soul eller Niro/Kona med 330 liters bagasjerom.

PS: Glemte dette med ladenettverk, er der godt nok utbygd innen 2025? Ikke alle har mulighet til å lade hjemme. Jeg mener bare at 2025 er for tidlig.

Regjeringen må absolutt få fingeren ut skal de nå det målet ja. Når vi etterhvert får biler som kan lades fra 0-80% på en 15 min er det viktig å få bra nok ladenett. Hva tenker dere er den beste måten å få dette til på?

Lenke til kommentar

Regjeringen må absolutt få fingeren ut skal de nå det målet ja. Når vi etterhvert får biler som kan lades fra 0-80% på en 15 min er det viktig å få bra nok ladenett. Hva tenker dere er den beste måten å få dette til på?

Må vel noe annet enn lithium batterier til for at det skal være lønnsomt. Lithium batterier liker dårlig å bli hurtig-ladet. De mister kapasiteten sin mye fortere da.

Lenke til kommentar

Må vel noe annet enn lithium batterier til for at det skal være lønnsomt. Lithium batterier liker dårlig å bli hurtig-ladet. De mister kapasiteten sin mye fortere da.

En tesla fra 2012 som hadde hått 160k miles hadde mista sånn 5% av sin originale kapasitet. Så ikke så ille. Du kan tenke hvor mange ganger en mobil tåler å bli ladet, og mobilen har ikke vannkjøling heller. Lader man la oss si en Tesla 1000 ganger, kan du ta 1000 x 500km og få 500 000 km. Nå er det ikke realistisk at en tesla vil gå 500km på hver lading, men alikevel. 

Lenke til kommentar

En tesla fra 2012 som hadde hått 160k miles hadde mista sånn 5% av sin originale kapasitet. Så ikke så ille. Du kan tenke hvor mange ganger en mobil tåler å bli ladet, og mobilen har ikke vannkjøling heller. Lader man la oss si en Tesla 1000 ganger, kan du ta 1000 x 500km og få 500 000 km. Nå er det ikke realistisk at en tesla vil gå 500km på hver lading, men alikevel. 

 

Nå kjenner jeg ikke til den teslaen du nevnte, men hvis den har en rekkevidde på 400km vil den da ha ladet 400 sykluser på de 160k km den har kjørt. Det er under 500 sykluser som iphone stort sett leverer før den kneler og du ikke får det på garanti, derfor blir det feil å sammenligne den bilen med en telefon. Ved hurtiglading kan vel heller ikke selv ett perfekt bms hindre at man får flere ladesykulser på batteriet og dermed raskere tap av kapasitet. 

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke til den teslaen du nevnte, men hvis den har en rekkevidde på 400km vil den da ha ladet 400 sykluser på de 160k km den har kjørt. Det er under 500 sykluser som iphone stort sett leverer før den kneler og du ikke får det på garanti, derfor blir det feil å sammenligne den bilen med en telefon. Ved hurtiglading kan vel heller ikke selv ett perfekt bms hindre at man får flere ladesykulser på batteriet og dermed raskere tap av kapasitet.

Forskjellen er kjøling, det har ikke iphone og varme under ladning er værste sort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen er kjøling, det har ikke iphone og varme under ladning er værste sort.

Riktig. Tesla har veskekjøling på batteriet som avkjøles ved hjelp av radiator/vifter som starter å gå ved hurtiglading. Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen er kjøling, det har ikke iphone og varme under ladning er værste sort.

Akkurat det ja, som jeg også nevnte i posten min. Iphone blir veldig varm under lading og ofte under bruk. Lithium er bra nok, men såklart man vil gjerne se mer banebrytende teknologi. Det som er bra med batterier er at de utvikles, men det er nok ikke så veldig mye mer man kan optimalisere bensin. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...