Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Kjører elbil? Skjønner du egentlig poenget mitt?

 

Edit: Jeg kan forklare deg det litt bedre. Det jeg er lei av er alt maset rundt elbil. Jeg bryr meg ikke om hvorvidt Tesla produserer 100 eller 200 biler en uke. Jeg bryr meg ikke om Kia har lansert en ny elbil med 200 km rekkevidde. Allikevel skriver alle nettaviser side opp og ned om dette konstant, og jeg er lei av det. Videre er jeg lei av å åpne diskusjon.no og se at de samme navnene om og om igjen spyr ut propaganda om Tesla, elbil osv. osv, og hvor utrolig dumme folk som kjører bensin/dieselbil er.

 

Derav "jeg er jævlig lei av alt maset om elbil". Det er ikke noe problem for meg å kjøpe en elbil dersom det er det eneste man kan kjøpe i 2025, innen da er det sikkert kommet noen mer interessante alternativer enn hva det er på markedet i dag.

Det er langt ifra alle som har elbil, så det blir mer og mer skriving om det ettersom etterspørselen og interessen øker. 

 

Du har 2 valg:

 

1. Ignorere artiklene

 

2. Klage og irritere deg skikkelig. 

 

Hva velger du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Skjønner ikke hvorfor alle skal irretere seg sånn over andre hele tiden, slapp av og nyt livet:)

 

Det går an å nyte livet selv om man ikke liker spam.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det er langt ifra alle som har elbil, så det blir mer og mer skriving om det ettersom etterspørselen og interessen øker. 

 

Du har 2 valg:

 

1. Ignorere artiklene

 

2. Klage og irritere deg skikkelig. 

 

Hva velger du?

 

Takk for livsråd, setter pris på det!

Lenke til kommentar

Da jeg var 18 fikk jeg prøvekjøre en splitter ny Corvette de hadde hos Bergheim i Oslo.

Men sjappa på andre siden av veien ville ikke la meg prøve en Audi 90 før jeg hadde signert kontrakt, ble ikke noen Audi 90 på meg.

 

Jeg gikk i shorts og t-skjorte i begge forretningene.

Jeg fikk kjøpe bil til 500k, i jeans og t-skjorte, med sekk på ryggen, kom med bussen, men jeg var passert "faregrensen", altså over 25 år

Lenke til kommentar

Synes økningen er helt grei. Biler med lave utslipp skal ha mindre avgift,og det bør måles så realistisk vi kan få til. Når det viser seg at flere biler slett ikke har lave utslipp må prisen naturligvis stige. Det betyr ikke at det må gjøre avgiftsendringer, det betyr at folk må kjøpe andre biler hvis de ikke vil betale. Vår nye plug in hybrid hadde null i avgift, og med vårt bruksmønster har den brukt ca 0.2 på mila i snitt siste 1800km.

 

Jeg kan ikke med beste vilje se hvorfor vi skal endre avgifter bare fordi enkelte biler ble dyrere. Det betyr egentlig at de har jukset tidligere.

Hvilken plug-in kjører dere? Uansett er det ikke det store utvalget av skikkelige plug-in hybrider som ikke blir berørt av ny målemetode, Passat GTE forsvinner jo nå en stund fra markedet, f.eks. Hvis noen har behov for firehjulsdrift, er de da nødt til å kjøpe Outlander fordi de ikke har annet valg? 2025 er for tidlig.
Lenke til kommentar

Hvilken plug-in kjører dere? Uansett er det ikke det store utvalget av skikkelige plug-in hybrider som ikke blir berørt av ny målemetode, Passat GTE forsvinner jo nå en stund fra markedet, f.eks. Hvis noen har behov for firehjulsdrift, er de da nødt til å kjøpe Outlander fordi de ikke har annet valg? 2025 er for tidlig.

Mtp global oppvarming som vi ser konsekvensene av rundt jorden er 2025 altfor sent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mtp global oppvarming som vi ser konsekvensene av rundt jorden er 2025 altfor sent.

Men du er ikke enig i at folk må ha valgmuligheter? Alle skal velge blant et fåtall av biler uavhengig av bruksbehov, lommebok og bosted?
Lenke til kommentar

Hvilken plug-in kjører dere? Uansett er det ikke det store utvalget av skikkelige plug-in hybrider som ikke blir berørt av ny målemetode, Passat GTE forsvinner jo nå en stund fra markedet, f.eks. Hvis noen har behov for firehjulsdrift, er de da nødt til å kjøpe Outlander fordi de ikke har annet valg? 2025 er for tidlig.

Optima stv. Jeg tror helt ærlig at minst 90% av nybilkjøpere kunne kjøpt Optima, Niro eller Soul uten å savne noe. Det betyr ikke at 90% vil velge det, men det er nok bil for de aller fleste. Jeg vet at mange må ha firetrekk fordi de kjører forbi huset til en som har hytte på Geilo som sitter i rullestol,men det hadde nok gått uten også.

Endret av OJ Doe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du er ikke enig i at folk må ha valgmuligheter? Alle skal velge blant et fåtall av biler uavhengig av bruksbehov, lommebok og bosted?

Absolutt ikke, helt fritt marked er jeg ingen fan av. I mange byer har dieselbiler mange liv på samvittigheten pga. dårlig luftkvalitet. Er det greit? Eller gir det mening å regulere dette?

 

Folk kan såklart velge å kjøpe hva som selges og kjøre de der det er lov, men det vil koste om man skal ha noe som også ødelegger luftkvaliteten og miljøet i stor grad. Reguleringer og avgifter, som jo har eksistert leenge, bidrar til at folk kan velge mer fornuftig for samfunnet totalt sett.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt ikke, helt fritt marked er jeg ingen fan av. I mange byer har dieselbiler mange liv på samvittigheten pga. dårlig luftkvalitet. Er det greit? Eller gir det mening å regulere dette?

 

Folk kan såklart velge å kjøpe hva som selges og kjøre de der det er lov, men det vil koste om man skal ha noe som også ødelegger luftkvaliteten og miljøet i stor grad. Reguleringer og avgifter, som jo har eksistert leenge, bidrar til at folk kan velge mer fornuftig for samfunnet totalt sett.

Høres utrolig enkelt ut dette. Jeg går ut fra at du ikke har noen flyturer på samvittigheten i nyere tid? Og siden global oppvarming ble nevnt, så kjenner du sannsynligvis også til regnestykket ift. CO2-utslipp ved produksjon av batterier, for ikke å nevne barnearbeid ved utvinning av kobolt?
Lenke til kommentar

Høres utrolig enkelt ut dette. Jeg går ut fra at du ikke har noen flyturer på samvittigheten i nyere tid? Og siden global oppvarming ble nevnt, så kjenner du sannsynligvis også til regnestykket ift. CO2-utslipp ved produksjon av batterier, for ikke å nevne barnearbeid ved utvinning av kobolt?

Borken-Kleefeld and his colleagues analyzed NOx emissions and concentration of air pollutants in 28 EU countries plus Norway and Switzerland in 2013, and then looked at the populations exposed to all that smog. They found that roughly 10,000 premature deaths a year can be attributed to NOx emissions from diesel cars, vans, and light commercial vehicles. About half of those deaths are due to the excessive NOx emissions.

 

Hva tenker du om det? Gir det mening å minimere sjansen for luftforurensning?

 

https://www.theverge.com/2017/9/18/16328092/diesel-cars-air-pollution-premature-deaths-europe-dieselgate

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres utrolig enkelt ut dette. Jeg går ut fra at du ikke har noen flyturer på samvittigheten i nyere tid? Og siden global oppvarming ble nevnt, så kjenner du sannsynligvis også til regnestykket ift. CO2-utslipp ved produksjon av batterier, for ikke å nevne barnearbeid ved utvinning av kobolt?

Mener du vi skal slutte å produsere elbiler fordi det forurenser så mye? :p  Er da åpenbart at vi må over til el-energi og at vi vil utvikle mer effektive og miljøvennelige metoder å utvikle de på. Alternativet kjører tross alt på ikke-fornybar energi.

 

Mye av forurensing ved produksjon av elbiler handler jo nettopp om å finne ikke-fornybare kilder for produksjon, som solceller o.l. Så det er klart at det ikke kun er biler som vil fikse, vi må over på solceller for å skape strøm i mange land, og andre fornybare ikke-forurensende kilder. 

Men å utvikle en bensin og dieselbil medfører garanterte utslipp i bruk. 

Og barnearbeid er da et problem for de som produserer dette. Er da ikke slik at det kreves barnearbeid for utvinning av kobolt :p

 

Innlegget ditt er forresten et klassisk tilfelle av whataboutism:

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Whataboutism 

 

Whataboutism (også kjent som whataboutery) er en samtale- og propagandateknikk som har til hensikt å diskreditere en motstanders påstand ved å rette en anklage tilbake om hykleri, uten direkte å motbevise eller avkrefte deres argument. Teknikken er spesielt assosiert med sovjetisk og russisk propaganda. Da det ble rettet kritikk, f.eks. fra USA mot Sovjetunionen om brudd på menneskerettighetene i landet, kunne det sovjetiske svaret være: «Hva med USA? Dere lynsjer de svarte.» («what about…»).[1]

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...