Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hva syns folk om dette?

https://e24.no/nyheter/bil/drakamp-i-regjeringen-om-bilavgiftene/24400730

Ganske sjukt hvis vanlige familiebiler blir 100 000 dyrere, ser ut som de vil svinge pisken for at folk skal velge elbil som forøvrig er 2 års ventetid på hvis man skal ha en som går relativt langt.

For ikke snakke om alle bomene som kommer opp rundt oslo gryta snart, blir dyrt med bil neste år hvis man skal ha en ny fosil bil, bra at et parti er imot men uansett hva siv sier så svelger hun karameller bare for å være med i regjeringen, går avgiftene opp så kraftig burde frp lage regjeringskrise ved å trekke seg fra regjeringen men skjer nok ikke, tror de kommer til å miste mange velgere spesielt etter at de sa på forrige valg at de skulle få ned avgiftene på bil.

Bilbransjen har jukset, det er helt klart. Så dette er kjempegode nyheter for miljøet. Folk må absolutt slutte å kjøpe dieselbiler som dreper folk i lokalmiljøet og over på lavutslippsbiler. Hvor mange trenger egentlig en stor ny SUV? Ikke så mange som kjøper det, det er sikkert. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilbransjen har jukset, det er helt klart. Så dette er kjempegode nyheter for miljøet. Folk må absolutt slutte å kjøpe dieselbiler som dreper folk i lokalmiljøet og over på lavutslippsbiler. Hvor mange trenger egentlig en stor ny SUV? Ikke så mange som kjøper det, det er sikkert. 

Det er ikke så mange som trenger en Tesla Model X heller, de kunne lett klart seg med en e-up.

Lenke til kommentar

Det er ikke så mange som trenger en Tesla Model X heller, de kunne lett klart seg med en e-up.

Det tviler jeg på, men mye bedre at de kjøper Model X enn en SUV som dreper mennesker i lokalmiljøet med diesel forurensning.

Jeg mistenker at mange kjøper SUV for status, ikke fordi de absolutt trenger det. Nå blir det enda enklere å velge det fornuftige alternativet. Såklart de kan kjøpe fæle store SUVer som fortsetter å ødelegge lokal-lufta fremdeles, men det blir litt vanskeligere heldigvis.Det koster ganske mye ekstra for staten at folk blir syke pga. partikler fra diesel og miljøet som blir ødelagt av bensin.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det er kjipt, for målet regjeringen har satt er at innen 2025 skal alle nybiler være elbiler. 

Hva har det med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hva er det som er så galt med at folk prater om elbil egentlig? Kan ikke folk ha sine interesser i fred?

Hvor skrev jeg at det er galt å prate om om elbil eller sine interesser? Det jeg er lei er all sensasjonsjournalistikken og spaltekilometerne.

Jo, også er jeg lei av folk som ser på Elon Musk som en ny Jesus.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Hvor skrev jeg at det er galt å prate om om elbil eller sine interesser? Det jeg er lei er all sensasjonsjournalistikken og spaltekilometerne.

Når elbil har tatt over, hva gjør du da?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

At det blir mer mas om elbil ;)

Hvorfor det? Hvis elbil blir normalen i 2025 så vil jo nyhetsaspektet kanskje ikke gjelde lenger, eller?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Når elbil har tatt over, hva gjør du da?

Kjører elbil? Skjønner du egentlig poenget mitt?

Edit: Jeg kan forklare deg det litt bedre. Det jeg er lei av er alt maset rundt elbil. Jeg bryr meg ikke om hvorvidt Tesla produserer 100 eller 200 biler en uke. Jeg bryr meg ikke om Kia har lansert en ny elbil med 200 km rekkevidde. Allikevel skriver alle nettaviser side opp og ned om dette konstant, og jeg er lei av det. Videre er jeg lei av å åpne diskusjon.no og se at de samme navnene om og om igjen spyr ut propaganda om Tesla, elbil osv. osv, og hvor utrolig dumme folk som kjører bensin/dieselbil er.

Derav "jeg er jævlig lei av alt maset om elbil". Det er ikke noe problem for meg å kjøpe en elbil dersom det er det eneste man kan kjøpe i 2025, innen da er det sikkert kommet noen mer interessante alternativer enn hva det er på markedet i dag.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Nei, alldeles ikke, men man må jo få lov å se og prøve bil. Jeg tviler at 100% av de som drar til bilbutikk drar dit med intensjonen om å handle den bilen, eller bil i det hele tatt. Likevel drar man ofte derfra med nøklene å hånda av og til...

Om man bare skulle behandlet de som sier de skal kjøpe den og den bilen som reelle kunder er det nok mange som går konkurs. Alle biler jeg har eid har alltid vært

spontankjøp etter prøvekjøring der jeg sa at 'denne må jeg bare ha'. Aldri dratt til butikken med intensjon om å i det hele tatt bytte bil.

Som ung les 19 år gammal gutt fra bygda. Måtte jeg gi opp hele prosjektet om å kjøpe via forhandler i Oslo. Ble ikke tatt i nærheten av seriøst, hos ene forhandleren fikk jeg så vidt prøvesitte en Opel Zafira OPC, nei jeg var ikke for lang for Recarosetene... :p

Så da ble det privatkjøp og 220 løk senere satt jeg bak rattet i min første litt dyrere bil.

Endret av SKAÐI
Lenke til kommentar

Da jeg var 18 fikk jeg prøvekjøre en splitter ny Corvette de hadde hos Bergheim i Oslo.

Men sjappa på andre siden av veien ville ikke la meg prøve en Audi 90 før jeg hadde signert kontrakt, ble ikke noen Audi 90 på meg.

Jeg gikk i shorts og t-skjorte i begge forretningene.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor alle skal irretere seg sånn over andre hele tiden, slapp av og nyt livet:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...