Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Har en tråd på en gruppe der jeg etterlyser bil med xx pris specs osv. Får kommentert mange biler, på den ene kommenterer jeg 'Du er nok litt for optimistisk med prisen dessverre' - det er da absolutt ikke frekt ment, men heller en mer avansert måte å si 'Nei takk den var for dyr' på samtidig som jeg hinter til at hvis han vil selge den i det hele tatt må prisen ned? Lykke til med en 2001 Polo 200k km og masse rust til 25k liksom...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en tråd på en gruppe der jeg etterlyser bil med xx pris specs osv. Får kommentert mange biler, på den ene kommenterer jeg 'Du er nok litt for optimistisk med prisen dessverre' - det er da absolutt ikke frekt ment, men heller en mer avansert måte å si 'Nei takk den var for dyr' på samtidig som jeg hinter til at hvis han vil selge den i det hele tatt må prisen ned? Lykke til med en 2001 Polo 200k km og masse rust til 25k liksom...

Jeg ga jo 30k for en 2004 a6 avant quattro så trur han må jekke seg ned litt med den poloen ja :p

Lenke til kommentar

Ikke glem folk som kommer med en helt annen type bil i en helt annen prisklasse enn du ser etter også. La ut et innlegg på en E39 gruppe der jeg ville kjøpe en manuell sedan i svart med svart interiør for x pris, en eller annen tullebukk kom med en stasjonsvogn med lyst interiør :nei:

Ja, mye rart. De virka bare veldig butthurt når jeg egentlig ikke mente det frekt i det hele tatt. Heller et tips til han...

Må få meg ny konebil da jeg solgte Corollaen til 35k pluss omreg, som jeg kjøpte til 29k noen måneder siden.

Lenke til kommentar

Har en tråd på en gruppe der jeg etterlyser bil med xx pris specs osv. Får kommentert mange biler, på den ene kommenterer jeg 'Du er nok litt for optimistisk med prisen dessverre' - det er da absolutt ikke frekt ment, men heller en mer avansert måte å si 'Nei takk den var for dyr' på samtidig som jeg hinter til at hvis han vil selge den i det hele tatt må prisen ned?

Greit med bud, og det er greit å gi lave bud om det kan være grunnlag for det. Jeg er selv så norsk at jeg misliker at folk gir skambud uten grunn. Det er uhøflig og unødig.

Jeg priser stort sett til markedspris, og har ikke opplevd å gå ned mer enn 10% på prisen og da er det snakk om noen få tusen. Liggetid på finn er i snitt 3-4 dager. Det er alltid noen som kommer med tullebud. Det er en ting med ukurante varer, men vi snakker om E46, VW Polo, Yamaha motorsykkel o.l. Hvis det er en hel og fin sak, kurant og kjørbar, EU ok, stor kjøpergruppe er det unødig å kaste bort andres tid meg bud på halv pris 20 minutt etter annonsen er publisert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

30k innkjøp og 30k årlig i verkstedregning :p

Det hadde det nok vært for mannen i gata ja?

Har fri tilgang på løftebukk og har laptop med div software så skal nok greie meg. Myeav problemene med disse bilene kan minimeres/elimineres ved å f.eks drite i longelife service intervaller å heller kjøre tettere service.

Lenke til kommentar

Greit med bud, og det er greit å gi lave bud om det kan være grunnlag for det. Jeg er selv så norsk at jeg misliker at folk gir skambud uten grunn. Det er uhøflig og unødig.

Jeg priser stort sett til markedspris, og har ikke opplevd å gå ned mer enn 10% på prisen og da er det snakk om noen få tusen. Liggetid på finn er i snitt 3-4 dager. Det er alltid noen som kommer med tullebud. Det er en ting med ukurante varer, men vi snakker om E46, VW Polo, Yamaha motorsykkel o.l. Hvis det er en hel og fin sak, kurant og kjørbar, EU ok, stor kjøpergruppe er det unødig å kaste bort andres tid meg bud på halv pris 20 minutt etter annonsen er publisert.

Man kaster vel bort lite til ingen tid. Epost sjekker du uansett, er budet ikke innafor trenger du ikke svare, og der var 4 sekunder av ditt liv kastet bort.

Uhøflig ser jeg ikke hvorfor, det er ikke sånn at de skriver 'bilen din er bare verdt 5k så jeg byr det', jeg skriver som regel 'Kan hente for 5k nå ikveld så er du kvitt bilen' feks. Et nei har man allerede, mens et ja kan man derimot få.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å skrive tydelig i annonsene mine at bud mottas først etter at de har sett på bilen, allikevel er det noen lugubre bruktbilsjapper som prøver seg.

Jeg selger ikke biler usett, det betyr at jeg heller ikke mottar bud uten at de har sett bilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kaster vel bort lite til ingen tid. Epost sjekker du uansett, er budet ikke innafor trenger du ikke svare, og der var 4 sekunder av ditt liv kastet bort.

Uhøflig ser jeg ikke hvorfor, det er ikke sånn at de skriver 'bilen din er bare verdt 5k så jeg byr det', jeg skriver som regel 'Kan hente for 5k nå ikveld så er du kvitt bilen' feks. Et nei har man allerede, mens et ja kan man derimot få.

Min erfaring at det er flest skambud og useriøse henvendelser de første dagene, kanskje første uken man la ut annonsen. Disse henvendelsene er ofte bud på 50-60 % av forventet og realistisk salgspris (og de fleste av dem snakker gebrokkent eller har utenlandsk navn, så kan du jo tenke deg resten selv). Mye på Finn er kraftig overpriset og derfor tror folk de kan prute på alt som finnes selv om det er realistisk priset. Og mange av kjøperne er ikke reelle men cheapskates. De kjøper hva som helst bare det er billig nok, selv om de ikke vet en dritt om det eller forstår noe av hva det er. Da blir man litt oppgitt, men man må bare overse slike. Ikke svar engang.

Som selger er tålmodighet din beste venn. Flere bilforhandlere jeg snakker med sier at vanlig salgstid for dem er 3-6 måneder. De stresser ikke med å selge for spotpris men vet at en dag dukker den ene kjøperen de trenger opp på døra for å betale full pris. For det er hele saken her, du trenger kun EN kjøper.

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om alfa Romeo?

Tenker du nye? Fine biler, ikke helt samme kvalitetsfølelse som de tyske, men både Giulia og Stelvio har jo fått mye skryt. Nå har de jo også meget gode garantier.Kunne tenkt meg å prøve Giulia Q.

Lenke til kommentar

Jeg svarer alltid, det er vanlig folkeskikk. Et bud på 5 til en bil til 10 er greit nok, men et bud på 50 når prisen et 150 er uhøflig. Du sender ikke melding til alle jenter du kjenner om de er interessert i Netflix og sinnasex, bare fordi "Et nei har du, et ja kan du få". Antar jeg i alle fall. Optimist sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva syns folk om dette?

https://e24.no/nyheter/bil/drakamp-i-regjeringen-om-bilavgiftene/24400730

Ganske sjukt hvis vanlige familiebiler blir 100 000 dyrere, ser ut som de vil svinge pisken for at folk skal velge elbil som forøvrig er 2 års ventetid på hvis man skal ha en som går relativt langt.

For ikke snakke om alle bomene som kommer opp rundt oslo gryta snart, blir dyrt med bil neste år hvis man skal ha en ny fosil bil, bra at et parti er imot men uansett hva siv sier så svelger hun karameller bare for å være med i regjeringen, går avgiftene opp så kraftig burde frp lage regjeringskrise ved å trekke seg fra regjeringen men skjer nok ikke, tror de kommer til å miste mange velgere spesielt etter at de sa på forrige valg at de skulle få ned avgiftene på bil.

Lenke til kommentar

Hva syns folk om dette?

https://e24.no/nyheter/bil/drakamp-i-regjeringen-om-bilavgiftene/24400730

Ganske sjukt hvis vanlige familiebiler blir 100 000 dyrere, ser ut som de vil svinge pisken for at folk skal velge elbil som forøvrig er 2 års ventetid på hvis man skal ha en som går relativt langt.

For ikke snakke om alle bomene som kommer opp rundt oslo gryta snart, blir dyrt med bil neste år hvis man skal ha en ny fosil bil, bra at et parti er imot men uansett hva siv sier så svelger hun karameller bare for å være med i regjeringen, går avgiftene opp så kraftig burde frp lage regjeringskrise ved å trekke seg fra regjeringen men skjer nok ikke, tror de kommer til å miste mange velgere spesielt etter at de sa på forrige valg at de skulle få ned avgiftene på bil.

Nye C-klasse facelift er allerede blitt mye dyrere. En 220d 4-Matic mener jeg ble ca 60' dyrere, siden den som "ny" modell måtte typegodkjennes etter WLTP. Min ble 110' dyrere. Blir helt feil å skulle tvinge folk over på el før ladenettverk er skikkelig utbygd og det finnes biler i alle størrelser/prisklasser med god rekkevidde. Ikke alle som kan kjøpe bil til 600'+. Man ser jo på leveringstidene at elbil ikke er noe alle produsenter prioriterer høyest.
Lenke til kommentar

Synes økningen er helt grei. Biler med lave utslipp skal ha mindre avgift,og det bør måles så realistisk vi kan få til. Når det viser seg at flere biler slett ikke har lave utslipp må prisen naturligvis stige. Det betyr ikke at det må gjøre avgiftsendringer, det betyr at folk må kjøpe andre biler hvis de ikke vil betale. Vår nye plug in hybrid hadde null i avgift, og med vårt bruksmønster har den brukt ca 0.2 på mila i snitt siste 1800km.

Jeg kan ikke med beste vilje se hvorfor vi skal endre avgifter bare fordi enkelte biler ble dyrere. Det betyr egentlig at de har jukset tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...