Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis ruta allerede er defekt er det for sent å endre forsikring da en forsikring ikke dekker en skade inntruffet før forsikringens dekning et gyldig for det aktuelle skadetilfellet.

 

 

og hvordan vet forsikringsselskapet når ruten ble skadet?

 

Bare å drøye noen uker etter at en har skaffet ny forsikring

Ironiens deilige smak. Brukeren "Snylter" oppfordrer til å være redelig, mens du oppfordrer til å svindle (les: snylte).

 

Bilrelatert: Kjøpt nye Leafen. Komplimenterer Jeepen, og om man ser gjennomsnittet av de to bilene ender man på lokalutslipp og bensinforbruk rundt tilsvarende to "vanlige" biler :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ringt å hørt med en del i nærheten nå, ligger mellom 10 000-17 000. Til og med selgeren var sjokkert over at kun ruta kosta så mye, også kommer arbeid i tillegg. 

Det som gjør dette enda mer dritt er at ruta egentlig var i grei stand, men en idiot slo hull på den når den var parkert på gata om natta for ca 2 uker siden. 

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med 4.2TDI motorene til Audi? Sett litt på en A8L 2008 med en slik for morro skyld, og sjekket priser i Nederland og Tyskland, og der var kilometerstanden på alle de nærmere 300 000. Mener å ha hørt med chip er den raskere enn S8'en og cirka, bare at forbruker er nede i 0.6 på mila da

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Gikk vel kanskje opp et lys om at det er dyrt å eie og drifte en slik bil og jakter på tilsvarende alternativer som er rimeligere.

Her er det vel litt pest eller kolera. 10+ år gamle Audier med store motorer er sjelden billig i drift på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

Her er det vel litt pest eller kolera. 10+ år gamle Audier med store motorer er sjelden billig i drift på noen som helst måte.

Det er akkurat det. Generelt eldre biler med litt/mye motor kan (og vil) være dyre biler å eie. Ser meg selv etter et alternativ som bil nr 1 fremfor å ha E34'en som bruksbil, men sikter her mer mot connect/caddy kontra tilsvarende bil som er rimeligere å bruke.
Lenke til kommentar

Litt spesielle biler her i Norge har en fæl tendens til å "ikke falle i pris" på bruktmarkedet. Selgere som mener og tror de har noe spesielt, og derfor skal det være gull verdt og verdien stabil - Vil prisen på slike asiatiske biler være annerledes (når vi ikke tenker på S2000, GT-R, osv)? Titter litt på Hyundai i30N. Ser ut som en meget artig og liten sak. Prisene nå er på meget så stive 500.000 kroner, noe som er helt bananas i mine øyne. Hva tenker vi om ca. to-tre års tid?

M2 og RS3 er litt drømmebiler for meg, men når folk krever nesten en halv million for en 2011 RS3  :hm:

Lenke til kommentar

Gikk vel kanskje opp et lys om at det er dyrt å eie og drifte en slik bil og jakter på tilsvarende alternativer som er rimeligere.

 

Nåja, det er det egentlig ikke. Er vel heller at planen om å kun bruke den som søndagsbil gikk litt fort i dass. Og med 1000km i uka merkes det bittelitt på bensinkostnadene. 

 

Som jeg også skrev bare kikket jeg for morro skyld egentlig, for å se lengdeforskjellen mellom A8/S8 og en A8L med elektriske seter bak.

 

Bilen har jeg forsatt råd til, det er ikke noe problem. Men kunne gjerne hatt adaptiv cruise og ventilerte seter feks, og bare på drivstoff, om jeg skulle byttet til en 4.2TDI feks hadde spart meg drøye 4000kr drivstoff i måneden grovt regnet.

 

Har jo alltid vært et hat mot S8 her siden dag 1 jeg nevnte bilen, av en eller annen grunn - og så fort jeg plutselig nevner jeg har kikket på en dieselbil blir jeg plutselig angrepet at jeg ikke har råd lenger? Forumet vet visst mer om min økonomiske situasjon enn meg, men...

 

Bilen går forsatt problemfritt, eneste kostnaden på den er bensin :)

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Det er en høyrisikobil, og for alt du vet kan den stoppe i morgen og reparasjon koster 100 tusen.

Men sannsynligheten er liten for det da. Er vel verre å selge slike biler, er ikke akkurat en bil man trenger for å si det sånn. 6-7 tusen i måneden bare på bensin er faktisk penger det også, og det er rett i sluket. Men alt dette har du sikkert hørt 100 ganger før. Ikke vits å sette på repeat.

Lenke til kommentar

Bensinforbruk er litt opp og ned. Legger inn hver fylling på Fuelio-appen. I snitt er det vel rundt 10 000kr i måneden i bare bensin.

 

Skal du spare drivstoff så er det ikke akkurat en svær dieselmotor jeg ville gått for. Det er hverken en spesielt økonomisk bil, eller en bil som gir mye moro for pengene (imho).

 

Jo, jeg ser hva du mener. Men jeg har sett en del folk poste om akkurat denne motoren/bilen - altså A8 D3 med 4.2TDI. De fleste oppgir nøyaktiv forbruk, etter chiptuning på rundt 0.6 på mila på langkjøring, og underkant av 1 på blandet/bykjøring, og det med nærmere 400hk/750nm om jeg ikke husker riktig.

 

Sportsligheten er jo selvfølgelig helt anneledes, men nå er jo ikke S8 en veldig sportslig bil fra før av når den allerede bikker 2 tonn. Er vel heller "kulheten" med V10 som er det eneste. A8L var vel 13cm lenger, som kun er i baksetet, og de merkes ganske godt når jeg prøvde meg bak der.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke drivstoff er så ille, men de totale utgiftene er nok fortsatt høye, så jeg vet bare ikke om det er hverken fugl eller fisk om du skal ha noe å avlaste S8en med. For å være ærlig så høres det bare ut som en kjip mandagsvariant av en bil du allerede har.

 

Hva med noe lett og lekent slik som MX-5, S2000 eller MR2? Eller et eldre autobahn-monster med motor og komfort?

Lenke til kommentar

Leiter jo ikke direkte etter en bil, men i nyere tid har jeg fått mer og mer sansen for store tyske luksus autobahn-cruisere. Eldre er fint det og, de sitter jo gjerne litt mer "luksus" innvendig synes jeg, men ved eventuell neste bil vil jeg jo gjerne ha litt mer utstyr som adaptiv cruise for eksempel.

 

Jeg kikket på en 2014 A8 4.2TDI og litt siden faktisk, og den hadde overaskende lite bagasjerom. Ihvertfall halvparten av det jeg har nå, og det jeg har nå er helt gigantisk. Større enn en A4 stasjonsvogn feks.

Lenke til kommentar

Har jo alltid vært et hat mot S8 her siden dag 1 jeg nevnte bilen, av en eller annen grunn - og så fort jeg plutselig nevner jeg har kikket på en dieselbil blir jeg plutselig angrepet at jeg ikke har råd lenger? Forumet vet visst mer om min økonomiske situasjon enn meg, men...

Ingen som har skrevet noe om din økonomiske situasjon. Du kan fint være millionær, og fortsatt realisere at en eldre S8 er en dyr bil i å eie og bruke. :)

Det er naturlig å tro at du har insett dette når argumentet ditt for å kjøpe en tilsvarende stor bil, enest i dieselvariant, virker til å være rettet mot forbruket på den aktuelle bilen.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjorde en reportasje på ham for noen år siden, mens han hadde 850 og Donkervoort. Kul fyr. Har ikke sett ham her inn særlig mye de siste årene.

Skjønner godt de som reagerer, for man tenker ikke at for eksempel en Tesla er en veldig godt egnet bil for bevegelseshemmede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...