Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som SV-politiker kan jeg i alle fall betrygge dere med at det finnes fornuft også på venstresida ift. vei. Vi ønsker å gjøre veiene bedre og sikrere, slik at de SKAL bli behagelige å kjøre på. Nå er det vel et kjent faktum at vi heller prioriterer lyntog over seksfelts motorvei mellom storbyene -- men vi skal i alle fall ikke ha på oss at vi ikke ønsker bedre veier.

 

Sp kan jeg ikke svare for.

 

EDIT: Dere kan sikkert finne en eller annen SV-politiker en plass i gokk som i 1998 uttalte at veier bør ødelegges for å sikre kollektivtransport eller noe, men samtidig kan jeg finne FrP-politikere som er for eiendomsskatt, FrP-politikere som har Che Guevara på brystet også videre. ;p

 

EDIT2: Og ja, situasjonen i Stavanger ift. det krysset er ganske spesielt. I Stavanger er det dog Høyre som styrer.

 

EDIT3: Dette er altså ikke propaganda etc, jeg bryr meg genuint om bil og trafikk -- ville bare oppklare dette. :p

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Nei. Men ikke la være å stemme SV hvis du er enig i SVs politikk, men tror vi er mot dårligere veier.

 

Regner da ikke med at noen her er potensielle velgere, likevel greit å få det avklart.

 

EDIT: Og føler du for å diskutere videre kan vi vel alltids starte en tråd i rette delen av forumet, men tror heller vi kan være enige om å være uenige. ;)

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Som SV-politiker kan jeg i alle fall betrygge dere med at det finnes fornuft også på venstresida ift. vei. Vi ønsker å gjøre veiene bedre og sikrere, slik at de SKAL bli behagelige å kjøre på. Nå er det vel et kjent faktum at vi heller prioriterer lyntog over seksfelts motorvei mellom storbyene -- men vi skal i alle fall ikke ha på oss at vi ikke ønsker bedre veier.

 

Sp kan jeg ikke svare for.

 

Jeg er verken for seksfelts motorvei mellom byene eller lyntog. Ingen av delene er økonomisk bærekraftig her til lands, og det blir bare tullete å skulle bygge ut noe slikt her.

 

Alle som har kjørt bil mellom de store byene vet at trafikkapasiteten er mer enn god nok de fleste steder (bortsett fra enkelte helger i året). De eneste steder man trenger motorvei er på de strekningene hvor et stort antall pendler hver dag. Det vil altså si rundt Trondheim, Stavanger, Bergen og Oslo.

 

Det er ikke noe poeng å bygge motorvei lenger nord for Oslo enn Hamar/Lillehammer i nord og Larvik i Vestfold. Østfold var et spesielt tilfelle, da det er forholdsvis mange pendlere hele veien og hovedinnfartsåren inn i landet med mye tungtransport.

 

Det jeg derimot vil ha på alle de større veiene, er en god standard på linje med svenske veier. Disse er mye bredere enn dagens veier, og har en veiskulder som brukes til å hjelpe folk til forbikjøringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil se tog fra Bodø via Narvik til Tromsø. Elektrisk til Trondheim, ettersom materiellet på Nordlandsbanen må byttes ut (gamle Di4). Men selve banen må nok rettes ut, den har mer svinger enn E6.

 

Men er ikke dette noe for Trafikalsk Klagemur, og ikke Bilkaféen?

Lenke til kommentar

Mener å huske at det var noe med Vestlandet, at de kom til å ha for mange biler innen år 20xx og at de ville få folk til å reise kollektivt :p Syk drøm isåfall...

Jess. Istedenfor å gjør noe med køen i stavanger, bygger de "svevende" ringer rundt rundkjøringer:

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article4601543.ece

 

Mener å huske at grunnen til det ble slik er at de ikke fikk lov til å bygge plankryss med tanke på ny tunnel som skal komme (husker ikke hva den heter). De pengene lå der og enten fikk vi bruke dem til å gjøre det som er gjort idag, eller ikke gjøre en drit. Fint er det nå hvertfall.

Endret av Amberlamps
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...