Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Å være "for stolt" til å google er bare tøys. Enhver jobb har nytte av litt googling iblandt, spør en IT-person, jobben deres er ofte å være flinkere til å google enn kunden/brukeren. Ingen har all kunnskap om et fag fordi de har studert det i 2-5 år. Jeg jobber på et lite kontor, og det er meg som tar meg av IT når det trengs - da er det google og stackexchange som stort sett løser problemene.

Can confirm, hjelper også ofte å google på engelsk, da brukerne bare har prøvd seg på norsk...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da fikk jeg testa bilen på bane på trackday på Zandvoort Circuit her nede i Nederland. Gøy opplevelse, 240 euro for 2 timer ubegrenset kjøring med passasjer og 2 hjelmer. Kom vel opp i 190, er mest svinger. Tok mange av bilene i akselerasjon på det rette og ut svinger, selv modifiserte biler med bur osv, men de tok meg jo selvfølgelig hardt i svingene med rundt 1000kg mindre vekt. Bremsene holdt seg overraskende bra til så mange harde nedbremsinger med så mye vekt. Får legge ut noen videoer og bilder senere

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan jeg tenke meg var en artig opplevelse. Hvordan er det med dekkslitasje etter litt heftig banekjøring? Kanskje ikke så mye etter bare et par timer..? Kunne tenkt meg å prøve bilen på bane en gang selv. Mulig jeg legger det til like før et dekkskifte, så jeg kan ta ut "det siste" av dekkene :)

Lenke til kommentar

Vente til det nærmer seg dekkskifte da :) Ut fra det jeg har lest og erfaringer med forrige C-klassen er at framdekkene vil bli utslitt langt tidligere enn bakdekkene. Kjedelig hvis man ønsker å bytte til andre dekk, som meg. Man vil jo dra mest mulig ut av gummien... Men, jeg skal vel overleve. Kunne fått et par ekstra dekk for siste bidrag til UP og Statens innkrevingssentral, så det setter jo tingene i perspektiv  :D

Lenke til kommentar

Det kan jeg tenke meg var en artig opplevelse. Hvordan er det med dekkslitasje etter litt heftig banekjøring? Kanskje ikke så mye etter bare et par timer..? Kunne tenkt meg å prøve bilen på bane en gang selv. Mulig jeg legger det til like før et dekkskifte, så jeg kan ta ut "det siste" av dekkene :)

Dekkene ble ganske mye mer slitt ja. Veldig varme ble dem også, nesten punktet dem hadde vært ukomfortable å ta på, samt at gummien så litt smelta ut, samme farge/glans/konsistens ytterst som nylaget asfalt.

Ellers gjorde bremsene det overraskende bra til å være originale. Forventet mye mer brake fade når man kjører opp i 150 og bråbremser konstant med 2200kg. Kom ikke røyk fra bremsene en gang slik jeg har hatt med noen ungdomsbiler

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt klart imponerende. Blir jo ikke helt riktig med tanke på at de tydeligvis ikke har sovet like mange timer også videre. Føreren av Teslaen må ha stått på og kjørt ganske hardt for å ta igjen tapt tid. Men på den andre siden så blir jo hard kjøring -> Mer energibruk.

Lenke til kommentar

Helt klart imponerende. Blir jo ikke helt riktig med tanke på at de tydeligvis ikke har sovet like mange timer også videre. Føreren av Teslaen må ha stått på og kjørt ganske hardt for å ta igjen tapt tid. Men på den andre siden så blir jo hard kjøring -> Mer energibruk.

Tja, en får jo god tid til powernaps ved ladingene i det minste. Personlig hadde jeg nok lagt en slik tur over flere dager uavhengig om jeg kjørte panda eller Tesla :) 

Lenke til kommentar

Absolutt, og hvordan hadde det gått i en nyere og mer moderne bil med lavere forbruk og større bensintank enn 35-liters tanken i Pandaen?

0-100 km/t på ca 18,5 sekunder, ca det halve av Panda 30, står respekt av det  :) 67Nm... Man trenger vel ikke mer i en bil på under 700 kg :D

Lenke til kommentar

Absolutt, og hvordan hadde det gått i en nyere og mer moderne bil med lavere forbruk og større bensintank enn 35-liters tanken i Pandaen?

Tror ikke du får så mye lavere forbruk i en moderne bil. En dieselbil kan nok kjøres ned mot halvliteren om farten holdes fornuftig, men på Autobahn er det vanskelig ;) Pandaen brukte 0,67 liter på mila ned til Kroatia.

Lenke til kommentar

Jeg tør vedde i mot :) Om du holder samme farten som Pandaen, som har en toppfart på 140 km/t. Tviler på han holdt toppfart hele veien, for å si det sånn.. T.o.m. min bil som veier bortimot et tonn mer, har 3-liters V6, automat og firehjulsdrift har jeg kjørt på 0,74 Bærum - Kragerø med mye 100/110-sone og en hastighet på +/- 120 km/t. Tar du en bil i Polo/Panda-klassen tipper jeg du har et lavere forbruk og i tillegg større tank og dermed slipper unna med færre fyllinger, eller du kan holde langt høyre hastighet med samme forbruk. Pandaen har jo bare 4 gir også ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tør vedde i mot :) Om du holder samme farten som Pandaen, som har en toppfart på 140 km/t. Tviler på han holdt toppfart hele veien, for å si det sånn.. T.o.m. min bil som veier bortimot et tonn mer, har 3-liters V6, automat og firehjulsdrift har jeg kjørt på 0,74 Bærum - Kragerø med mye 100/110-sone og en hastighet på +/- 120 km/t. Tar du en bil i Polo/Panda-klassen tipper jeg du har et lavere forbruk og i tillegg større tank og dermed slipper unna med færre fyllinger, eller du kan holde langt høyre hastighet med samme forbruk. Pandaen har jo bare 4 gir også ;)

Drar du det enda lengre og kjører en Smart ForTwo eller lignende får du sikkert forbruket ned i 0.3 - 0.4, eller eventuelt en V50/V70 med liten motor gjør nok unna turen på 0.5 - 0.6

Lenke til kommentar

Forrige bilen til svogeren mim var en 2004 A4 med 1.9TDI. Chippet til nærmere 180hk, og 6-trinns automat kom de litt over 1000km på en 60 liters tank. Ganske greit det og til å være såpass gammel stasjonsvogn med nok av plass. Og det er i Nederland med motorveier der det blir kjørt 140.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...