Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det er mye vrak på veiene i Tyskland også, kanskje vel så mye oppbrukte biler som her.

Du kan sikkert finne tall på dette med gjennomsnittsalder, men det spørs hvor interessant det er.

Et mer interessant tall hadde vært en slags snittalder blant de bilene som tilbakelegger mest kilometer per år på veiene. Ettersom biler blir eldre vil de brukes mindre og bli degradert til 2. og 3. bil, kanskje har du en nyere kompaktbil til daglig bruk og en eldre større bil til hytte, ferieturer, campingvogn og hengertransport. Den eldste vil dra opp snittalderen men tilbakelegge lite kilometer på veien. Du kan jo regne sammen f.eks 100 biler du ser i morgenrushet en dag og så ta snittalderen på de. Det er poenget, hva er snittalderen på bilene som er på veien, ikke de som står i en garasje 350 dager i året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vell en generell greie at lengre sør selges det mest små biler i golf klassen, unntakene nedover er vell taxi/transportnæringen.

 

Er vell i hovedsak her lengre nord i europa at Stasjonsvogn og SUV er det store, samt når man kommer over til USA/Sør-Amerika og Australia.

Lenke til kommentar

Hadde en kunde innom i dag som lurte på hvor i all verden oljetrykksbryteren på bilen hans satt. Han skulle koble opp en oljetrykk/temp.måler i kupeen.

 

Jeg klarte ikke å finne oljetrykksbryteren så jeg ringte bekjente på merkeverksted å spurte dem, sjekka delefilm osv, men fant den fortsatt ikke. Kunden fortalte meg at han allerede hadde vært på merkeverksted å spurt, men en mer ubrukelig plass skulle man lete lenge etter.

 

Jeg tok så å googlet det og vipps så fant jeg ut hvor bryteren satt...

 

Etter mange år på merkeverksted hvor man rakker ned på såkalte "google verksteder" så må jeg konkludere med at de som googler problemet først kommer til å vinne kunden!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Nederland med bilen nå. Kjipt vær i Tyskland med vindusviskere på fullt så holdt sjeldent mer enn 150-170 nedover dessverre. Var spent på å teste toppfart, men får vente på turen oppover igjen. Ellers var den veldig god å kjøre, enkelt å skru av alt av lys så man ikke blir blends osvosv. Og utrolig deilig med blendbare sidespeil når man først er vant til det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Nederland med bilen nå. Kjipt vær i Tyskland med vindusviskere på fullt så holdt sjeldent mer enn 150-170 nedover dessverre. Var spent på å teste toppfart, men får vente på turen oppover igjen. Ellers var den veldig god å kjøre, enkelt å skru av alt av lys så man ikke blir blends osvosv. Og utrolig deilig med blendbare sidespeil når man først er vant til det

Kjipt med været da ? Trur jeg hadde vært nervøs for å legge meg ut i venstre fila på autobahn. hvis det kommer en bil i nesten 300 kmh bak deg så synes han jo ikke i speilet også i neste øyeblikk kan det smelle.

Lenke til kommentar

Stort sett går det penere for seg enn man tror. Størst sjanse for å oppnå stor fart er nok på kveld eller natt, på dagtid er det som oftest mye trafikk. Ikke mange biler på tyske veier som går 300 selv om noen tror det. Men til tider går det riktig friskt for seg, særlig etter 7-8 om kvelden. 

Lenke til kommentar

Jeg klarte ikke å finne oljetrykksbryteren så jeg ringte bekjente på merkeverksted å spurte dem, sjekka delefilm osv, men fant den fortsatt ikke. Kunden fortalte meg at han allerede hadde vært på merkeverksted å spurt, men en mer ubrukelig plass skulle man lete lenge etter.

Jeg hadde heller ikke besvart og løst problemer gratis på telefonen...

Lenke til kommentar

Kjipt med været da ? Trur jeg hadde vært nervøs for å legge meg ut i venstre fila på autobahn. hvis det kommer en bil i nesten 300 kmh bak deg så synes han jo ikke i speilet også i neste øyeblikk kan det smelle.

Man må bruke spesielt det innvendige speilet for å se om det kommer noe. Ellers kjører jeg en 2-4 ganger i året nedover så er godt vant. Er vel nordmenn som er farlige her som holder seg i venstre fila selv om det er ledig i høyre fil, fordi dem 'skal jo forbi bilen der borte om litt'... Her nede legger man seg inn etter hver bil nesten så lenge det er plass.

 

Ellers går farta som regel i 120-140 på de fleste, og noen som kommer i 180-200.

 

Og de fleste tyskere er jo forsiktig E og flinke sjåfører. Man skal feks ikke kjøre 300 rett forbi andre biler. Man leser trafikkbildet litt, ser du to biler kjører nærme kan man jo tenke de skal forbikjør snart, da roer man ned.

 

Selv kjører jeg ofte på natta, og kommer jeg i 200+ gir jeg et bittelite blink til slike biler for å gjøre dem oppmerksomme på at jeg kommer

Lenke til kommentar

Man må bruke spesielt det innvendige speilet for å se om det kommer noe. Ellers kjører jeg en 2-4 ganger i året nedover så er godt vant. Er vel nordmenn som er farlige her som holder seg i venstre fila selv om det er ledig i høyre fil, fordi dem 'skal jo forbi bilen der borte om litt'... Her nede legger man seg inn etter hver bil nesten så lenge det er plass.

 

Ellers går farta som regel i 120-140 på de fleste, og noen som kommer i 180-200.

 

Og de fleste tyskere er jo forsiktig E og flinke sjåfører. Man skal feks ikke kjøre 300 rett forbi andre biler. Man leser trafikkbildet litt, ser du to biler kjører nærme kan man jo tenke de skal forbikjør snart, da roer man ned.

 

Selv kjører jeg ofte på natta, og kommer jeg i 200+ gir jeg et bittelite blink til slike biler for å gjøre dem oppmerksomme på at jeg kommer

Ja nordmenn er jo generelt dårlige på motorveien. Det er jo en vanesak tenker jeg? Hvordan syns du lyddempingen er forresten nå som du har hatt den oppe i litt fart ?

Lenke til kommentar

Hører litt motor foran og litt summing fra eksos bak bare. Ellers hører man ikke vind, blåser jo en del der og så vidt veien. Når jeg hadde bilen oppe på bukk sist så jeg at hele bilen under er kledd inn med tøy/støybeskyttelse både under bak, foran, hjulbuene osv. Er ingen synlig glatt plast, bare tøy. Facelift har visst litt bedre støybeskyttelse. Ellers er det jo det dobbelte vinduer.

 

Apropos med motorvei og nordmenn, var irriterende se de på motorveien av båten i Danmark. Kjører på venstrefelt, flytter seg etterhvert, så fort jeg har passert og legger meg i høyre fila legger de seg i venstre igjen??? Skjedde ihvertfall 4-5 ganger med forskjellige biler i løpet av en time... Alle norske

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Går gjerne ikke så fort på Autobahn som mange forestiller seg nei. Er jo svært mye trafikk og ofte er det bare to felter. Man kan ikke slippe seg ordentlig løs får på kveldingen/natten/tidlig morgen.

 

For et par år siden kjørte jeg der og lå i det midtre feltet. Plutselig hadde jeg en BMW politibil bak meg som kjørte i gang blålys og blinket på meg. Han kommanderte meg over i det høyre feltet før han kjørte videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går gjerne ikke så fort på Autobahn som mange forestiller seg nei. Er jo svært mye trafikk og ofte er det bare to felter. Man kan ikke slippe seg ordentlig løs får på kveldingen/natten/tidlig morgen.

 

For et par år siden kjørte jeg der og lå i det midtre feltet. Plutselig hadde jeg en BMW politibil bak meg som kjørte i gang blålys og blinket på meg. Han kommanderte meg over i det høyre feltet før han kjørte videre.

Ja, man skal kjøre i høyre felt enten man kjører 80 eller 200. Og der er tyskerne veldig flinke til. Selv om de igjen må bytte fil om noen sekunder pga biler flytter de seg til høyre.

Lenke til kommentar

Var fullt kaos i Spania, alle ligger i alle filer samtidig og alle skal kjøre forbi mopeden. Rundkjøringer var helt forferdelig, der lå mange midt i mellom begge filene så ingen sneik seg rundt på innsiden eller utsiden. 

 

Haugevis med folk som ikke ligger i "riktig" felt her i Norge heller.

Endret av Tullball22
Lenke til kommentar

Hadde en kunde innom i dag som lurte på hvor i all verden oljetrykksbryteren på bilen hans satt. Han skulle koble opp en oljetrykk/temp.måler i kupeen.

 

Jeg klarte ikke å finne oljetrykksbryteren så jeg ringte bekjente på merkeverksted å spurte dem, sjekka delefilm osv, men fant den fortsatt ikke. Kunden fortalte meg at han allerede hadde vært på merkeverksted å spurt, men en mer ubrukelig plass skulle man lete lenge etter.

 

Jeg tok så å googlet det og vipps så fant jeg ut hvor bryteren satt...

 

Etter mange år på merkeverksted hvor man rakker ned på såkalte "google verksteder" så må jeg konkludere med at de som googler problemet først kommer til å vinne kunden!

Å være "for stolt" til å google er bare tøys. Enhver jobb har nytte av litt googling iblandt, spør en IT-person, jobben deres er ofte å være flinkere til å google enn kunden/brukeren. Ingen har all kunnskap om et fag fordi de har studert det i 2-5 år. Jeg jobber på et lite kontor, og det er meg som tar meg av IT når det trengs - da er det google og stackexchange som stort sett løser problemene.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...