Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke sant. Lette kjøretøy står for ~60% av utslippene for transport, og ~10% av de totale utslippene. Dette er tall fra Australia.

 

http://www.climatechangeauthority.gov.au/reviews/light-vehicle-emissions-standards-australia/opportunities-reduce-light-vehicle-emissions

Nå blir jo tunge kjøretøy også elektrifisert, så tallene blir litt høyere. Selv 14% + er veldig stor del av utslippene. Det blir litt rart å bare sammenligne med andre industrier for da vil man alltid kunne finne noe som forurenser mer. Poenget er at man må kutte alle steder for å nå målene, ikke bare fokusere på hva som er det største. Men det er derfor Tesla satser på både solcellepanel  + powerwall for energilagring + elbil. Oppvarming av hus er jo også en stor andel av utslippene. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

 

En standard lastebil bygd om for strøm.. Kan jo ikke sammenlignes med de som er bygd opp for strøm i utgangspunktet. 

Både Tesla Semi og Nikola sin lastebil er det forhåndsbestilt mange av til Norge.

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du gal :D Elbiler er jo mye raskere og bedre, og de kommer til å redde miljøet ;) Overgangen til elbil måtte jo skje før eller senere uansett, pga fossilenergi som går tom.

Lenge enda til vi går tom for olje. Tar gjerne en el-bil som dd eller pendle bil ,men til entusiastkjøring og langturer er det fossilt som gjelder for min del.

Lenke til kommentar

Biler er vel bare en dråpe i havet av det som bruker fossilt

Skip, romferd etc, også har vi dragrace hvor de bruker 1 liter i sekundet

Trenger ikke bry seg om sånt så lenge Ola Dunk kan kjøre Tesla og heve seg over resten av verden.

 

At India f.eks skal gi strøm til nesten en milliard mennesker hovedsaklig via kullkraft er jo ikke i nærheten av like viktig. 

Lenke til kommentar

Trenger ikke bry seg om sånt så lenge Ola Dunk kan kjøre Tesla og heve seg over resten av verden.

 

At India f.eks skal gi strøm til nesten en milliard mennesker hovedsaklig via kullkraft er jo ikke i nærheten av like viktig. 

istedenfor å kjøpe tesla burde man sende solcellepaneler til india?

Lenke til kommentar

Biler er vel bare en dråpe i havet av det som bruker fossilt

Skip, romferd etc, også har vi dragrace hvor de bruker 1 liter i sekundet

 

Det var nettopp det jeg sa ikke var sant en håndfull innlegg lenger bak. Hvor mange dragrace skal du ha for å toppe CO2-utslippet til 1,2 millarder biler?

 

Rakettmotorer kan bruke oksygen og hydrogen, og kan i teorien være 100% CO2-nøytrale.

Lenke til kommentar

Det er småpenger når en tenker på energiproduksjon i India. Det kreves langt mer, og Inderne vill ikke føye seg. Anbefaler siste dokumentar fr al gore, han reiser ned for å diskutere dette med regjeringen.

India er bare et eksempel, det er noen land til der man med relativt små investeringer kan gjøre ganske mye for klima og miljø.

Norge er trolig et av de dyreste landene i verden å gjøre slike tiltak i siden vi allerede lever relativt miljøvennlig.

Lenke til kommentar

India er bare et eksempel, det er noen land til der man med relativt små investeringer kan gjøre ganske mye for klima og miljø.

Norge er trolig et av de dyreste landene i verden å gjøre slike tiltak i siden vi allerede lever relativt miljøvennlig.

 

Vi er bundet av avtaler som gjør at vi må være med på "laget", det er ikke noe dyrt da det ikke koster noe. Ja, man får ikke inn like mye nå i starten. Men etterhvert kan en innføre og komme i balanse igjen. 

 

Forøvrig er det bra at det blir mer overskudd av olje og gass, dette kan og vill bli en god erstatter for kull etterhvert, slik at u-landene enda fortere kan komme seg på "beina" for å produsere energi på en bedre måte. 

 

Ett bedre eksempel hadde vell verdt om at dere fikk pengene for å komme dere vekk i fra kull, evt at dere betalte normale skatter og avgifter for å gjøre det samme ;) 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Vi kan uten problemer gå fra avtaler som eventuelt måtte forplikte oss til å ta kuttene lokalt.

Vi har heller ingen avtale som forplikter oss til å gi bort milliarder til elbilister, faktisk er det ganske så sprøtt at de hittil ikke har betalt bompenger der bompengene har som formål å nedbetale utbygging av vei siden elbilene bruker veien akkurat som andre biler.

 

Hadde vi her i nord blitt pålagt vanlig skatt hadde øya blitt avbefolket i løpet av 3 år, dette blant annet på grunn av et lavt lønnsnivå (betydelig lavere enn på fastlandet), ekstreme boligpriser (tildels dyrere enn i Oslo), ekstreme matvarepriser (50-100% dyrere enn på fastlandet for en del varer, og det selv uten mva)

 

Gruvedriften på Svalbard er forresten svært miljøvennlig, den delen som ikke er heldig er at man bruker kull som energikilde i Longyearbyen. Til gjengjeld er den positive siden ved bruk av kull som energikilde lokalt at man ikke har nevneverdige utslipp til transport av brensel.

 

Det meste av kulldrift her dreier seg ikke om kull som energikilde, men at du sjekker fakta før du prater blir vel å be om litt mye.

Kullet i Svea og Lunckefjell er for det meste av en kvalitet som gjør det ekstremt velegnet til metallurgisk industri, behovet for denne typen kull vil på ingen måte avta de neste tiårene.

Lenke til kommentar

Vi kan uten problemer gå fra avtaler som eventuelt måtte forplikte oss til å ta kuttene lokalt.

Vi har heller ingen avtale som forplikter oss til å gi bort milliarder til elbilister, faktisk er det ganske så sprøtt at de hittil ikke har betalt bompenger der bompengene har som formål å nedbetale utbygging av vei siden elbilene bruker veien akkurat som andre biler.

 

Hadde vi her i nord blitt pålagt vanlig skatt hadde øya blitt avbefolket i løpet av 3 år, dette blant annet på grunn av et lavt lønnsnivå (betydelig lavere enn på fastlandet), ekstreme boligpriser (tildels dyrere enn i Oslo), ekstreme matvarepriser (50-100% dyrere enn på fastlandet for en del varer, og det selv uten mva)

 

Gruvedriften på Svalbard er forresten svært miljøvennlig, den delen som ikke er heldig er at man bruker kull som energikilde i Longyearbyen. Til gjengjeld er den positive siden ved bruk av kull som energikilde lokalt at man ikke har nevneverdige utslipp til transport av brensel.

 

Det meste av kulldrift her dreier seg ikke om kull som energikilde, men at du sjekker fakta før du prater blir vel å be om litt mye.

Kullet i Svea og Lunckefjell er for det meste av en kvalitet som gjør det ekstremt velegnet til metallurgisk industri, behovet for denne typen kull vil på ingen måte avta de neste tiårene.

 

Poenget er at vi er bundet av avtaler som omhandler reduksjon av CO2 utslipp, og her er det valgt å satse på elbiler + mer. Skal en gjøre om på dette, må en satse på andre ting. 

 

Det var jo poenget mitt, det var du som nevnte energi fra kull i india. Mens der oppe bruker dere samme form for energi(jeg sa ikke overalt, som i india også). Det er da fakta, så vet ikke helt hva du mente med det... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...