Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra hva jeg kan huske å høre fra fattern som har vært sjåførskolelærer i 25 år ++, så har det vært mye snakk om denne karen. Både for denne bilen og litt annet tydeligvis.

Og med tanke på at han vaktisk var "dum" nok til å prøve og få den registrert som skolebil, ville jeg ikke sett bort i fra at han brukte firmapenger.

Lenke til kommentar
Forøvrig er det synd at Toyota ikke kan levere bilen med den nye 2,8-literen her til lands. Etter at Land Cruiser gjennomgikk en downsizing, og gikk fra en 3-liters firesylindret motor til en 2,8-liter, ville det vært naturlig å tilby det samme i Hilux. Dessverre er ikke Hilux-en med 2,8-liters motor tilgjengelig med Euro 6, og dermed ikke er til salgs i Vest-Europa.

 

Så hvorfor er den tilgjengelig i Landcruiser?

Lenke til kommentar

Er det noe å juble for da? :p

Er du gal :D Elbiler er jo mye raskere og bedre, og de kommer til å redde miljøet ;) Overgangen til elbil måtte jo skje før eller senere uansett, pga fossilenergi som går tom. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nei, elbilen redder ikke miljøet. Kjøretøy har et minimalt avtrykk i forhold til industri, skip og lignende.

Norge er heller ikke akkurat representativt for hvordan resten av markedet ligger an heller, resten av verden har forsatt mye å gå på før ren elektrisk drift står for 100% av ny-bilene som blir solgt.

Vårt totale bidrag er jo som å pisse i havet uansett, når 1 kullfabrikk kan forurense like mye som hele Norge:

https://www.aftenposten.no/norge/i/36w3e/n-fabrikk--hele-Norge

 

Kina alene har vel godt over 1000 kullfabrikker om jeg ikke husker helt feil. 

Lenke til kommentar

Nei, elbilen redder ikke miljøet. Kjøretøy har et minimalt avtrykk i forhold til industri, skip og lignende.

 

Det er ikke sant. Lette kjøretøy står for ~60% av utslippene for transport, og ~10% av de totale utslippene. Dette er tall fra Australia.

 

http://www.climatechangeauthority.gov.au/reviews/light-vehicle-emissions-standards-australia/opportunities-reduce-light-vehicle-emissions

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke sant. Lette kjøretøy står for ~60% av utslippene for transport, og ~10% av de totale utslippene. Dette er tall fra Australia.

 

http://www.climatechangeauthority.gov.au/reviews/light-vehicle-emissions-standards-australia/opportunities-reduce-light-vehicle-emissions

Ikke overraskende, da kravene til tungtransport lenge har vært mye høyere enn til lette kjøretøy, var jo perioder i vinter hvor Euro 5 lastebiler slapp ut renere luft enn de dro inn om jeg ikke husker feil, og nå har jo euro 6 kommer, og er allerede krav hos visse bedrifter.

Diesel personbiler er på vei ut, men bensinbilene vil ikke forsvinne med det første

Da tror jeg heller på dieselbiler med adblue eller lignende, da de mest sannsynelig vil ha mindre totaluslipp enn en bensinbil
Lenke til kommentar

Jeg snakker om at kjøreskoler tar godt betalt, og at det kanskje skulle vært litt mer konkurranse om selskap/eier tar seg råd til en Lamborghini.

Har følelse av at hele bransjen har rottet seg sammen og bestemt seg for minstepriser, kan jo si at søstera mi nettop betalte 1500kr for en dobbelttime, det er altså 2 45 min timer...

 

Det handler vel om prioritering, men en kan godt se at det er mye som kunne vært kuttet hos både kjøreskoler og i drosjevirksomheten.

Tror det er stor forskjell på de to bransjene, Taxibransjen gjør det ganske dårlig da de ikke har klart å følge den moderne utviklingen. Mange av de som kjører ordentlig fete biler i Taxibransjen er jo gjerne folk rundt pensjonsalder som tar med seg bilen over i sin nye stilling som pensjonist.

 

Kjøreskolene derimot må man bruke... Syntes dog det var ganske greit å kjøre en nyere BMW når jeg først skulle kjøre bilen til kjøreskolen, kan se for meg hvor vanskelig en del ting hadde vært i en gammel peugeot eller saab...

Lenke til kommentar

Det er ikke sant. Lette kjøretøy står for ~60% av utslippene for transport, og ~10% av de totale utslippene. Dette er tall fra Australia.

 

http://www.climatechangeauthority.gov.au/reviews/light-vehicle-emissions-standards-australia/opportunities-reduce-light-vehicle-emissions

Dette bekrefter vel strengt tatt bare det jeg sier. Ca 90% av utslippene kommer fra andre plasser enn biler, så det er ikke elektrifisering av biler som redder miljøet.

Lenke til kommentar

Dette bekrefter vel strengt tatt bare det jeg sier. Ca 90% av utslippene kommer fra andre plasser enn biler, så det er ikke elektrifisering av biler som redder miljøet.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/cruiseskip-forurenser-oslolufta-1.12413032

 

Jadda, biler er problemet i Oslo...

 

Lastebiler forurenser også massivt i følge MDG, mens dieseltog med utslipp som er svartere enn asfalt, det er miljøvennelig det! :)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen som påstår det. Poenget er at godstransport slik som skip ikke skyggelegger lette kjøretøy. Skip er faktisk en av de mest miljøvennlige måtene å transportere gods på, om man ser på det totale utslippet per enhet.
 
For å få ned CO2-utslippene så må det kuttes i alle sektorer. Personlig transport er nesten den eneste sektoren som merkes på privatpersoner.
 
 

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/cruiseskip-forurenser-oslolufta-1.12413032

Jadda, biler er problemet i Oslo...

Lastebiler forurenser også massivt i følge MDG, mens dieseltog med utslipp som er svartere enn asfalt, det er miljøvennelig det!  :)

 

Nitrogenoksider er ikke det samme som klimagasser. Det er en klassisk tenkefeil når det kommer til skip også, som slipper ut ekstreme mengder nitrogenoksid, dog stort sett langt ute i ingenmannsland.

 

Lokalt forbud mot bil har en helt annen hensikt enn reduksjon av CO2-utslipp. Selv elbiler forverrer luftkvaliteten i store byer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er klar over svevestøv biten og nox, partikler og Co2, men det er jo det som gjør det så latterlig at de truer med å kun forby dieselbiler i perioder, men jeg får gjøre som han ene fyren på facebook i fjor, blir vell eventuelt å ringe en kompis å låne V8er Mercedesen hans fra 1984...

 

 

Alternativet til skip er jo stort sett fly, så det er klart det blir mer miljøvennlig med skip, men alt dette går jo egentlig tilbake til at vi burde ha større egenproduksjon i norge, da med kortere reisevei.

 

Hadde ikke gjort noe å stenge grensene for lastebiler heller, slik at de må innom en tollstasjon hvor det står noen fra statens vegvesen som sjekker standen på bilene, og de må betale en avgift om de har høyt utslipp, samt at man påser at de har montert autopass brikke :) Prisen på frakt hadde kanskje gått opp om man gjør dette, men du ender iaf. forhåpentligvis opp med å beholde større mengder av pengene innenfor norske grenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...