Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

E46. Samme med e60 som en kollega har. Den går nå også, selv om det bare er et par grader her.

Tviler. Knappen lyser men selve anlegget går nok ikke. BMW har hatt det slik mange år.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jo, det gjør den.

Den hva da? Knappen? Som sagt så har BMW hatt "shutdown" av AC på 5 grader celsius i mange år. Godt mulig det ikke er på E39 og E46 men det er jo ganske så gamle biler.

Lenke til kommentar

Den hva da? Knappen? Som sagt så har BMW hatt "shutdown" av AC på 5 grader celsius i mange år. Godt mulig det ikke er på E39 og E46 men det er jo ganske så gamle biler.

Kompressoren. Er e60 også veldig gammel da? Snakket nettopp med en BMW mekaniker som er en god venn av meg og kompressoren går der også sa han selv i minusgrader.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Kompressoren. Er e60 også veldig gammel da? Snakket nettopp med en BMW mekaniker som er en god venn av meg og kompressoren går der også sa han selv i minusgrader.

Ja, det vil jeg si. E60 ble lansert for 15 år siden.

Lenke til kommentar

Man merker jo fort om AC er på eller ikke. Enten tar det ti minutter eller så tar det ti sekunder for dugg å forsvinne på våte vinterdager. På Audi er AC alltid på og det er ingen AC knapp, kun et 'ECON' valg inne på menyen eller en knapp, som stør for økonomi, som skrur av diverse klimahjelpemidler som AC.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at AC alltid er på selv om bryteren er på, de fleste biler har en automatisk styring av dette som blant annet går på temperatur (ved lav temperatur blir AC deaktivert av naturlige grunner)

Men fuktsensoren vil vel igjen overstyre dette ved fukt i kupeen.

Min bil tar fukta fort selv i minusgrader, og det er betydelig forskjell om jeg slår av AC om vinteren.

Lenke til kommentar

Men fuktsensoren vil vel igjen overstyre dette ved fukt i kupeen.

Min bil tar fukta fort selv i minusgrader, og det er betydelig forskjell om jeg slår av AC om vinteren.

Jeg vil tro AC ved kuldegrader kun fungerer en ganske kort periode før den av naturlige grunner stopper igjen.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at AC alltid er på selv om bryteren er på, de fleste biler har en automatisk styring av dette som blant annet går på temperatur (ved lav temperatur blir AC deaktivert av naturlige grunner)

Det hører du fint, om man ikke er døv. Kompressoren høres godt på utsiden når den går.

Lenke til kommentar

Naturlige årsaker?

Ja, man vil unngå utvikling av potensielt skadelig is på kondenseren.

Det hører du fint, om man ikke er døv. Kompressoren høres godt på utsiden når den går.

Det er mulig jeg er bortskjemt men det har ikke vært mulig på de siste bruksbilene mine. Dog hørte man en liten endring i turtall både på forrige bil jeg hadde og den før det.

På min nåværende bil hører man ikke noe som helst til innslaget av kompressor men det kan også ha noe med hvor mye lyd bilen lager å gjøre.

Hørselen min ble sjekket etter en hendelse for snaut to år siden og var da akkurat som den skal være.

Kompressoren i en bil er ikke i et stille miljø slik som varmepumpa folk har på husveggen, i tillegg er det støyisolasjon rundt den for å redusere lydnivået betydelig.

Lenke til kommentar

Hva er deres syn på saken? Er så ubetydelig for min del at jeg ikke orker lage en tråd da jeg har mitt på det rene.

Leilighetene her har fått egne plasser, og jeg har to biler. Jeg føler meg utilpass og frekk hvis jeg bruker 1 av 2 gjesteplasser til min andre bil. Ikke min greie bare og synes ikke noe om at andre gjør det, så da gidder jeg ikke selv.

Så står rett på andre sida av gata, på utsiden av hekken til noen. Idag kom han og spurte ganske sint om det er min bil osv og det var ikke greit stå der. Står halvveis ut i grøfta, og så vidt jeg så på tomtegrensa på nett er grensa hans selve hekken, det samme viser den ene grensepinnen jeg så. Ergo jeg står helt lovlig, 5m fra kryss og alt det der. Sa jeg kan godt flytte den helt ut i veien, men da må store kjøretøy slite seg forbi. Det var visst heller ikke greit, for det er unger som sykler her og da må de sykle rundt bilen som er farlig ditt og datt.... Er bare unger her, alle kjører forsiktig.

Hva hadde dere gjort?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde han bedt meg på en snill måte kunne jeg sikkert flytta den, men er måten han kom bort på, og småkjefta og var irritert. Han ser ikke bilen en gang, da den står utenfor hekken hans. Sperrer ingenting, og er ingen skilter i nabolaget. Overså egentlig fyren mens jeg sutra tilbake at den stod helt fint og argumentet med at unger må sykle rundt var helt på trynet, mens jeg peilt og fylte på olje på bilen som står på min parkering. Hva folk ikke irriterer seg om. Han ser kun bilen når han drar, da bilen står på baksiden av huset og er helt usynlig for han. Så kona hans lekte på meg når hun kjørte litt før han kom bort, så dette har tydeligvis vært en irritasjon for dem lenge, uvisst hvorfor...

IMG_20180605_231124~2%20%281%29.jpg?dl=1

IMG_20180605_232003.jpg?dl=1

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Hva er deres syn på saken? Er så ubetydelig for min del at jeg ikke orker lage en tråd da jeg har mitt på det rene.

Leilighetene her har fått egne plasser, og jeg har to biler. Jeg føler meg utilpass og frekk hvis jeg bruker 1 av 2 gjesteplasser til min andre bil. Ikke min greie bare og synes ikke noe om at andre gjør det, så da gidder jeg ikke selv.

Så står rett på andre sida av gata, på utsiden av hekken til noen. Idag kom han og spurte ganske sint om det er min bil osv og det var ikke greit stå der. Står halvveis ut i grøfta, og så vidt jeg så på tomtegrensa på nett er grensa hans selve hekken, det samme viser den ene grensepinnen jeg så. Ergo jeg står helt lovlig, 5m fra kryss og alt det der. Sa jeg kan godt flytte den helt ut i veien, men da må store kjøretøy slite seg forbi. Det var visst heller ikke greit, for det er unger som sykler her og da må de sykle rundt bilen som er farlig ditt og datt.... Er bare unger her, alle kjører forsiktig.

Hva hadde dere gjort?

Leid parkeringsplasstil den siste bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...