Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Bilen min er noe over 6 år nå, jeg var inne på tanken om å ta en AC-service, men jeg merker ikke at AC-anlegget har noe problemer så jeg kommer til å utsette det så lenge det ikke er nødvendig,

Nei merker man ikke noe så er det jo ikke noe poeng. Men en service på anlegget kan fortsatt være lurt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vianor oppgir faktisk at man kan tape opp til 15% gass per år, så det sier jo sitt.

På samme måte som Dekkmann har fullt av annonser som sier at vinterdekk på sommeren er rene dødsfellen.

Det er mange som har en agenda, sprer man en reklame som gjør folk usikker kan man fort dra noen kunder på det. Drømmekunden for verksteder er jo eldre damer, de blir grovt utnyttet ved at de sier ditt og datt er ødelagt og det koster xxxx,- å fikse, de tar betalt for det men gjør egentlig ingenting.

Lenke til kommentar

På samme måte som Dekkmann har fullt av annonser som sier at vinterdekk på sommeren er rene dødsfellen.

Det er mange som har en agenda, sprer man en reklame som gjør folk usikker kan man fort dra noen kunder på det. Drømmekunden for verksteder er jo eldre damer, de blir grovt utnyttet ved at de sier ditt og datt er ødelagt og det koster xxxx,- å fikse, de tar betalt for det men gjør egentlig ingenting.

Det er absolutt ikke det samme. Ta en titt på den linken jeg postet, og gjerne utforsk mere om temaet også.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Det er helt normalt på alle type biler. Og alle typer kjøleanlegg. Hvorfor forstår du ikke det?

Strengt talt er vel kvaliteten på "Asia-biler" høyere enn det meste fra Europa, så det utsagnet der blir litt feil.

Siden biler laget for det asiatiske markedet sjelden ser 10-årsdagen sin mener du?

Du må nesten lese hva jeg skriver før du svarer..

Vianor oppgir faktisk at man kan tape opp til 15% gass per år, så det sier jo sitt.

Vianor tjener penger på AC-service..

Det er mange interessante anbefalinger fra næringsdrivende som tjener penger på tjenester de leverer. Pussig nok er det mange som anbefaler svært hyppig vedlikehold/service på mange tjenester selv om de vet det er fullstendig unødvendig.

En aktør som driver med radon-test av boliger mente faktisk det var viktig å teste boligen hvert år selv ved tilnærmet null utslag på testen første gang..

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden biler laget for det asiatiske markedet sjelden ser 10-årsdagen sin mener du?

Du må nesten lese hva jeg skriver før du svarer..

Vianor tjener penger på AC-service..

Det er mange interessante anbefalinger fra næringsdrivende som tjener penger på tjenester de leverer. Pussig nok er det mange som anbefaler svært hyppig vedlikehold/service på mange tjenester selv om de vet det er fullstendig unødvendig.

En aktør som driver med radon-test av boliger mente faktisk det var viktig å teste boligen hvert år selv ved tilnærmet null utslag på testen første gang..

Nå er du på villspor, akkurat som han over deg.

Når en kunde leverer en bil til et verksted og de fyller etter en hvis prosent gass som mangler, så har man ikke blitt lurt på noen som helst måte.

Ta å les deg opp på emnet før du kommenterer mer.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Du sier at du har så mye peiling på dette, men samtidig sier du "fyller etter en viss % som mangler". 
Det er ikke slik dette foregår. Først kobler man seg til med en maskin, så tømmer man anlegget for gass og olje og får da opp vekten på det. Så trykktester man og ser at alt er greit før man igjen fyller på gass og olje i mengder beskrevet av fabrikanten.

Lenke til kommentar

Du sier at du har så mye peiling på dette, men samtidig sier du "fyller etter en viss % som mangler".

Det er ikke slik dette foregår. Først kobler man seg til med en maskin, så tømmer man anlegget for gass og olje og får da opp vekten på det. Så trykktester man og ser at alt er greit før man igjen fyller på gass og olje i mengder beskrevet av fabrikanten.

Jeg monterte kjøleanlegg i min gamle jobb, så veit godt hva det går ut på.

Jeg forenklet det. Selvfølgelig er en AC-service mer enn en påfylling.

Lenke til kommentar

Nå er du på villspor, akkurat som han over deg.

Når en kunde leverer en bil til et verksted og de fyller etter en hvis prosent gass som mangler, så har man ikke blitt lurt på noen som helst måte.

Ta å les deg opp på emnet før du kommenterer mer.

Skal jeg lese på svada-siden du linket til da?

Der er det helt klare faktafeil.

Eksempelvis er dette feil for mange kjøretøy selv om det muligens gjelder noen:A/C Fact: Your vehicles air conditioning system runs whenever you turn on the Defrost mode.

At en standard sier det er greit å miste en gitt mengde betyr ikke at det er greit. Det betyr heller ikke at det er normalt.

Det blir litt som bilprodusentene som opererer med at oljeforbruk inntil 1,5 liter pr. 1000km er ok..

Lenke til kommentar

Hva er greia med klaging på nye EU ordningen? Blir jo bare enklere med nye kontrollordningen?

Nå må kontroll utføres fra 4 mnd fram til fristen på EU kontroll. Med ny ordning fra og med februar, kan man godkjenne bilen når enn man vil, og er da godkjent 2 år. Så man endrer fristen selv.

Ser for meg mye fordeler, spesielt ved salg av bil. Ta EU rett før salg og den er EU godkjent 2 år til ved alle salg, mens nå må man skrive feks 'trenger EU om 6mnd'

Lenke til kommentar

Skal jeg lese på svada-siden du linket til da?

Der er det helt klare faktafeil.

Eksempelvis er dette feil for mange kjøretøy selv om det muligens gjelder noen:A/C Fact: Your vehicles air conditioning system runs whenever you turn on the Defrost mode.

At en standard sier det er greit å miste en gitt mengde betyr ikke at det er greit. Det betyr heller ikke at det er normalt.

Det blir litt som bilprodusentene som opererer med at oljeforbruk inntil 1,5 liter pr. 1000km er ok..

Nå var ikke dette temaet. Igjen er du helt på jordet.

Og jo, det er normalt. Du viser jo helt klart at du har svært lite kompetanse innenfor dette, som så mye annet her på forumet du skal diskutere. Men likevel fortsetter du.

Fakta er at en bil kan tape 10% i året. Akkurat som alle andre kjøleanlegg som taper seg. Ikke unikt til biler under heletatt.

Forskjellen er at i en bil er det utsatt for store temperatursvingninger og vibrasjoner.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ja du har helt rett. Deaktiverer seg selv under ekstrem kulde dog.

5 grader (pluss altså) hos f.eks BMW. Ikke så veldig ekstrem kulde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

5 grader (pluss altså) hos f.eks BMW. Ikke så veldig ekstrem kulde.

Ikke for oss nordmenn iallefall.  :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...