Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Er det noen restriksjoner på å toppe op ac gass selv? Ser det er mange som ikke vil sende kit til norge.

 

Er ikke så kaldt som jeg skulle ønske på Audien min (a6 c5 2004) Altså det er kaldt , men ikke så kaldt som det skal være og det tar en stund før kulda kommer. Ettersom bilen er 14 og aldri har etterfylt ac gass så antar jeg at det er normal lekkasje over mange år. Tenkte å gjøre det samme som her :

https://youtu.be/SHg2xRMnM38

Ja. Blir beslaglagt i tollen. Har prøvd å kjøpt selv.

Du vil få et bedre resultat ved å ta en AC-service med påfylling. Da renser de systemet og innholdet som allerede er der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Blir beslaglagt i tollen. Har prøvd å kjøpt selv.

Du vil få et bedre resultat ved å ta en AC-service med påfylling. Da renser de systemet og innholdet som allerede er der.

Skjønner , men det er jo nærmere 3000kr vs 500. Men hvis det blir beslaglagt så er det vel ikke noe annet å gjøre?

Lenke til kommentar

Skjønner , men det er jo nærmere 3000kr vs 500. Men hvis det blir beslaglagt så er det vel ikke noe annet å gjøre?

Ja veit det.. Derfor jeg prøvde å bestille selv. Mulig pakken slipper igjennom hos deg, er jo litt tilfeldig det som blir kontrollert.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke være en moralvokter, men vær forsiktig med freongasser, det er noe dritt for miljøet om du driver å fyller på AC som allerede lekker, eller at du tuller det til slik at alt ender opp i atmosfæren. Jeg synes det skal være mulig å stole på folk, slik at vi ikke må ende opp med fagbrev for å åpne ytterdøra, men det bør være et krav at man vet hva man holder på med før man begynner å leke med miljøgifter.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke være en moralvokter, men vær forsiktig med freongasser, det er noe dritt for miljøet om du driver å fyller på AC som allerede lekker, eller at du tuller det til slik at alt ender opp i atmosfæren. Jeg synes det skal være mulig å stole på folk, slik at vi ikke må ende opp med fagbrev for å åpne ytterdøra, men det bør være et krav at man vet hva man holder på med før man begynner å leke med miljøgifter.

Selvfølgelig, er helt enig. Når man kobler til manometeret ser man jo om det er noe trykk eller ikke. Er det tomt burde man bare koble ifra og få lekkasjen fikset.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti noen som etterfyller, de jeg har brukt har alltid kjørt vakuum i anlegget før de har fylt på ny gass..

Maskinen tar vare på det som er i bilen, renser det og fyller det tilbake etter det er satt vakuum. I tillegg fylles det etter det som mangler.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti noen som etterfyller, de jeg har brukt har alltid kjørt vakuum i anlegget før de har fylt på ny gass..

 mitt tilfelle så er det fortsatt ganske kaldt ca 16c ut av luftdysene , men jeg vet at det skal være mulig å få det enda litt kaldere og at det går raskere å få ned temp.  Derfor vil jeg tru at det går ann å toppe opp i mitt tilfelle ettsom det mest sannsynlig bare er normal lekkasje over 14år. Alle ac anlegg lekker bittelitt.

 

Men spørs om jeg gidder hvis det er veldig dyrt ettersom det fortsatt er kaldt :p

Lenke til kommentar

14 år bør det da holde, E-klassen jeg solgte i vinter nærmer seg samme alder og der har det aldri vært behov for noen fylling av gass.

Et par biler jeg har hatt tidligere har passert 20 år uten å ha behov for fylling, men det kan godt hende det var noe redusert effekt.

Lenke til kommentar

Som sagt, noen ganger er man heldig med at anlegget er ganske tett. Men 10% i året er fortsatt normalt.

Jeg var usikker og bestilte service på en 7 år gammel bil. Ble 2 tusen rett i dass, hadde ikke lekket noe. Det skal vel vanligvis ikke lekke hvis det er normalt god kvalitet? Hvis det ikke er ødelagt, ikke fiks det. Men pass på og kjør AC noen ganger gjennom vinteren også så det får rotert litt inni systemet.

Lenke til kommentar

Jeg var usikker og bestilte service på en 7 år gammel bil. Ble 2 tusen rett i dass, hadde ikke lekket noe. Det skal vel vanligvis ikke lekke hvis det er normalt god kvalitet? Hvis det ikke er ødelagt, ikke fiks det. Men pass på og kjør AC noen ganger gjennom vinteren også så det får rotert litt inni systemet.

Jo, det er helt vanlig. Der man har pakninger og tetninger vil det lekke noe. Noen er heldig og har full kapasitet etter flere år, men det er like vanlig å tape så mye kjølemedie på en 5 år gammel at effekten har blitt halvert.

Dette gjelder ikke bare bil, men større kjøleanlegg og varmepumpe man har hjemme også.

Lenke til kommentar

Hva slags biler er det vanlig å se markant reduksjon i effekt etter fem år på?

Høres ut som elendige billig-produkter laget for Asia.

Det er helt normalt på alle type biler. Og alle typer kjøleanlegg. Hvorfor forstår du ikke det?

Strengt talt er vel kvaliteten på "Asia-biler" høyere enn det meste fra Europa, så det utsagnet der blir litt feil.

 

Temperatursvigninger, vibrasjoner fra motor sliter fort på pakninger. Du kan spørre hvilken som helst som driver med dette profesjonelt og få samme svar. Og som sertifisert kjølemaskinist fra min gamle jobb, vil jeg mene at jeg har kunnskapen som backer dette også.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...