Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpt min aller første helt brenn nye bil. KIA Optima Plug-in. Alle tilvalg(det var 3...) og selvsagt i RØD! Leveres til uka. 

Har den en V8 bensin? Nop. Premium? Nei. Rålekker? Ikke egentlig. 

Den er derimot ny, jeg er første eier, den har 7 års garanti og alt utstyret jeg kan ønske meg. Det eneste som er litt synd er at jeg knapt får kjøre den. Kjører servicebil på jobb,og kona bruker den til og fra jobb og ellers til det hun trenger den til. 

Kommer litt mer info når jeg får kjørt den litt, men det ser lovende ut, for oss som har familiebil som en måte å reise på fremfor hobby. 

Lenke til kommentar

Ser KONA enderlig har fått pris i norge nå, og det er en veldig hyggelig pris.

~325k for toppspecca modell, 200hester og 480wltp km, ser for meg en bestselger(sann hvis vi ser bort i fra at de nok bare klarer å levere ett par tusen i år).

Ser jo veldig lovende ut - noen som vet hva som menes med 'soltak' i spec'en her? Er det gjennomsiktig tak eller er det snakk om en takluke?

Lenke til kommentar

~325k for toppspecca modell, 200hester og 480wltp km, ser for meg en bestselger(sann hvis vi ser bort i fra at de nok bare klarer å levere ett par tusen i år).

Ser jo veldig lovende ut - noen som vet hva som menes med 'soltak' i spec'en her? Er det gjennomsiktig tak eller er det snakk om en takluke?

Ser ut til å være et lite pislesoltak ja...

https://advantagehyundai.com/all-new-hyundai-kona

Lenke til kommentar

Ser ut til å være et lite pislesoltak ja...

https://advantagehyundai.com/all-new-hyundai-kona

Ser ut for det ja - fant denne videoen som viser det bra (interiør-biten begynner ca: 5:30 inn)

Glad i panoramatak, men har egentlig aldri skjønt poenget med disse små taklukene...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Små taklukker er vel fra gammelt av.

Min første bil hadde det, og det alene var i grunn nok til at AC (som bilen ikke hadde), ikke var nødvendig. 

Har styrt unna panoramatak i senere tid, hører mer negativt om det enn jeg gjør positivt.

Lekkasjer pga. pakninger som ikke tåler norsk vær og tette dreneringkanaler er vel det jeg hører oftest. 

Lenke til kommentar

(...)Den er derimot ny, jeg er første eier, den har 7 års garanti og alt utstyret jeg kan ønske meg. (...)

Man skal ikke undervurdere dette, selv kjøpt helt ny de 2 siste bilene og det er noe i det med å være første eier :) 

Lenke til kommentar

Har hatt panoramatak på mine 3 siste biler. Riktgnok var det mer som et stort soltak på VW CC. Ikke opplevd noe negativt, men det KAN være det blir noe mer støy innvendig ift. en bil som har polstring i taket kontra en med harde glassflater som reflekterer lyden og kanskje også slipper inn mer lyd?

Med sort interiør og taktrekk er det veldig greit med litt ekstra lys i bilen ja. Jeg åpner det også relativt ofte, både for å høre lyden fra bilen bedre, men også for mer luft i kupéen. F.eks. på våren og høsten er det fint, når det ikke er så veldig varmt i været ennå. Nå som det er 30 varmegrader er selvsagt det mest effektive å ha taket lukket, men åpner det innimellom nå også.

Lenke til kommentar

Soltak er digg. Bruker det ofte selv for å sirkulere luften mer effektivt. Er muligheten der for å dra tilbake rrellettfor å slippe inn mer lys gjør jeg også det.

Skal jeg ha nyere bil skal den ha takluke så sant den blir levert med dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kult! Men han her er altså en 23 år gammel murer med egen dobbelgarasje, Golf GTI og en Tesla? Har jeg valgt meg feil karriere?

Er vel heller hvor man velger å bosette seg.  :)

Lenke til kommentar

Er det noen restriksjoner på å toppe op ac gass selv? Ser det er mange som ikke vil sende kit til norge.

Er ikke så kaldt som jeg skulle ønske på Audien min (a6 c5 2004) Altså det er kaldt , men ikke så kaldt som det skal være og det tar en stund før kulda kommer. Ettersom bilen er 14 og aldri har etterfylt ac gass så antar jeg at det er normal lekkasje over mange år. Tenkte å gjøre det samme som her :

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...