Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Jeg har selv sånn semi-selvkjøring der man må ta på rattet innimellom, selv synes jeg det er helt genialt.

I de fleste tilfeller foretrekker jeg å kjøre selv men det er utrolig fint å kunne sette på selvstyring innimellom mens man åpner seg ei brusflaske ell.

Får lignende systemer i mange biler etterhvert, til og med min Golf fra 2014 hadde mulighet til det med lane assist + adaptiv cruise, jeg mangler riktignok lane assist pakken i min bil.

Forskjellen er at ingen andre kaller det "Autopilot"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo teknologien strengt talt mye mer avansert i en Tesla enn i en golf. Den har jo radarer rundt hele bilen og følger med all trafikk som er rundt den.

I tillegg så skal datamaskinen Nvidia Drive være langt kraftigere enn noe annet som finnes i en vanlig bil, som golf.

 

Mercedes og Audi ser ut til å bruke nvidia også nå.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Uansett hva de kaller det er det et førerassistansesystem. Assistanse.

Den hjelper med å avlaste sjåføren så man er bedre opplagt på lange turer.

Det er jo akkurat det Audi kaller det, 'filassistent'. Er jo nesten helt automatisk, men man må holde henda på rattet for at det skal være aktivt.

Lenke til kommentar

Full autonom kjøring er så langt unna at jeg ikke gidder å gi det en tanke en gang. Skal jeg tippe så tror jeg ikke det er aktuelt før om kanskje 20-30 år minst. At det da kan bli "forbudt" å kjøre selv. Her i Norge med det klimaet vi har er det så mange ting som må tas hensyn til i forhold til f.eks California. Her har vi tøft vær og veldig varierende vær. Ting som gjør at personen bak rattet må kjøre selv uansett.

 

Og at det bare skal selges nye nullutslippsbiler gjør jo ingenting, for da er det bare å kjøpe brukt eller ta vare på det man har :)

Forøvrig har jeg også troen på hydrogen i fremtiden, men satsingen er jo laber og eventuell satsing er kostbar. Men at det kommer er jeg ikke i tvil om.

Selvkjørende biler i kolonne over f.eks hardangervidda tror jeg ikke før jeg får se det !

Lenke til kommentar

 

Full autonom kjøring er så langt unna at jeg ikke gidder å gi det en tanke en gang. Skal jeg tippe så tror jeg ikke det er aktuelt før om kanskje 20-30 år minst. At det da kan bli "forbudt" å kjøre selv. Her i Norge med det klimaet vi har er det så mange ting som må tas hensyn til i forhold til f.eks California. Her har vi tøft vær og veldig varierende vær. Ting som gjør at personen bak rattet må kjøre selv uansett.

 

Og at det bare skal selges nye nullutslippsbiler gjør jo ingenting, for da er det bare å kjøpe brukt eller ta vare på det man har :)

Forøvrig har jeg også troen på hydrogen i fremtiden, men satsingen er jo laber og eventuell satsing er kostbar. Men at det kommer er jeg ikke i tvil om.

Selvkjørende biler i kolonne over f.eks hardangervidda tror jeg ikke før jeg får se det !

 

10 år til ;)

Lenke til kommentar

Merker V10en bruker litt olje, og på vei hjem fikk jeg varsel om å sjekke oljenivå ved neste stopp. Kjørt cirka 3000km siden jeg har fått bilen, og gått fra max til min, det er vel en liter på biler flest mellom strekene? Dog etter litt leiting virker det som Audi har skrevet 'quart of oil per 1500 miles' eller at en liter oljeforbruk per 2000km er akseptabelt. Etter enda mer søking, er tross alt ikke så mye på nettet om denne motoren, så virker det som alle er enige at det er helt normalt denne bruker mer olje da motoren blir mye varmere og derfor bruker mye mer olje ved spesielt rask eller hard kjøring.

Lenke til kommentar

Merker V10en bruker litt olje, og på vei hjem fikk jeg varsel om å sjekke oljenivå ved neste stopp. Kjørt cirka 3000km siden jeg har fått bilen, og gått fra max til min, det er vel en liter på biler flest mellom strekene? Dog etter litt leiting virker det som Audi har skrevet 'quart of oil per 1500 miles' eller at en liter oljeforbruk per 2000km er akseptabelt. Etter enda mer søking, er tross alt ikke så mye på nettet om denne motoren, så virker det som alle er enige at det er helt normalt denne bruker mer olje da motoren blir mye varmere og derfor bruker mye mer olje ved spesielt rask eller hard kjøring.

Usikker på hvor mye det er imellom full og minimum strek på den motoren der.. Men litt oljeforbruk er vanlig. Du er fortsatt langt unna hva min gamle A5 hadde. Med en puslete 1.8 liter.

Lenke til kommentar

 

Full autonom kjøring er så langt unna at jeg ikke gidder å gi det en tanke en gang. Skal jeg tippe så tror jeg ikke det er aktuelt før om kanskje 20-30 år minst. At det da kan bli "forbudt" å kjøre selv. Her i Norge med det klimaet vi har er det så mange ting som må tas hensyn til i forhold til f.eks California. Her har vi tøft vær og veldig varierende vær. Ting som gjør at personen bak rattet må kjøre selv uansett.

 

Og at det bare skal selges nye nullutslippsbiler gjør jo ingenting, for da er det bare å kjøpe brukt eller ta vare på det man har :)

Forøvrig har jeg også troen på hydrogen i fremtiden, men satsingen er jo laber og eventuell satsing er kostbar. Men at det kommer er jeg ikke i tvil om.

Selvkjørende biler i kolonne over f.eks hardangervidda tror jeg ikke før jeg får se det !
De driver jo tester sånne kolonner med vogntog på E8 mellom Skibotn og Finland i disse dager. Endret av Gromle
Lenke til kommentar

 

Full autonom kjøring er så langt unna at jeg ikke gidder å gi det en tanke en gang. Skal jeg tippe så tror jeg ikke det er aktuelt før om kanskje 20-30 år minst. At det da kan bli "forbudt" å kjøre selv. Her i Norge med det klimaet vi har er det så mange ting som må tas hensyn til i forhold til f.eks California. Her har vi tøft vær og veldig varierende vær. Ting som gjør at personen bak rattet må kjøre selv uansett.

 

Og at det bare skal selges nye nullutslippsbiler gjør jo ingenting, for da er det bare å kjøpe brukt eller ta vare på det man har :)

Forøvrig har jeg også troen på hydrogen i fremtiden, men satsingen er jo laber og eventuell satsing er kostbar. Men at det kommer er jeg ikke i tvil om.

Selvkjørende biler i kolonne over f.eks hardangervidda tror jeg ikke før jeg får se det !

 

Det ville vel vært teknisk enklere enn mye annet, vil jeg tro? Platooning er jo et kjent begrep i tungtransporten. Å ha bilen til å kjøre alene over Hardangervidda i ruskevær tror jeg er vanskeligere.

Lenke til kommentar

 

 

[...]

Selvkjørende biler i kolonne over f.eks hardangervidda tror jeg ikke før jeg får se det !
De driver jo tester sånne kolonner med vogntog på E8 mellom Skibotn og Finland i disse dager.
Jepp. E8 Aurora/Borealis. Er bittelitt involvert, og er spent på prosjektet. Endret av j--
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Var med på kolonnekjøring over vidda nord for Hemsedal for noen år siden, full snøstorm og eneste jeg så var nødblinken på bilen foran (alle måtte slå det på før vi kjørte).

Skulle likt å sitt en fullt autonom bil håndtert det samme, da må du ha en virkelig fancy radar teknologi på plass.

Lenke til kommentar

En full autonom bil (når det blir tilgjengelig og lovlig) ville enten taklet det eller latt være å kjøre. Vi MÅ ikke på liv og død overlate alt til teknologien, eller kjøre i alle slags værfenomener. Hvis man likevel bare MÅ kjøre over vidda når det stormer som verst, får man kjøre manuelt.

Lenke til kommentar

 

 

 

[...]

Selvkjørende biler i kolonne over f.eks hardangervidda tror jeg ikke før jeg får se det !
De driver jo tester sånne kolonner med vogntog på E8 mellom Skibotn og Finland i disse dager.
Jepp. E8 Aurora/Borealis. Er bittelitt involvert, og er spent på prosjektet.

Kult!

Del gjerne litt resultater underveis om du har anledning til det :)

Lenke til kommentar

Ser KONA enderlig har fått pris i norge nå, og det er en veldig hyggelig pris.

 

~325k for toppspecca modell, 200hester og 480wltp km, ser for meg en bestselger(sann hvis vi ser bort i fra at de nok bare klarer å levere ett par tusen i år).

Lenke til kommentar

Ser KONA enderlig har fått pris i norge nå, og det er en veldig hyggelig pris.

 

~325k for toppspecca modell, 200hester og 480wltp km, ser for meg en bestselger(sann hvis vi ser bort i fra at de nok bare klarer å levere ett par tusen i år).

Det blir nok en toppselger blant kompaktbilene ja, får håpe de klarer å levere mer enn et par tusen i år også, det er vel over 20.000 på liste i Norge?

Lenke til kommentar

Det blir nok en toppselger blant kompaktbilene ja, får håpe de klarer å levere mer enn et par tusen i år også, det er vel over 20.000 på liste i Norge?

 

Levering i år blir litt lotto-aktig tror jeg. Hyundai Norge har bestilt ett sett med biler fra fabrikk med forskjellige farger og ekstrautstyr, de satser på at de bestilte bilene vil sammenfalle med det folk faktisk har bestilt.

 

Jeg har hørt rykter om at det bare er noen tusen i førstebestillingen og det er de som vil få bilen i år, legg merke til at de ikke har krevd noen "reserverings-gebyr" som en del andre operer med så de er vel ganske forsiktige da de ikke vet hvor mange av de 20 000 på listen som er reelle kjøpere. Litt kjipt at de ikke er mer offensive da jeg har ingen tvil om at de hadde fått solgt de bilene de hadde fått av fabrikken, men jeg ser jo også problemet med å bestille biler før man vet hva kunder vil ha av ekstrautstyr.

 

For meg som er vandt med BMW høres det litt rart ut at Hyundai Norge ikke bare kan booke tid i fabrikken og så få den bygd etter kundespec, men nå ser det ut som om de må bestille bilen med en gang for å få tid i fabrikken hos Hyundai så da er det jo slik det må bli.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Apropos Hyundai, så har en kollega bestilt seg i30 N som snart dukker opp, ser frem til å få sitte på i den en tur :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...