Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på at bilprodusent kan ha en mening relevant til dekk, dekkprodusent en annen og den som selger dekk en tredje mening velger jeg å ta slikt med en klype salt.

Så du mener at forhandler, bilprodusent og dekkprodusent har forskjellige meninger om brede dekk sporer vs smalere dekk?

Du trenger ikke å være en rakettforsker for å skjønne hvorfor et dekk sporer i veibanen.

 

En stor forhandler har gjerne flere premium-merker og har ofte god erfaring angående hvilke dekk som passer på hva og hva folk har vært fornøyd med. Og omvendt, hva som ikke har fungert bra.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Så du mener at forhandler, bilprodusent og dekkprodusent har forskjellige meninger om brede dekk sporer vs smalere dekk?

Du trenger ikke å være en rakettforsker for å skjønne hvorfor et dekk sporer i veibanen.

Ja. De greier jo ikke å komme til enighet om hvilket lufttrykk som anbefales engang.

 

Ta deg en runde rundt og hør litt med flere forhandlere av stor størrelse så ser du fort at erfaringer også varierer mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den påstanden kommer fra eksperter som selger dekk, som jeg har snakket med selv. Som du også kan prate med. Finnes flere artikler på dette også. En fin nettside som heter Google kan hjelpe deg med å finne dokumentasjon på sånt.

Jeg har pratet med svært mange eksperter gjennom tidene, jeg har også testet ut svært mange middelmådige dekk som følge av dette.

 

Du får gjerne mene at du ikke opplevde noen sporing som helst. Mulig at du er så inhabil på å kjøre bil at du ikke merker det.

Kanskje det er på tide at du prøver en god premiumbil, men vent gjerne til du har lært deg å se ballen først.. Det er nemlig langt greiere å angripe ballen enn spilleren.

 

Hva kommer til min erfaring er det et par tiår med et betydelig antall ulike biler utstyrt med et betydelig antall ulike dekk.

 

De beste dekkene jeg har opplevd til veibruk er faktisk de jeg har nå, det er Michelin Pilot Sport 4S

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Med Nokian har du fornøydhetsgaranti. Lever tilbake om du liker er fornøyd.

Garantien varer i 14 dager, det er ikke lenge nok. Hakka Black jeg hadde for et par år siden virket gode de første 2-3000km, deretter ble det kjapt dårligere. De fikk aldri gå mer enn ca 8000km, da ble de rett og slett pensjonert med nesten 5mm mønster igjen.

 

Nå har Nokian uansett ikke sommerdekk til bilen min, så de utgår selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det kan jeg se for meg. Det er og forblir en "Autobahn-killer" som sikkert liker seg på rundt 3000 RPM. Med en gang du står i køtrafikk eller i by så sluker den sikkert.

Kan den deaktivere sylindere for å spare drivstoff?

Nei, det er jo tross alt en 10 år gammel bil, vet ikke helt når den teknologien kom..? Bilen er jo ikke lagd med tanke på forbruk heller når nyprisen var over 2 millioner hehe...

 

Over til et annet spørsmål, er det vanlig med litt sporing på såpass stor bil med breie dekk? 265 brede med 35 I profil, og bilen tom veier rundt 2200kg. Er ikke direkte ille, men man legger merke til det når veien er dårlig at bilen sporer litt. Dekka er forsåvidt greie, og produksjonsår 2015, så de bør jo byttes neste sommer uansett. Er det pga størrelsen på dekka og bilen at det sporer?

 

Og jeg har ikke vært nede i så lav profil før, og på visse veier og fart føles det ut som dekka er ubalanserte og det rister litt. På en eldre veiflate på E18 kan det riste litt I 100, mens feks 140 er det ingenting, eller på helt ny asfalt

 

Hvilke dekk kjører du med? (Merke/type). Er stor forskjell mellom dekk ift. sporing, selv i samme størrelse. Jeg ser det diskuteres mye om bredde, men det er ikke noe som alene nødvendigvis fører til sporing.

Jeg hadde en A6 3,0/quattro med 245/40-dekk. Dekkene som satt på da jeg kjøpte den var veldig komfortable og stillegående, men sporet veldig. Jeg trodde da også at det hadde med bredden å gjøre, ettersom jeg ikke hadde kjørt på like brede dekk tidligere. Men da jeg gikk over til andre felger ble det også nye dekk.

De som sporet var Pirelli P-Zero Rosso (som ble brukt mye på nye biler fra Audi på den tiden). Så fikk jeg noen mer sportslige dekk, som kun het Pirelli P-Zero. De sporet ikke i det hele tatt, men støyet noe j****g. Gikk over til Dunlop SportMaxx pga støyen. Dessverre viste det seg at dekkene var urunde (og 6 år gamle..) og fikk derfor nye dekk igjen, Goodyear Eagle F1 Assymetric. Kun de første P-Zero Rosso sporet

Endret av hlieberg
Lenke til kommentar

Det virker veldig søkt når det kommer helt fra USA. Det er absolutt et tema som bør diskuteres, men la oss nå se på autopilot relativt til alle andre ulykker også, og ikke hver gang en eller annen semi-autonom bil, et eller annet sted i verden, smeller i autovernet.

Lenke til kommentar

Og ALLE (?) er fra USA. Jeg vedder en krone på at her er det IGJEN (!?) "føreren" av bilen som sier noe bullshit for å prøve å slippe unna.

 

Venter spent på utredningen.

At det er i fra USA betyr ingenting. Tror alle som er i trafikkuhell med tesla hvor autopilot har vært påslått automatisk skylder på denne.

 

Her har vi jo en sak i fra Drammen for et par år tilbake. https://www.dt.no/nyhet/trafikk/drammen/slo-tesla-alarm-etter-denne-ulykken/s/5-57-474823

 

Syvende og sist burde jo sjåføren reagere før et slikt uhell skjer. Men så var det jo dette med autopilot og hvermannsens forståelse av hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar

Synes ikke det er greit at Tesla slipper helautomatisk cruisecontrol, men avstår fra ethvert ansvar dersom noen faktisk benytter seg det. "Du skal holde hendene på rattet selv om bilen kjører seg selv (men det skjer ingenting om du IKKE holder i rattet)." Hva faen tror du folk gjør, da?

 

VAG har jo slik at man faktisk må holde på rattet hvert 10. sekund ellers deaktiveres systemet (i dette tilfellet laneassist), men det hindrer jo ikke smartingene i trafikken:

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tesla har markedsført produktet helt feil etter min mening, det at de valgte å kalle programmet Autopilot, sier vel sitt. 

Så syns faktisk Tesla skal ha en stor del av skylda.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Burde aldri fått lov til å i det hele tatt kalle den "Autopilot", selv om det bare er et navn/ord. Ser heller ikke poenget hvis du uansett må vise bilen at du er der ved å ta på rattet titt og ofte. Og du skal uansett være i beredskap og oppmerksom i følge trafikkloven og Tesla selv. Da kan du like godt kjøre sjæl.

Lenke til kommentar

Jeg har selv sånn semi-selvkjøring der man må ta på rattet innimellom, selv synes jeg det er helt genialt.

I de fleste tilfeller foretrekker jeg å kjøre selv men det er utrolig fint å kunne sette på selvstyring innimellom mens man åpner seg ei brusflaske ell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...