Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skal ikke se om du finner en med enten 1.0 turbo 125 hk eller 1.6 ecoboost 150 hk i stedet?

1.6 med 125 hk er den mest utdaterte motoren som fins i Focus og turbomotorene er mye sprekere og kan trimmes, litt lavere forbruk også på de. Må du ha automat?

Takk for input. Det med motoren jeg er mest usikker på, ellers syns jeg det virker som mye bil for pengene? Må ikke, men hadde foretrukket det. Hvordan er Ford sin automatgirkasse?
Lenke til kommentar

Antagelig et par år til ja.

Lengre enn som så. Det er fortsatt flere faktorer som gjør en El-bil uaktuell for flere som nybil.

Nå ja, men i 2025? Alle de store bilmerkene satser hardt på elektriske biler.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Vell, som mang en elbil-fantast ville sagt: de har jo bare vist frem konsepter.

Når det er sagt tror jeg fortsatt ikke har sett konsept av elbil enda som oppfyller ønsker om en fremtidig ny-bil.

Ser den. Når tror du elbiler har tatt helt over nybilsalget? Altså 90% av bilene som selges er elbiler.

Lenke til kommentar

Den dagen det er alternativer for alle og enhver.

Og jeg gidder ikke å spekulere i når dette skjer da jeg interesserer meg for lite til å følge noe spesielt med på utviklingen.

Ser den. I 2019 kommer golf killeren VW I.D: http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/97043/new-vw-id-electric-hatchback-set-for-2019-launch-date

Så det kan bli spennende. Jeg gleder meg ihvertfall! Ser at TEK.NO skriver mer og mer om elbiler, noe de ikke gjorde før. 

"It was also the first Volkswagen to be engineered for fully autonomous driving, which VW says will be available to customers from 2025, by which it hopes to be selling one million electric cars per year globally."

Mulig vi ikke engang trenger å kjøre bilen selv i 2025! 

Gjelder å nyte kjøring mens man enda kan. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Full autonom kjøring er så langt unna at jeg ikke gidder å gi det en tanke en gang. Skal jeg tippe så tror jeg ikke det er aktuelt før om kanskje 20-30 år minst. At det da kan bli "forbudt" å kjøre selv. Her i Norge med det klimaet vi har er det så mange ting som må tas hensyn til i forhold til f.eks California. Her har vi tøft vær og veldig varierende vær. Ting som gjør at personen bak rattet må kjøre selv uansett. 

Og at det bare skal selges nye nullutslippsbiler gjør jo ingenting, for da er det bare å kjøpe brukt eller ta vare på det man har :)

Forøvrig har jeg også troen på hydrogen i fremtiden, men satsingen er jo laber og eventuell satsing er kostbar. Men at det kommer er jeg ikke i tvil om.

Lenke til kommentar

Full autonom kjøring er så langt unna at jeg ikke gidder å gi det en tanke en gang. Skal jeg tippe så tror jeg ikke det er aktuelt før om kanskje 20-30 år minst. At det da kan bli "forbudt" å kjøre selv. Her i Norge med det klimaet vi har er det så mange ting som må tas hensyn til i forhold til f.eks California. Her har vi tøft vær og veldig varierende vær. Ting som gjør at personen bak rattet må kjøre selv uansett. 

Og at det bare skal selges nye nullutslippsbiler gjør jo ingenting, for da er det bare å kjøpe brukt eller ta vare på det man har :)

Forøvrig har jeg også troen på hydrogen i fremtiden, men satsingen er jo laber og eventuell satsing er kostbar. Men at det kommer er jeg ikke i tvil om.

Litt usikker på hydrogen, da det ikke er like effektivt som batterier. Og det koster endel å lage hydrogen, er høyst flammebart osv. Får vi etterhvert mer effektiv batteriteknologi spørs det hva man skal med hydrogen. 

Er enig at det kommer nok til å ta mye lengre tid med selvkjørende biler. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Det kan jeg se for meg. Det er og forblir en "Autobahn-killer" som sikkert liker seg på rundt 3000 RPM. Med en gang du står i køtrafikk eller i by så sluker den sikkert.

Kan den deaktivere sylindere for å spare drivstoff?

Nei, det er jo tross alt en 10 år gammel bil, vet ikke helt når den teknologien kom..? Bilen er jo ikke lagd med tanke på forbruk heller når nyprisen var over 2 millioner hehe...

Over til et annet spørsmål, er det vanlig med litt sporing på såpass stor bil med breie dekk? 265 brede med 35 I profil, og bilen tom veier rundt 2200kg. Er ikke direkte ille, men man legger merke til det når veien er dårlig at bilen sporer litt. Dekka er forsåvidt greie, og produksjonsår 2015, så de bør jo byttes neste sommer uansett. Er det pga størrelsen på dekka og bilen at det sporer?

Og jeg har ikke vært nede i så lav profil før, og på visse veier og fart føles det ut som dekka er ubalanserte og det rister litt. På en eldre veiflate på E18 kan det riste litt I 100, mens feks 140 er det ingenting, eller på helt ny asfalt

Sporing vil man få uansett bil og dekk når man kommer over 245 og kjører på litt gamle og dårlige veier. Går stort sett helt fint helt til de gangene man er på tur og må kjøre noen mil på gammel asfalt.

Når man har brede dekk som ikke passer i sporene i veien, og den lave profilen som gjør at dekksidene er meget kompakte og harde, er det ikke til å unngå. Jeg gikk ned 20 mm på sommerdekka på min BMW 5-serie og det ble som natt og dag. 265 til 245.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det dekkforhandlere som anbefaler her i Norge.

Snakket med flere som mener det samme. Og kolleger som har kjøpt seg ny bil de siste årene har klaget til forhandler fordi bilene de har kjøpt har sporet mer enn de er vant til pga. nyere biler, spesielt SUV ofte leveres med veldig brede dekk.

Jeg lukter bullshit lang vei fra deg, som vanlig.

Det er fysisk umulig at man ikke sporer med slike dekk.

Når dekka er bredere enn sporene i veien, og man har dekksider som er knallharde er det helt fysisk umulig at de passer oppi der.

Isåfall kjører du utenom sporene der det er gammel vei.

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neste sommerdekk blir muligens et profil høyere tenker jeg, for å få litt mer komfort framfor sport. Er ikke slik at jeg racer uansett, ihvertfall ikke i svinger. Bilen veier tross alt nærmere 2.5 tonn med litt bagasje og personer.

Hvilke dekk er det som står på? Sporingen kan bli bedre ved å bytte til et annet type dekk.

Hør med en litt større dekkforhandler med erfaring så kan de gi en anbefaling. Dekk oppfører seg litt forskjellig fra bil til bil.

Lenke til kommentar

Snakket med flere som mener det samme. Og kolleger som har kjøpt seg ny bil de siste årene har klaget til forhandler fordi bilene de har kjøpt har sporet mer enn de er vant til pga. nyere biler, spesielt SUV ofte leveres med veldig brede dekk.

Det sporer sikkert mer enn sykkeldekkene på en i3 eller noe sånt, men jeg lurer fortsatt på hvem som har kommet med påstanden.

Fant du ikke ballen siden du må angripe spilleren?

Når dekka er bredere enn sporene i veien, og man har dekksider som er knallharde er det helt fysisk umulig at de passer oppi der.

Min erfaring er at sporene ofte stammer fra tyngre og større kjøretøy enn en vanlig personbil.

At jeg opplever enda mindre sporing med min nåværende bil enn forrige er et enkelt faktum, det er ikke fysisk umulig i det hele tatt.

Jeg kjørte en liten snartur på 1668km med den for en drøy uke siden, jeg fikk ingen opplevelse av sporing på den turen.

Jeg kjører selvsagt alltid fornuftig, det betyr at jeg ikke nødvendigvis sikter på sporene.

Lenke til kommentar

Neste sommerdekk blir muligens et profil høyere tenker jeg, for å få litt mer komfort framfor sport. Er ikke slik at jeg racer uansett, ihvertfall ikke i svinger. Bilen veier tross alt nærmere 2.5 tonn med litt bagasje og personer.

Generelt, forsøk å finne dekk som ikke har høyere hastighetsmerking enn nødvendig, og heller ikke høyere loadindex enn nødvendig.

Høy hastighetsmerking og høy loadindex er to faktorer som begge gjerne fører til stive dekksider som du ikke ønsker om du vil minimere sporingen. Dette kan ofte ha større betydning enn profilen.

Lenke til kommentar

Det sporer sikkert mer enn sykkeldekkene på en i3 eller noe sånt, men jeg lurer fortsatt på hvem som har kommet med påstanden.

Fant du ikke ballen siden du må angripe spilleren?

Min erfaring er at sporene ofte stammer fra tyngre og større kjøretøy enn en vanlig personbil.

At jeg opplever enda mindre sporing med min nåværende bil enn forrige er et enkelt faktum, det er ikke fysisk umulig i det hele tatt.

Jeg kjørte en liten snartur på 1668km med den for en drøy uke siden, jeg fikk ingen opplevelse av sporing på den turen.

Jeg kjører selvsagt alltid fornuftig, det betyr at jeg ikke nødvendigvis sikter på sporene.
Den påstanden kommer fra eksperter som selger dekk, som jeg har snakket med selv. Som du også kan prate med. Finnes flere artikler på dette også. En fin nettside som heter Google kan hjelpe deg med å finne dokumentasjon på sånt.

Du får gjerne mene at du ikke opplevde noen sporing som helst. Mulig at du er så inhabil på å kjøre bil at du ikke merker det.

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...