Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Du mener altså at en bil med plastic-fantastic-finish som kun Tesla får til er sammenlignbar med siste modell Mercedes E-klasse i heftigste AMG-utgave?

Det sier ikke så mye om bilene i det hele tatt.

Hvor kommer dette hatet mot Tesla og andres bilvalg? Kan du ikke bare være fornøyd på andres vegne?

 

Det er ikke noe hat i det hele tatt, hele bølingen må gjerne kjøre Tesla for min del.

Men Tesla er rett og slett ikke sammenlignbar med premium-segmentet selv om en del innbiller seg det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Du mener altså at en bil med plastic-fantastic-finish som kun Tesla får til er sammenlignbar med siste modell Mercedes E-klasse i heftigste AMG-utgave?

Det sier ikke så mye om bilene i det hele tatt.

Hvor kommer dette hatet mot Tesla og andres bilvalg? Kan du ikke bare være fornøyd på andres vegne?

 

Det er ikke noe hat i det hele tatt, hele bølingen må gjerne kjøre Tesla for min del.

Men Tesla er rett og slett ikke sammenlignbar med premium-segmentet selv om en del innbiller seg det.

 

 

Det kommer helt an på hva en sammenligner, begge har 4 jul, 5 seter osv. Men mange ting kan ikke sammenlignes nei, som energiforbruk feks... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du mener altså at en bil med plastic-fantastic-finish som kun Tesla får til er sammenlignbar med siste modell Mercedes E-klasse i heftigste AMG-utgave?

Det sier ikke så mye om bilene i det hele tatt.

Hvor kommer dette hatet mot Tesla og andres bilvalg? Kan du ikke bare være fornøyd på andres vegne?

 

Det er ikke noe hat i det hele tatt, hele bølingen må gjerne kjøre Tesla for min del.

Men Tesla er rett og slett ikke sammenlignbar med premium-segmentet selv om en del innbiller seg det.

 

Ser den, men du skjønner kanskje at det ¨bruke sarkasme / spydighet for å gjøre dine poeng om andres bilvalg kan virke provoserende?

 

Du kan foreksempel si at "jeg mener Mercedes og andre biler i premium segmentet har mye bedre interiør", fremfor å si "Du mener altså at en bil med plastic-fantastic-finish som kun Tesla får til er sammenlignbar med siste modell Mercedes E-klasse i heftigste AMG-utgave? Det sier ikke så mye om bilene i det hele tatt. "

Lenke til kommentar

Eneste lukseriøse med en Tesla er jo at, ved liten egeninnsats, så har man "full tank" hver morgen når man skal på jobb. Ellers er det ingenting premium med disse.

 

Det kommer jo an på hva en selv "definerer" som premium. Men den er absolutt langt i fra den klassen som Snylter kjører rundt i av premium, det er en helt annen verden. Men slik er det ofte når en ser på tysk vs amerikaner. Amerikanerene har ofte andre verdier. Kjørte en Mustang fra 1969(tror jeg) i helgen, det er vell så langt i fra premium en kommer, men det er jo kjekt allikevel. 

 

Jeg vill bare få det på plass at dette med premium, lukseriøsitet eller annet var ikke en del av det jeg ville innpå her. Jeg ville bare kommentere forbruk.. 

Lenke til kommentar

Moderatormelding

 

Et innlegg som gikk på person ble fjernet.

 

Det er lov å ta den endeløse Tesla-debatten her inne også, men jeg vil minne dere på at det finnes egne tråder der dere kan diskutere rekkevidde, hydrogen, panel gliper og avgiftsfritak så det bare suser. Som dere sikkert kan høre så er ikke tålmodigheten min helt på topp, så hold det gjerne litt kort og konsist om dere ikke vil bli flyttet til en annen tråd.

 

Tilbakemelding tas på PM

 

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hva en selv "definerer" som premium. Men den er absolutt langt i fra den klassen som Snylter kjører rundt i av premium, det er en helt annen verden. Men slik er det ofte når en ser på tysk vs amerikaner. Amerikanerene har ofte andre verdier. Kjørte en Mustang fra 1969(tror jeg) i helgen, det er vell så langt i fra premium en kommer, men det er jo kjekt allikevel.

Mustang er jo et perfekt ikon på en typisk amerikansk bil. En middelmådig bil med stor motor. Man ser jo dette på mye av bilene mange Amerikanerene ønsker. Byggekvaliteten og det er jo på et annet nivå enn hva vi er skjemt bort med her med tysk premium prakket over oss. Men vi svømmer til gjengjeld ikke rundt med et hav av hester da.

 

Jeg vill bare få det på plass at dette med premium, lukseriøsitet eller annet var ikke en del av det jeg ville innpå her. Jeg ville bare kommentere forbruk..

Ja, jeg skjønte jo dette at ditt opprinnelige innlegg var myntet på diskusjonen rundt forbruk. Jeg er bare med på å kaste litt ved på bålet som omhandler temaet som sprang utfra dette. :)

Lenke til kommentar

Det koster gjerne mer enn 200,- å utsette problemet litt lengre.

Er heller det at søndagsbilen fort ble hverdagsbil...

 

Ellers lå jeg et stykke på E18 som var tom med cruise på nøyaktig 130 igår, og restate forbruket da. Endte på 9.5L/100km faktisk, som er ny rekord. Fylte tanken helt opp, altså 90 liter fult, og rekkevidden var på 630km. Etter å ha kjørt 70km, der siste halve etappen var kun E18 var rekkevidden gått opp til 710km, så er stor forskjell mellom bykjøring og langkjøring.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Det kan jeg se for meg. Det er og forblir en "Autobahn-killer" som sikkert liker seg på rundt 3000 RPM. Med en gang du står i køtrafikk eller i by så sluker den sikkert.

Kan den deaktivere sylindere for å spare drivstoff?

Nei, det er jo tross alt en 10 år gammel bil, vet ikke helt når den teknologien kom..? Bilen er jo ikke lagd med tanke på forbruk heller når nyprisen var over 2 millioner hehe...

 

Over til et annet spørsmål, er det vanlig med litt sporing på såpass stor bil med breie dekk? 265 brede med 35 I profil, og bilen tom veier rundt 2200kg. Er ikke direkte ille, men man legger merke til det når veien er dårlig at bilen sporer litt. Dekka er forsåvidt greie, og produksjonsår 2015, så de bør jo byttes neste sommer uansett. Er det pga størrelsen på dekka og bilen at det sporer?

 

Og jeg har ikke vært nede i så lav profil før, og på visse veier og fart føles det ut som dekka er ubalanserte og det rister litt. På en eldre veiflate på E18 kan det riste litt I 100, mens feks 140 er det ingenting, eller på helt ny asfalt

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Sylinderdeaktivering kom vel i 1981 i Cadillac sin L62 men fungerte dårlig der..

Northstarmotoren fungerte det visst bedre på, den kan også kjøres uten kjølevæske takket være deaktivering av sylindre (den bruker de som er deaktivert til å pumpe luft for kjøling)

 

Sylinderdeaktivering har ellers vært tilgjengelig hos noen produsenter siden tidlig 2000-tall mens VW kom med det først i 2012.

 

Hva gjelder sporing merker jeg null og niks til det i E-klassen min, den veier bare litt mindre og har 265/35-20 foran.

Lenke til kommentar

Du skal ikke se om du finner en med enten 1.0 turbo 125 hk eller 1.6 ecoboost 150 hk i stedet?

1.6 med 125 hk er den mest utdaterte motoren som fins i Focus og turbomotorene er mye sprekere og kan trimmes, litt lavere forbruk også på de. Må du ha automat?

Lenke til kommentar

 

Det kan jeg se for meg. Det er og forblir en "Autobahn-killer" som sikkert liker seg på rundt 3000 RPM. Med en gang du står i køtrafikk eller i by så sluker den sikkert.

Kan den deaktivere sylindere for å spare drivstoff?

Nei, det er jo tross alt en 10 år gammel bil, vet ikke helt når den teknologien kom..? Bilen er jo ikke lagd med tanke på forbruk heller når nyprisen var over 2 millioner hehe...

 

Over til et annet spørsmål, er det vanlig med litt sporing på såpass stor bil med breie dekk? 265 brede med 35 I profil, og bilen tom veier rundt 2200kg. Er ikke direkte ille, men man legger merke til det når veien er dårlig at bilen sporer litt. Dekka er forsåvidt greie, og produksjonsår 2015, så de bør jo byttes neste sommer uansett. Er det pga størrelsen på dekka og bilen at det sporer?

 

Og jeg har ikke vært nede i så lav profil før, og på visse veier og fart føles det ut som dekka er ubalanserte og det rister litt. På en eldre veiflate på E18 kan det riste litt I 100, mens feks 140 er det ingenting, eller på helt ny asfalt

 

265 er vel knapt bredt i dag, får jo 3-serier med M sport pakke og 265 orginalt bak.

På en slik bil tror jeg at gode dekk er viktig for komfort og kjøreegenskaper så det ville jeg kostet på meg, det skiller stort på bra og dårlig og det går utover kjøregleden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...