Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Formula DRIFT or Formula D is the premier United States drifting series"

 

Hmm, og hvor er alt som er stort andre plasser størst? I USA.

 

Bowling, drifting, dragrace, you name it. Det er en grunn til at mange stikker til USA for å bli proff i sporter som de nevnt.

 

Kan nevne at ja, mange kjører biler som BMW 3-serie med turbo. Ja, det er SÅ mye billigere enn å skremme opp en japse.

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Såå.. Hvorfor velger ikke flere av de som har utmerket seg fryktelig i KOE turen over da?

Jo, fordi dem trivs i den ligaen dem alt kjører i.

 

FormulaD handler mer om trynefaktor enn om kjøring. Aasbø viste dette i en tidlig fase i sin karriere da dommerne dømte mot han, til tross for at omtrent alle som var der peip ut sin egen landsmann.

 

 

Men, jeg sitter med et inntrykk av at du er litt for japseentusiast, så videre diskusjon er håpløs!

 

God natt.

 

edit: For trøtt til å skrive noe rett her.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Redigerte forrige post.

 

Jeg? Jeg kjøper de bilene som jeg mener passer best for min bruk. Jeg har hatt en Peugeot 605 Turbo, en Passat 1.8 Turbo, en Mazda RX7. Skulle jeg valgt neste bil uavhengig av penger så hadde en Holden Monaro stått høyt oppe, eller en Passat 1.8T med 4motion.

 

Jeg vil også ha en 67 Mustang, gjerne en Viper. Jeg skulle gjerne hatt en Supra, en Hyundai Genesis (koreaner), Impreza.

 

Jeg kan fortsette i evigheten. Saken er så enkel at japser bygger lette små biler med lettskremte motorer, det skal de ha. Finn meg en europeisk bil med 240hk på 2 liter N/A. Fins ikke? Jøss.

Lenke til kommentar

E30 M3 (2.5) har vell 238hk meg bekjent. Hvilken bil var det du siktet til der da?

 

 

Nå har dessverre ikke drifting noe å gjøre med hva en bil kom med orginalt, men heller hvor mye juling bilen tåler og tilgang til reservedeler. Du vil kunne ha det gøy med 240hk, men det er og begrenset med hva du klarer å gjøre med den bilen. Det er nok en grunn til at FD folkene koser seg med 600-700HK

 

Det er en vesentlig forskjell på motorer i biler som er bygd opp i drifting i forhold til standardmotorer.

Utrolig mange i Europa velger BMW fordi disse motorene tåler mye, mye mer i forhold til en godt oppskremt 200sx feks. Da sparer man MYE på vedlikehold og overhaling av motor.

Greit nok, nissan har levert en solid motor til skyline, men skal man først skremme disse opp i mot 600-700hk så er dette like dyrt som å skremme andre tilsvarende motorer opp i samme effektklasse.

Eneste grunnen til at japser er mest brukt er fordi sporten startet i Japan og da har ettermarkedprodusentene der hatt noen års forsprang med å optimalisere deler deretter! Samtidig som at bilene er mer utprøvd kontra en amerikansk bil.

 

..Men det spretter jo opp fler og fler biler som ikke er japanske i drifting verden over. Noen grunn til det tro?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

E30 M3 (2.5) har vell 238hk meg bekjent. Hvilken bil var det du siktet til der da?

 

 

Nå har dessverre ikke drifting noe å gjøre med hva en bil kom med orginalt, men heller hvor mye juling bilen tåler og tilgang til reservedeler. Du vil kunne ha det gøy med 240hk, men det er og begrenset med hva du klarer å gjøre med den bilen. Det er nok en grunn til at FD folkene koser seg med 600-700HK

 

Det er en vesentlig forskjell på motorer i biler som er bygd opp i drifting i forhold til standardmotorer.

Utrolig mange i Europa velger BMW fordi disse motorene tåler mye, mye mer i forhold til en godt oppskremt 200sx feks. Da sparer man MYE på vedlikehold og overhaling av motor.

Greit nok, nissan har levert en solid motor til skyline, men skal man først skremme disse opp i mot 600-700hk så er dette like dyrt som å skremme andre tilsvarende motorer opp i samme effektklasse.

Eneste grunnen til at japser er mest brukt er fordi sporten startet i Japan og da har ettermarkedprodusentene der hatt noen års forsprang med å optimalisere deler deretter! Samtidig som at bilene er mer utprøvd kontra en amerikansk bil.

 

..Men det spretter jo opp fler og fler biler som ikke er japanske i drifting verden over. Noen grunn til det tro?

Grunn? Ingen logisk grunn, når du får en 400hk 2001mod RX7 til 140k, samme med en R34 Tommy Kaira.

 

Du kan hente deg en AE86 på danske skilter til 50-60k kanskje. Skaffe en motor til 10k-15k med Supragirkasse, ledningsnett og hjerne. Så fjerner du alt av asfaltmatter og unødvendig interiør, lexanruter og carbondeler alt ettersom. Og du har 200hk på 900kg. Å hente opp til 300hk fra den motoren er ikke så vanskelig at du må være millionær for å få det til.

 

RX7 FC, 1200kg, 200hk originalt. Lettskremt motor, 300-400hk er nok til drifting. Kjøp turbo fra utlandet, selvfølgelig vil vi ha T4-flens så den er bolt-on, større dyser, bensinpumpe, FMIC, ny eksos med custom downpipe, Haltech Datasprut, få den mappa. Oisann.

 

Jeg tror jeg vet hva som er billigst av en RX7 med 400hk og en BMW med 400hk. Fordi BMWen hadde aldri noe i nærheta av det. Bortsett fra M3 da, som ikke er noe billigsalsbil iallefall. En M3 på norske skilter koster deg 100.000-200.000. En Rx7 på skilt koster deg 50-60k. Selv med 121 mer hk på M3en så er det billigere å lettere å skremme opp RX7en til 400hk.

 

Å kjøpe bilene uten skilt ligger vel prisen på det samme nivået i forhold til hverandre. Du får en RX7 med fullt skinninteriør, under 100k på tellern, Turbo II-motor, cruisecontrol, airbag og ABS for 28.000 i Tyskland. M3 begynner en god del høyere.

 

Kan legge til at man trenger jo ikke skinn i en driftebil. Men dette var når jeg så etter cruisebil/bruksbil, og du får de enda billigere enn dette igjen.

 

Derfor er japser et godt valg:

Lettskremt motor (jeg har ikke bare sagt 200sx, virker som du mener det)

Lav pris på innkjøp av bil

Lav pris på deler

Lav pris på aftermarketdeler

 

Tyskere lager bra biler, noen av dem bra for drifting også, men japser er billigere. Ser man interiørkvaliteten på japser så skjønner man jo raskt hvorfor. Men det er jo irrelevant på banen uansett.

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Du har mye å lære om BWM. Jeg er overrasket over hvor mange som fortsatt mener at bmw er dyrt.

 

Tar vi en E30 og smeller ned i en 3.5(som er en skuddsikker motor) og hiver på turbo så kan vi kjøre dette med ca 400hk på org innmat uten problemer. Jeg vet og at det er en del svensker som skremmer disse motorene opp mot 500hk på org innmat og har kjørt med dette over lengre tider.

 

E30 får du til alt i fra 5000 og opp til 50.000 (Sistnevnte dønn strøken med grom motor alt)

Tar vi et godt utgangspunkt så hiver du 20-25.000 i bilen, kaster ut ALT du ikke trenger og dytter ned i nevnt motor.

 

 

pris: Tjaa, bikker du 100.000 har du lagt for mye engasjemang i finishen.

 

Og det kuleste av alt. Du kan få dette registrert om du er flink!

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Du har mye å lære om BWM. Jeg er overrasket over hvor mange som fortsatt mener at bmw er dyrt.

 

Tar vi en E30 og smeller ned i en 3.5(som er en skuddsikker motor) og hiver på turbo så kan vi kjøre dette med ca 400hk på org innmat uten problemer. Jeg vet og at det er en del svensker som skremmer disse motorene opp mot 500hk på org innmat og har kjørt med dette over lengre tider.

 

E30 får du til alt i fra 5000 og opp til 50.000 (Sistnevnte dønn strøken med grom motor alt)

Tar vi et godt utgangspunkt så hiver du 20-25.000 i bilen, kaster ut ALT du ikke trenger og dytter ned i nevnt motor.

 

 

pris: Tjaa, bikker du 100.000 har du lagt for mye engasjemang i finishen.

 

Og det kuleste av alt. Du kan få dette registrert om du er flink!

Med rette på jobb hos BT får du registrert veldig mye rart i Norge. Selv en Skyline kan man klare med press på de rette plassene, uten at jeg vet hvor.

 

Å hive på turbo på en 3.5 krever custom innsug, FMIC. Custom eksosmanifold, downpipe, og gjerne litt større eksos. E30 har ikke sperre originalt, det trenges også, gjerne 2-veis, men 1.5 går hvis den skal brukes på vei også.

 

Skal du kjøpe ferdiglaga eksos, som antakeligvis ikke fins, fordi ingen turboflens er like, og ingen turboer er like store, så må du ha 2.5-3 meter rustfrittrør. Til 1000 kroner meteren. Her tar vi utgangspunkt i vanlige priser, ikke noe vennepris. Samme med evnt. selvlaga eksosmanifold, selvom det sikkert finnes ferdiglaga.

 

Skal du gjøre det skikkelig så kjører du ikke piggyback, men standalone. Som koster 10-20k. Så skal du ha alt av sensorer, såfremst du ikke vil kjøre alt stock da. Men å bytte ut evnt. LMM med MAP-sensor er greit, bredbåndslambda kan trenges.

 

En RX7 kan du hente 300hk ut av med bytte av eksos og overgang til datasprut. Over dette må du ha turbo, dyser og bensinpumpe i tillegg.

 

RX7 har også 1.5-veis clutch-LSD. KJøper du 89-92 må du kjøpe LSDen fra 86-88, og bytte bakakslinger. Men dette er fortsatt billig, da det finnes brukt på Ebay. Låser den for lite kan du kjøpe nytt clutchsett, samt kjøpe tjukkere plater mens du er i gang for raskere og kraftigere lås.

 

Det er fortsatt billigere med japansk. Nå snakker jeg selvfølgelig om casual drifting på bane på treff ol, ikke proff-drifting i Europa eller USA, da disse ikke har noe særlig til pengebegrensninger når de bygger.

 

Og BMW er dyrt. Skal du ha M3, som var den første bilen du nevnte, så er det dyrt. Ferdig med det. Kjøper du en E30, så kommer også forsterkinger i drivverk, og en del avstivning i chassis som sportsbiler som M3 og RX7 allerede har. RX7 har originalt justerbare dempere, ikke stivhet, bare høyde. Ikke nok til noe mer enn casual, men det holder iallefall, kontra originale dempere på en E30, som er en familiebil, og lagd deretter.

Lenke til kommentar

Slenger meg på skepsisen til at BMW er dyrt. Du overså totalt hans priser på E30.

 

Et annet eksempel; se på min. For rundt 300k (2*0k for bil (fra 60 uten skilt), 15-20k for standalone ECUer, så mye du ønsker for eksos, 5k USD for nye topper + innsug) nærmer du deg 500 hk og 800(!) Nm (650+ fra 1000rpm) N/A. Sleng på LSD fra CSi og du har en rakett.

 

Beklager om jeg er alt for sen her, skiver på mobil.

 

Edit: Klart Supra hadde vært artig, kikket faktisk på det. V12-feelingen og ren tysk byggekvalitet vant mitt hjerte denne gangen.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Ja, og man kommer enda lenger med en Hayabusa, eller gammal Mini med V-TEC og AWD.. Rene hestekrefter pr tonn var ikke poenget mitt. Med en 3.91 LSD og halvparten av nevnte mods skulle jeg ikke hatt noe problem med å forlate en 300hk TT Supra på kvartmila, eller motorveien for den saks skyld.. Jeg har bare 250kg mer (uten fører) å dra på, med 60hk og 120Nm mer (stock tall.)

 

Men det er ikke derfor jeg kjøpte den.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Man kjøper ikke en 850 for å kjøre fra andre. Jeg vil påstå det er en grand tourer og ikke en sportsbil.

 

Om du skal modde 850en så skal da Supraen ha rett til sine mods også? Med rett vekt/hk-forhold på begge, altså samme, så drar supraen ifra 850en. Automatkasse er en ting. Nå har jo ikke du akkurat valg der, men generelt sett. De med manuell kasse koster mer (og har merk HK) enn din, men de veier fortsatt mye.

Lenke til kommentar

Ja, og man kommer enda lenger med en Hayabusa, eller gammal Mini med V-TEC og AWD.. Rene hestekrefter pr tonn var ikke poenget mitt. Med en 3.91 LSD og halvparten av nevnte mods skulle jeg ikke hatt noe problem med å forlate en 300hk TT Supra på kvartmila, eller motorveien for den saks skyld.. Jeg har bare 250kg mer (uten fører) å dra på, med 60hk og 120Nm mer (stock tall.)

 

Men det er ikke derfor jeg kjøpte den.

Og en Hayabusa klarer seg ikke godt i driftemiljøet tror jeg. Du trenger fortsatt hester nok til årive ut ræva og holde den. Samt vektfordelinga burde være grei. Men det er mye personlige preferanser. Det er få i verden som kan kjøre en Porsche som den skal kjøres for å si det sånn.

 

Men en Mini med AWD hadde vært kult ja. Tror en BMW-motor og drivverk hadde vært greiere, men man må jo ha en med en del gamp som er liten og lett.

Lenke til kommentar

Nå nevnte jeg E30 M3 da du påstod at det ikke ble levert biler i fra europa med 240 N/A hester.

Ang sperre så er det bare å ta diffen fra 325iX eller M3/M5 diff. Om ikke fylle huset med sveisetråd.

 

i korte trekk uten å gå for mye i detaljer. BMW har alt du trenger for å bygge en helt grei sladdekasse uten å tømme lommene dine. Sjekk litt rundt på priser brukt og holdbarheten på disse og du får deg en overraskelse.

 

Edit: Skal se om jeg finner igjen ei handleliste for 3.5 literen jeg snakker om og priser.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Og du får en japse som går å drifte med til en ekstremt lav penge også. Siden du velger E30, som er en gammel bil, og dermed billig, så må jo jeg finne noe tilsvarende.

 

Jeg kan få meg ett SA/FB-chassis fra en 79-85 RX7, handle meg en 20B til 45000 nybygd, og hente diverse drivverkdeler fra SA/FB-chassiset, og noe fra Cosmo, og ha 300hk N/A i en liten og lett bil. Det er ikke vanskelig å få noe som helst billig, bare man vet hvor, når og hva.

 

Man kjøper ikke en 850 for å kjøre fra andre.

Jeg vil påstå det er en grand tourer og ikke en sportsbil.

Korrekt. :)

 

Ift. drifting; det går faktisk en banespekket 850 i Norge. M73 motor, Haltec sprut og custom innsug. Bilen er helt ribbet ellers, rå maskin!

Jeg skulle betalt for å sett den med interiøret i på skilter igjen. Sjeldne biler burde ikke bli misbrukt på bane mener jeg. E30 og RX7 flyter det av, disse blir ikke sjeldne med det første.

Lenke til kommentar

Totalprisen blir da?

Aner ikke, aldri sett etter SA/FB-chassis, men de er ikke dyre selv som hel bil. Finner dem vel nede i 5-10k i Tyskland med motor. Men de begynner kanskje å bli sjeldne, kan hende prisen får seg en bump snart.

 

Men totalprisen blir vel 80-90k kanskje, siden man har en motor som ikke har vært serieprodusert bortsett fra i Cosmoen, som bare ble solgt i Japan, og det finns ikke deler til den motoren, så den jeg snakker om er custombygd med andre deler, aftermarket og originalerstatningsdeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...