Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke det at jeg er en motstander av de som bruker millioner på en Rolls Royce. Jeg synes bare at det er ubegripelig at jeg skulle gjort det samme.

Raske bensinbiler koster litt mer enn det smaker imo... Spess mtp hvor rakse normale biler blir med elkraft.
Fullt forståelig dersom det kun er aks. som er interessant.
Lenke til kommentar

Bilen går mister nok bittelitt effekt av å gå på 95 oktan, men ikke noe forskjell på vanlig kjøring. Dog er jeg nysgjerrig på hvor mange hester man cirka taper på det, fant ikke noe særlig på nett med et anslått tall. Originalt har bilen 450hk, men etter eksos og Chiptuning er det anslått cirka 33hk ekstra ifølge papirene som fulgte med bilen. Hadde vært artig ha bilen på benk også en gang.

Kjørte akkurat Drammen-Tønsberg fram og tilbake, på vei til 'samkjørte' jeg med en splitter ny RS6 så det var en morro tur hele veien dit. På vei tilbake tenkte jeg presse ned forbruket og sjekke. 110 på cruise hele veien, vanlig akselerasjon og forbruket var nede i 12.5L/100km faktisk bare, kontra nesten 20L/100km bykjøring...

Jeg har ikke fylt bensin på lenge, hva er å ansees som 'billig' nå om dagen?

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Blir overrasket over hvor billig denne går jeg.

Jeg trykket seriøst på X’en i screenshotet for å få bort bildet...?‍♂️

Lenke til kommentar

Bilen går mister nok bittelitt effekt av å gå på 95 oktan, men ikke noe forskjell på vanlig kjøring. Dog er jeg nysgjerrig på hvor mange hester man cirka taper på det, fant ikke noe særlig på nett med et anslått tall. Originalt har bilen 450hk, men etter eksos og Chiptuning er det anslått cirka 33hk ekstra ifølge papirene som fulgte med bilen. Hadde vært artig ha bilen på benk også en gang.

Du har sjekket at chipen tar hensyn til bankesensorer og har program for 95-oktan?

Lenke til kommentar

Du har sjekket at chipen tar hensyn til bankesensorer og har program for 95-oktan?
Det vet jeg ikke, har en hel mappe med masse papirer, med et håndskrevet ark med historikken fra forrige-forrige eier. Her står dato for bla.a eksos osv. Under 'Tuning' står det bare '+34ps/30nm i mellomregisteret. kr12900/3timer' men mulig det er kvittering lenger bak.

Jeg regner dog med at en slik bil er optimalisert ordentlig mtp hva resten på bilen koster, altså ikke tatt snarveier akkurat der

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Blir overrasket over hvor billig denne går jeg.

Ikke overraskende samt litt gøy å se hvor mye mer effektiv en motor jobber nå kontra 15-20 år siden.

Min '90 modell 535i ligger på rundt det samme på fin kjøring, men mangler jo to sylindre og noen hundretalls hester.

Lenke til kommentar

Å stole blindt på kjørecomputer i forbruk er veldig naivt. Den stemmer aldri på noen som helst bil jeg har eid.

På A6en jeg hadde og S8 jeg har nå stemmer det tilnærmet helt perfekt hvis man dobbeltsjekker med kjørte kilometer og brukte liter når man fyller.

Lenke til kommentar

Jeg har selvsagt sjekket manuelt, avviket for hele turen ble på under 1%.

Jeg må dog ta forbehold om nøyaktigheten på pumpene siden jeg ikke har brukt samme pumpe og satt bilen samme sted hver gang.

post-219427-561923_thumb.jpg

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selvsagt sjekket manuelt, avviket for hele turen ble på under 1%.

Jeg må dog ta forbehold om nøyaktigheten på pumpene siden jeg ikke har brukt samme pumpe og satt bilen samme sted hver gang.

Imponerende i alle fall. Har ikke sjekket forbruk på computer på nåværende mot reelt, men på den forrige 2016-modellen var det veldig nøyaktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...