Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Om du referer til meg så har jeg ingen lojalitet til BMW, og kommer nok aldri til å kjøpe noe produsert etter E46.

Refererer absolutt ikke til noen bestemte eller noen her inne :) Som nevnt, bare en oppfatning jeg (og andre har hatt) når noen først snakker ned om andre biler og det kun er ett merke som gjelder. Men totalt er det sikkert snakk om 1 promille av alle BMW-eiere :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kjempefin tur fra Kristiansand til Tønsberg. Mange blikk på veien, og kameraten som kjørte bytte mellom kjøre foran og bak meg sa han hørte eksosen hele tiden, spesielt ved pådrag selv om musikken hans var på det høyeste. Selv hørte jeg ikke noe ved vanlig kjøring. Greit forbruk og, 1.3 på mila med litt rask kjøring. Ikke galt for en bil som har effektanlegg og er justert litt som visstnok skal ha ca 480hk.

 

Gratulerer med rå bil, vi gleder oss til bilder :) 1,3 på mila på langkjøring med litt gassing er nok ikke så ille for en så stor bil med V10, nei.

Lenke til kommentar

Jeg er bare komplett bilidiot så for meg dreier det seg om å finne den bilen som passer best med mine ønsker når jeg handler.

Helt enig. Nå håper jeg bare at det blir Mercedes som innfrir mine ønsker neste gang jeg skal bytte, siden det er så hyggelig i Mercedes-Benz Entusiastklubb ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjempefin tur fra Kristiansand til Tønsberg. Mange blikk på veien, og kameraten som kjørte bytte mellom kjøre foran og bak meg sa han hørte eksosen hele tiden, spesielt ved pådrag selv om musikken hans var på det høyeste. Selv hørte jeg ikke noe ved vanlig kjøring. Greit forbruk og, 1.3 på mila med litt rask kjøring. Ikke galt for en bil som har effektanlegg og er justert litt som visstnok skal ha ca 480hk.

 

Gratulerer med rå bil, vi gleder oss til bilder :) 1,3 på mila på langkjøring med litt gassing er nok ikke så ille for en så stor bil med V10, nei.
Hehe, må bare finne en fin strand å ta de på idag.

 

Det var på langkjøring. På 100kmt er det rundt 1.1/1.2 avhengig av bakkene. Men nå som jeg har kjørt litt i byene har jeg kjørt 400km siden tanken var full. Og det er cirka litt over en kvart tank igjen, og full tank er 90 liter. Så brukt cirka 65 liter på 400km....

 

Motoren er dog ufattelig sterk gjennom hele turtallet. På lavt turtall er det nesten som om jeg kjører dieselbiler jeg er vant til med nesten full effekt langt nede.

 

Er ikke rart motoren er kjent for å tette seg. Kjører man helt vanlig kommer bilen sjeldent over 2500rpm i DRIVE. Og da akselererer man forsatt ganske raskt i forhold til biler flest.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Det ovenfor kombinert med dårlige vaskevaner ja. Mange små utsatte steder på en del VAG der grus og skitt samler seg. Her tenker jeg kilden er VW logoen man vipper for å åpne bakluka

Joda, men det var da voldsomt, selv for en 2005. Den så ikke i nærheten av så ille ut på andre paneler. Ikke god VW-reklame akkurat.

Lenke til kommentar

Problemet med VAG fra den perioden er vel dårlig lakk, slik som Mercedes hadde på slutten av 90-tallet, tidlig 2000. Det danner bittesmå sprekker i lakken som rusten sprer seg gjennom. Får ikke bilen polering eller vask så kan det fort se ut slik som avbildet.

Lenke til kommentar

 

Det ovenfor kombinert med dårlige vaskevaner ja. Mange små utsatte steder på en del VAG der grus og skitt samler seg. Her tenker jeg kilden er VW logoen man vipper for å åpne bakluka

Joda, men det var da voldsomt, selv for en 2005. Den så ikke i nærheten av så ille ut på andre paneler. Ikke god VW-reklame akkurat.

 

Mye dårlig lakk på VW. En kompis hadde en 2010-modell som var godt vedlikeholdt. Ble tatt noe rust på garanti før denne gikk ut, og noe på deling mellom eier/Møller etter garanti. Men det kom igjen både her og der, så han solgte den til slutt. Var også mye problemer med sinkslipp i lakken på disse.

Lenke til kommentar

 

 

Det ovenfor kombinert med dårlige vaskevaner ja. Mange små utsatte steder på en del VAG der grus og skitt samler seg. Her tenker jeg kilden er VW logoen man vipper for å åpne bakluka

Joda, men det var da voldsomt, selv for en 2005. Den så ikke i nærheten av så ille ut på andre paneler. Ikke god VW-reklame akkurat.

Mye dårlig lakk på VW. En kompis hadde en 2010-modell som var godt vedlikeholdt. Ble tatt noe rust på garanti før denne gikk ut, og noe på deling mellom eier/Møller etter garanti. Men det kom igjen både her og der, så han solgte den til slutt. Var også mye problemer med sinkslipp i lakken på disse.

Er jo imponerende at bilprodusenter ikke får til dette. Har selv en 04 A6 og den må jeg passe på som en hund å ta små flekker med en gang de dukker opp.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg tatt noen bilder utvendig av bilen...

 

IMG_20180516_225424.jpg?dl=1

 

IMG_20180516_225457.jpg?dl=1

 

IMG_20180516_225558.jpg?dl=1

 

Må få tatt noen innvendig og. Veldig fint med mokkabrune seter, taktrekk og skinn osv. Mye fine ledlys rundt i bilen også. Ellers er eneste som står på lista inntil videre 5% solfilm bak B-stolpen.

Endret av Darkbill
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja, blir jo noen turer dit siden jeg har familie i Nederland. Drivstoffkostnaden blir dog litt høyere. Toppfarten er vel rundt 285km/t på GPS om jeg ikke tar feil. Original effekt er 450hk, men i mappa med papirer jeg fikk med er det kvittering fra eksosanlegget og trimming der det står skrevet 'cirka 33hk/35nm ekstra'.

Lenke til kommentar

Ja, blir jo noen turer dit siden jeg har familie i Nederland. Drivstoffkostnaden blir dog litt høyere. Toppfarten er vel rundt 285km/t på GPS om jeg ikke tar feil. Original effekt er 450hk, men i mappa med papirer jeg fikk med er det kvittering fra eksosanlegget og trimming der det står skrevet 'cirka 33hk/35nm ekstra'.

Ja i rundt 200 jevn fart går det sikkert rundt 2 liter på mila. Men er jo ikke mange strekker man kan holde høy fart lenge, hvertfall ikke på dagtid, mye køer, tungtransport og veiarbeider. På kvelden derimot med mindre trafikk og lite veiarbeidssoner, går trafikken ofte jevnt i 180-190 i 120 sonene. Blir fort vant med høy fart der nede gitt :)

Lenke til kommentar

Jeg pleier ta båten så jeg er i Hirtshals rundt 2130 på kvelden. Derfra er det rundt 850km å kjøre. Tar meg kanskje I underkant av 6 timer og da er snittfarten kanskje 150. I Danmark går det fort, men i Tyskland er det mye fotobokser og veisperringer så pleier følge fartsgrensene der stort sett.

Lenke til kommentar

Er det å forvente at VW sine DSG kasser må skiftes hver 100k km? Var med et familiemedlem til Möller i dag etter service og de mente at det var normalt at deres dobbelklutchkasser måtte skiftes ca. hver 100 000 km. Ihvertfall på de typene som ikke badet i olje (alle under 140 hk). Denne 2010 Golfen hadde altså akkurat nådd 100 000 km og de ville at vi dnart skulle skifte den. Litt kjipt om man må ut med flere titalls tusen kroner etter 8 år akkurat etter garantien har gått ut. Jeg tipper bilen er verdt ca. 105 000 kr akkurat nå og når den må bytte ny kasse når den har gått 200k og er verd like my som det koster å bytte kassa så er det jo lite verdt det.

 

De sa vi burde komme inn igjen å få byttet slitedeler nå bilen begynner å nykke.

Lenke til kommentar

Morsomt å se hvordan en så 'gammel' bil blir så anerkjent/gjenkjent. Kommet til S8en som står parkert flere ganger mens folk er nede på huk og alt mulig og beundrer hele bilen. Er vel spesielt V10 merket på sidene som drar mye oppmerksomhet. Kom gående istad mens en bestefar og sønnen stod og glana på bilen i phus istad mens damene lasta inn ungene. De smilte fint i speilet når jeg gassa på på vei ut ja...

 

Og utrolig mange som skal prøve å yppe seg. Hadde en Miata cab bak meg litt siden, og når jeg kom til akselerasjonsfelt på vei inn på E18 gassa jeg på mens han smilte så bredt det gikk an pga lyden mens han prøvde å holde følge. Og dette var en kar rundt pensjonsalder vil jeg tro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...