Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-3RYwwc

Det er en tåpelig ide hvertfall. Dekk er ikke der man bør være gjerrig når det kommer til bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dumt spørsmål kanskje, men hva er karosseri bytte bil'? Spurte om info på en litt dyrere bil, bare grunnleggende ting som service, eierhistorikk, utstyrsliste og tilstand på dekk og fikk svar at 'dette er nok ikke bilen for deg vanskelig å fastslå da det er karosseri bytte bil'

Lenke til kommentar

Si at du har en E46 M3 du har vraket, som du vil få på veien igjen. Bilen har store karosseriskader, men motor og gir er bra.

Du henter en E46 M3 fra Tyskland, momser den inn, så bytter du over motor og gir fra din gamle og får den godkjent før du setter skilt på den. Det er vel sånn at minst 2 av 3 av bilens "store" deler må komme fra den gamle bilen for at du skal få dette godkjent. Biltilsynet må uansett kontaktes og søknad må sendes før arbeid gjøres.

Lenke til kommentar

Det er vel sånn at minst 2 av 3 av bilens "store" deler må komme fra den gamle bilen for at du skal få dette godkjent. Biltilsynet må uansett kontaktes og søknad må sendes før arbeid gjøres.

3 av 4 tror jeg: motor, gir, forstilling og bakstilling. Disse må undersøkes og plomberes av biltilsynet på vraket, så man vet at de er i brukbar stand. Vrakets tilstand må bekreftes av politi eller forsikringsselskap, så det er godtgjort at det må vrakes. Så demonterer og setter man disse delene til side og leverer resten av vraket til skroting. 

Så importerer man en delebil eller komplett bil fra utlandet. Denne slipper man da engangsavgift (kalt oppbyggingsavgift i dette tilfellet) på. Du monterer delene fra den gamle bilen på karosseriet/rammen fra den importerte, og viser det ferdige kjøretøyet til biltilsynet så de kan se at du har de nødvendige delene fra den gamle bilen, sammen med vrakmeldnngen for den gamle (så du ikke plutselig har to biler med byttede deler) og kjøpsdokumenter på den nye.

Nå får du nytt understellsnummer og nytt vognkort fra vegvesenet, og de forteller tollvesenet at denne oppbyggingen tilfredsstiller kravene for avgiftsfritak.

Eller noe sånt. Har ikke gjort dette selv.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppland, rundt Lillehammer-Hamar-Fåvang. Spurte tidligere om det var svakt signal her, men fikk ikke noe svar

Jeg er av og til i Fåvang fra Oslo og kjører langs med "skyggesiden" av dalen der (Vestsidevegen og sånt). Har ikke opplevd særlig DAB-tap ihvertfall. Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Er det jeg som har installert dab antenna feil/klemt kabelen i noe eller er dab signalene elendige i forhold til FM? Bare det er noen få trær i veien så mister den signalet

Sørget du for at kobberteipen fikk kontakt med karosseri/metall?
Lenke til kommentar

Er det jeg som har installert dab antenna feil/klemt kabelen i noe eller er dab signalene elendige i forhold til FM? Bare det er noen få trær i veien så mister den signalet

Antenna som fulgte med adapteret klistres på vinduet og det jeg antar er jordingen var 5cm lang med en rund metall ting på og den når ikke A-stolpen.

Kjøpte Pure Highway 200 og angrer på at jeg ikke venta til de hadde Tiny Audio C3 på lager

Lenke til kommentar

Antenna som fulgte med adapteret klistres på vinduet og det jeg antar er jordingen var 5cm lang med en rund metall ting på og den når ikke A-stolpen.

Kjøpte Pure Highway 200 og angrer på at jeg ikke venta til de hadde Tiny Audio C3 på lager

Dette forstår jeg ikke helt - antennen skal festes så langt ut i siden av vinduet du klarer, mener du at du gjorde det og at de 5cm fortsatt ikke var nok til å nå metall? Jeg har Tiny C3, og der er kobberbiten mindre enn 5cm tror jeg. Metallet skal "stappes" inn bak A-stolpens padding/pakning så den får kontakt med metall - søk på pure highway på YouTube så ligger det sikkert en video av montering
Lenke til kommentar

Noe spesielt som gjør at Santander er eneste banken som gir ekstraordinære billån egentlig? Alle vanlige banker gir jo feks maks 15 år nedbetaling på bilens levealder, altså låner du til 2007 modell nå må bilen være nedbetalt innen 4 år så det totalt er 15 år, mens hos Santander kan man enkelt få 10 år nedbetaling på en allerede 20 år gammel bil feks.

Subaru Legacy jeg kjøpte som var verdt litt over vrakpant fikk kjøper faktisk lånt 35k med fullkasko til en 92 modell..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...