Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg vitnet en gang en mekaniker som drepte en bil som stod utfor verkstedet hans. Han startet bilen på kaldeste vinteren og begynte å ruse motoren med en gang. Tok et lite minutt så stoppet motoren med et smell

Ikke mye til mekaniker når man gjør sånt. Det vitner om null peiling på hvordan en motor fungerer og null respekt for andres eiendom. Håper du lot han få så øra flagra.

Spurte han om dette var vanlig praksis hos dem. Var tydeligvis ikke det :hmm:

Jeg hørte at han fikk en reprimande av daglig leder etter at jeg fortalte det videre :p

Men dette er noe du minst nå være 25 for å greie, eller hva?

Et annet tips kan være hvis en klarer å bytte to ganger i året. Da har jeg klart å gå opp 20% årlig fremfor 10.

Kan forsikringsselskapene nekte å ta deg som kunde hvis de ser et mønster som dette? Du må jo være verdens mest uinteressante kunde hvis du religiøst forlater de etter seks måneder.
Å hoppe hver sjette mnd i bonusoppbyggingsfasen er standard prosedyre for alle som er litt bevisste, finnes også nok av selskaper som bruker dette som salgsargument.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Gleder meg til å få på Michelin Pilot Sport 4S på bilen nå, har ikke vært særlig fornøyd med Pirelli P zero som ble levert med bilen.

Lenke til kommentar

Gleder meg til å få på Michelin Pilot Sport 4S på bilen nå, har ikke vært særlig fornøyd med Pirelli P zero som ble levert med bilen.

Gleder meg til å høre om dine erfaringer med dem. Hørt de skal være bra, men lurer på hvordan de er støymessig.

C43'n spiser visstnok framdekk, men blir muligens to sett med framdekk før bakdekkene trengs å byttes ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Gleder meg til å høre om dine erfaringer med dem. Hørt de skal være bra, men lurer på hvordan de er støymessig.

C43'n spiser visstnok framdekk, men blir muligens to sett med framdekk før bakdekkene trengs å byttes ut.

4S er vel de som blir levert på E43 og E63.

Har lest at de skal være ganske bra på støy, noe Pirelli dekkene jeg har nå ikke er, så for meg blir det nok en vesentlig oppgradering.

Hvordan noen sommerdekk greier å støye 3 ganger mer enn en noen grove vinterdekk, er utenfor min forståelse.  :dontgetit:

GTI'en spiser iallefall framdekk, så er litt spent/skeptisk til varigheten på Michelin dekkene, men det får vel tiden vise. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

4S er vel de som blir levert på E43 og E63.

Har lest at de skal være ganske bra på støy, noe Pirelli dekkene jeg har nå ikke er, så for meg blir det nok en vesentlig oppgradering.

Hvordan noen sommerdekk greier å støye 3 ganger mer enn en noen grove vinterdekk, er utenfor min forståelse.  :dontgetit:

GTI'en spiser iallefall framdekk, så er litt spent/skeptisk til varigheten på Michelin dekkene, men det får vel tiden vise. 

Det er mulig, på  min er det Dunlop SportMaxx. Piggfrie vinterdekk har en mye mykere gummiblanding som gjør at det støyer mye mindre. Du vil merke det litt om du går fra et sportslig sommerdekk til et som er mindre sportslig også. Har prøvd flere Pirelli-dekk, deriblant P-Zero. De støyet veldig, som du skriver. Det satt P-Zero Rosso på en A6 jeg hadde da jeg kjøpte den. De var veldig bra ift. støy, men sporet inni granskauen.. Byttet fra 18" til 19" (samme bredde på dekk) og fikk da noen som kun het P-Zero. De sporet ikke og var gode å kjøre på, men støyet altfor mye. Fikk så noen Dunlop SportMaxx dekk som var bedre, men slet med ubalanse. Viste seg at dekkene var 6 år gamle og tydeligvis ikke brukbare. Fikk da byttet til Goodyear Eagle F1 Asymmetric, som jeg var godt fornøyd med.

På C43'n må jeg holde meg til sportslige dekk av god kvalitet, så Michelin PS4S blir sterkt vurdert når tiden for dekkbytte kommer.

Lenke til kommentar

Apropos dekk henta jeg 4 Contisportcontact 3e ssr 245/45R18 igår. Lå ute til noen lapper på Finn, sa jeg kunne hente dem for en tusenlapp. 6mm igjen og 3 år gamle tror jeg. Var egentlig bare for å få bilen gjennom EU da 1 dekk var slitt veldig pga lufttrykk, så trengte egentlig bare 2.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg flisespikke her, men definisjonen er "Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper", og jeg tror du skal være ganske langt ute på tur for å gå utenfor den definisjonen.

Har du 2 helt forskjellige dekk på samme aksel, selv med samme størrelse har de ikke samme egenskaper. Du kan jo selv tenke hvordan bilen er under nødbrems med et 6 år gammelt budgetdekk selv med bra mønster, og et splitter nytt dekk av høyeste prisklasse på det andre.

Lenke til kommentar

Det vil jeg anslå som å være ute på tur. Det er vanskelig å argumentere for at to forskjellige sommerdekk av tilsvarende alder er utenfor tilnærmet samme egenskaper, om man regner med at lekmenn ikke bryr seg om tester og kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...